Sv: Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland
Det kanske är någon ynka grad varmare i stallet än ute..
Han hostar inte längre. Men syns på andningen att han är tät, som när vetten var här..
Dags för vet igen kanske? Nu hade min inte ansträngd andning, men hosta. Han fick både slemlösande och astmamedicin i inhalator (kortison, antiinflammatoriskt). Gång två fick han 'bara' inhalationer.
Så din häst kan ju behöva mer hjälp än bara det den fått nu.
I min herres fall, så det hela började under en lång boxvila - påspätt av att han stod och grävde och pillade i sin bädd. Kallstall, mycket välventilerat osv.
Han hostade ALDRIG inne, däremot så när han kom ut och rörde sig. Klinikvet bedömde det först som 'inte så farligt, ger sig när han får komma ut i hage igen' men av en lycklig slump stod han av annan anledning kvar på kliniken över natten. Kliniken är ju ingalunda 'dammig', men det är ju ett isolerat varmstall osv. Han hade hostat och hostat och hostat på morgonen. Så behandling sattes in.
Han blev bra, men sen i vintras kom det igen. HELT oförklarligt eg, 12 h per dygn ute i hage, kallstall som sagt och välventilerat, spån (balat, dammavskiljt), silage osv. Men han hostade när han började röra sig, och han hostade ett par ggr när han stod inne på fm för hovslagaren t ex. Vet tyckte att 'han BORDE verkligen inte hosta i den miljön, byt strö och se.' Och så behandling då. Men dels innehåller spån fint damm, även om det är lite damm så är dammet fint och når ner i lungorna, och sen var vet inne på om han kunde utvecklat allergi mot spån.
Bytte till wellpappströ och han fick en kur med inhalationer och det försvann helt.
Nu när våren kom och det torkade upp så kom hosthelvetet tillbaka. Hostar aldrig inne, men hostar när han travar ut i hagen på morgonen. Jag misstänker att det enda är att jorden dammar osv, eller att han iom att han är känsligare nu har lyckats få allergi mot något som finns ute.