Tätt mellan barnen-syskon i samma klass

lobell

Trådstartare
Är det nån som tänkt ha, eller har täta syskon i samma klass?

Mina små är födda sept-06 och okt-07 och det skiljer alltså 1 år och 2 veckor mellan dem. Vi funderar nu på om de kanske ska få gå i samma klass sen.
Någon som vet hur det funkar? Går de 6-årsgruppen tillsammans när den ena är 5 eller väntar den tills den äldre börjar 1:an och börjar direkt där?

Vi bor ju på landet och här finns inte direkt några småbarn och tänkte det skulle vara tryggt för dem att få gå i samma klass då. Någon som har egna erfarenheter?

Sv: Tätt mellan barnen-syskon i samma klass

Jag har inte riktigt så tätt mellan mina barn, det är två år men bara en årskurs mellan mina två äldsta tjejer. (ettan född i januari 02, tvåan i december 03) Så de kommer ju gå klasserna efter varandra trots två år mellan. Plus att de går i en liten skola med sammanslagna klasser så de kommer ändå gå tillsammans.

Det jag tror är att du vinner mer i längden på att separera dem och låta dem gå i skilda klasser, för att göra dem mer till separata individer. Jag vet att (åtminstone på vissa håll) man gärna separerar tvilligar och sätter dem i parallellklasser om det är möjligt, just för att de inte ska bli en enhet *tvillingarna*.

Sådär var det för mej och min bror. Ett år emellan men födda i jan och december. Fast jag har alltid sett honom som 2 år äldre av nån anledning fast vi bara gick med en årskurs emellan som dina.

Vi får se, är ju långt kvar. Beror ju på hur vi bor och om de har egna kompisar att gå med då. Tyckte bara att det låter tryggt för dem.
Men det kanske är för att de är så små nu.
Ska bli kul o se om nån annan har så. Fast kanske det inte är så vanligt med så tätt emellan syskonen.

Jag är varken tvilling eller har tätt till min syrra, men jag hade absolut inte velat gå i samma klass som min lilla/storasyster. Jag håller med ameo med att gå separerade och skapa separata individer (vi hade tvillingar i min klass, eller den ena gick i min och brorsan i paralellklassen).

Jag vill vara en egen individ, inte "syrran".

Vi är tvillingar och gick i samma klass ifrån dagis och upp till årkurs 9. Nu när vi började gymnasiet så går vi olika linjer i två olika skolor.

Vi har aldrig tyckt att det direkt har varit jobbigt att gå med varandra i samma klass. Dock så blev det så att kompisarna räknade oss som en person och det var alltid Maja och Malin eller Tvillingarna.

Nackdelen när vi "separerades" och började olika skolor var att man alltid saknade varandra och man ville ju hela tiden ha koll på vad den andre gjorde och det gjorde så att det alltid kändes som andra halvan av en fattades, då vi förut umgick 24/7.

Men det var riktigt kul att gå i samma klass, hade samma kompisar som vi umgicks med och man kunde hjälpas åt med allt som hade med läxor att göra.

Kanske det är något speciellare att vara tajta tvillingar än att bara vara tajta syskon...?

För mig skulle det falla på att jag absolut inte skulle vilja att något av mina barn började skolan i "förtid".

Däremot är jag själv tvillingmamma, till två självständiga tjejer som går på samma förskoleavdelning men absolut inte "sitter fast" i varandra på förskolan.
Där funderar vi hur vi ska göra.

Det bästa hade ju varit om de själva fick ta valet vid skolstarten.

Jag frågade dem faktisk häromdagen (de är 3,5 år gamla) och då ville den ena gå i samma klass som sin syster och den andra inte......:angel:

Mina tvillingar gick i samma klass upp till och med 3.e klass, sedan fick de gå i varsin upp till 9-an och på gymnasiet valde de olika skolor. Väldigt skönt för dem.

Jag skulle inte sätta TS två barn i samma klass.

Intressant att se allas åsikter, särskilt det det handlar om tvillingar.
Detta var bara en snabb tanke som vi pratade lätt om och antagligen inte nåt vi gör sen när det gäller. Det beror ju mycket på hur de är mot varann när de väl är den åldern, och självklart vad de själva vill.

Jag tycker inte heller att det är en god idé, av samma skäl som övriga har nämnt här. Jag tror det är viktigt att separera dem för att ge dem egen trygghet i sig själv och egna vänner och egen uppmärksamhet.

Jag har en son född februari 02 och en son född september 03. Den äldsta går nu i förskoleklass och när han lämnade dagis så att min son född 03 är kvar ihop med syster född 06 så utvecklades han med stormsteg. När de två inte är tillsammans så är Isaac ( den yngre) mycket mer mogen och tar för sig. Han är riktigt smart! När de är tillsammans så bråkar de mycket, men Isaac blir också liten, barnsligare och kan absolut ingenting plötsligt.

Nu är det stor skillnad på de här grabbarna. Eric är bra på att rita och är teknisk, bygger lego hur lätt som helst. Isaac kan inte bygga lego och ritar riktigt dåligt. Han är lite senare i utvecklingen, har alltid varit det. Att sätta ihop de två i samma klass tror jag skulle göra Isaac "ont" för då skulle man kräva samma mål av dem båda och det känns inte riktigt rättvist att alltid behöva bli jämförd med syskonet när man kanske inte är på samma nivå. Det skulle också innebära att antingen Isaac började skolan ett år tidigare eller Eric ett år senare, och inget av det passar de två.

Nej som sagt tror jag mer på att separera barnen. De måste få egen trygghet också och inte ha syskonet att hålla i handen när det kniper;)

Var det någon speciell anledning som gjorde att ni skilde era flickor åt i 3:an? Vad tyckte de själva om saken? Blev det en känsla av orättvisa för den som fick lämna "sin" klass?

Eftersom hela klassen delades då man byter skola till 4-an där mina flickor gick så föll det sig naturligt.
De tyckte att det var okej, de var redan då rätt trötta på att bli behandlade som en grupp.
Vi diskuterade med lärarna och övrig personal och alla var överens.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka