Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

JessicaM

Trådstartare
Vetten varit här o lyssnade på hjärtat. Hjärtat lät bra men lungorna var något täta och han har högre andningsfrekvens.

Han har hostat lite då och då, ej ofta.

Hon tipsade att ha stalldörrarna öppna även nattetid, vattna höt, mkt utevistelse -vilket de har, minst 12timmar/dag.

Hon sa även att han kan vara pollenallergiker..

Finns det något mer jag kan göra eller tänka på!??
Rida?
Täcke på natten (fleece)?

Något jag kan ge?

Sv: Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Vad har du för strö? Det kan ju hjälpa till lite att välja t ex torv eller papper. Papper är dammfritt, torv har så stort damm att det inte når ner i lungorna. Halm är sämst, spån är hemskt olika om de tål eller ej, det dammar inte speciellt, men dammen är såpass fint att det når ner i lungorna.

Så beroende på vad du har för strö kan det hjälpa extra att byta strö. Inte sopa när hästen är inne, inte hantera hö (kasta ner, puffa upp etc) när hästen är inne osv.

För bästa effekt ska eg hela stallet byta strö osv, men det brukar ge skillnad även om man 'bara' kan byta till den som hostar.

Har nyligen haft vet ute för en "hosthäst" själv , men jag såg att hon var tung i andningen och ringde bara därför. Det här stoet har också hostat något hack då och då , men en dag var hon tydligt påverkad med buk/flankandning.
Tipsen jag fick ( förutom medicinering i det här fallet ) , var att ridning , i anpassning till individen såklart , var bara bra , då det hjälper till att ventilera.

(Mina hästar är ute dygnet runt så där fanns inget att ändra på.)

Jag gör också avkok på Timjan som hon får en skvätt i "godishinken" , och så häller jag några deciliter i vattenkannan också och vattnar höet med.

Är hästen allergisk (vilket det kan låta som) finns vacciner numera. De frågorna du ställer här borde du ställa till veterinären.

Vetten varit här o lyssnade på hjärtat. Hjärtat lät bra men lungorna var något täta och han har högre andningsfrekvens.

Han har hostat lite då och då, ej ofta.

Hon tipsade att ha stalldörrarna öppna även nattetid, vattna höt, mkt utevistelse -vilket de har, minst 12timmar/dag.

Hon sa även att han kan vara pollenallergiker..

Finns det något mer jag kan göra eller tänka på!??
Rida?
Täcke på natten (fleece)?

Något jag kan ge?

Misstänker man kronisk bronkit/kronisk hosta/allergisk bronkit/COPD/RAO (eller vad det heter nuförtiden) så finns det bara en sak att göra. Miljöåtgärder. Jag skulle iofs behandlat med slemlösande initialt och sen, byt, strö, byt foder, byt box, byt stall om så krävs, lösdrift etc. Om man ej kan ge ensilage så skall höet vattnas och då ligga i blöt i minst 15 max 25 minuter så att det blir helt genomblött. Kolla stallmiljön, finns där tecken på svartmögel på väggar eller tak?

Motion är bra, täcke gör varken till eller från (har inget med saken att göra). Min häst fick tecken på allergisk, miljöorsakad hosta på grund av en sändning dåligt hö (som skickades tillbaka) som han hann komma i kontakt med och iochmed att hanstött på samma hömögel ett år tidigare så bröt det ut (är teorin). Jag satte in stenhårda miljöåtgärder och bromsade förloppet. Då var han fyra år, idag är han 13 och helt symptomfri (kan äta torrhö och stå på halm).

Det är mitt eget stall. Har ej sett något mögel på väggar eller tak och vi sopar aldrig strax innan hästar ska in eller är inne..
Jag har halmpellets som strö och det dammar inte. De andra två har spån men de ska övergå till halmpellets.

Jag vattnar nu höt, har gjort det ett litet tag och havren han får ligger oxå i blöt men så har jag alltid gjort, har öppnat upp stallet så det är nu som ett utestall dag som natt.

Vetten sa att han inte lät slemmig utan bara tät liksom. Har mailat vetten om dessa frågor som jag naturligtvis kom på i efterhand(!) så hon mailar säkert ikväll, men vill även höra med er andra som kanske varit med om liknande själva. Vetten är givitvis kontakt NR 1!

Så att skritta honom är bara bra då? Han är ej igångsatt så i början brukar jag inte rida låångt utan bara några km o enbart skritt eftersom han är 20år oxå.

Du kan ju testa ett tag och se, men problemet med halmpellets är att beroende på tillverkare slipper du inte undan sporerna och risken för mögeltillväxt osv.

Så fortsätter det skulle jag byta ut halmpelletsen och se.

Och vilka tillverkare är godkända då?

Har du haft halmpellets själv?

Det är mitt eget stall. Har ej sett något mögel på väggar eller tak och vi sopar aldrig strax innan hästar ska in eller är inne..
Jag har halmpellets som strö och det dammar inte. De andra två har spån men de ska övergå till halmpellets.

Jag vattnar nu höt, har gjort det ett litet tag och havren han får ligger oxå i blöt men så har jag alltid gjort, har öppnat upp stallet så det är nu som ett utestall dag som natt.

Vetten sa att han inte lät slemmig utan bara tät liksom. Har mailat vetten om dessa frågor som jag naturligtvis kom på i efterhand(!) så hon mailar säkert ikväll, men vill även höra med er andra som kanske varit med om liknande själva. Vetten är givitvis kontakt NR 1!

Så att skritta honom är bara bra då? Han är ej igångsatt så i början brukar jag inte rida låångt utan bara några km o enbart skritt eftersom han är 20år oxå.
Jag föreslår att du "gör om"stallet till kallstall genom att ta ur fönstrena och sätta in vindnät där istället. En enkel förändring som kan hjälpa din häst. Eventuella vattenkoppar stänger du av vintertid och vattna med hink/murarbalja då istället. Om du har vattenkoppar kan du be rörmokaren sätta dit balofixer till varje vattenkopp så att du kan stänga av vattenkopparna individuellt (så behöver du inte stänga av allt vatten i stallet). Det är ruskigt svårt att få till bra ventilation i stall utan fläkt (krävs jättestora tilluftsdon). Ja, det är tipset som jag kan ge.

Och vilka tillverkare är godkända då?

Har du haft halmpellets själv?

Jag hittade tyvärr ingen svensk som kunde garantera. Användaren Boj här på Buke däremot säger att den svenska de köper av tar även hygienanalys på varje parti och kan garantera att det är mögelfritt osv, men hon svarade inte på vilken tillverkare det var/är, så jag vet inte. Men prova PMa henne kanske?

Jag har inte använt halmpellets av just den anledningen, att man tyvärr inte får bort den nackdelen (risken för mögel- och sportillväxt) med halmen. Jag sökte verkligen, men när ingen kunde/ville garantera (och jag dessutom kände hur vattnade halmpellets i burk luktade efter bara 12 h) det så fick jag leta efter andra alternativ.

Veterinären ville ha honom på torv, men det var mitt i vintern och jag har kallstall så det funkade inte. Vet var iofs INTE alls förtjust alls i tanken på halmpellets just pga nämnda anledning, men just då jag hört att det fanns tillv som garanterade tänkte jag kolla upp och prova. Men nix.

Jag föreslår att du "gör om"stallet till kallstall genom att ta ur fönstrena och sätta in vindnät där istället. En enkel förändring som kan hjälpa din häst. Eventuella vattenkoppar stänger du av vintertid och vattna med hink/murarbalja då istället. Om du har vattenkoppar kan du be rörmokaren sätta dit balofixer till varje vattenkopp så att du kan stänga av vattenkopparna individuellt (så behöver du inte stänga av allt vatten i stallet). Det är ruskigt svårt att få till bra ventilation i stall utan fläkt (krävs jättestora tilluftsdon). Ja, det är tipset som jag kan ge.

Det är ett kallstall men de har fönster. Har rätt många dörrar så det blir nästan helöppet. De har vatten hinkar.

Såhär ser det ut:
Namnls.jpg

Ute (har inte gjort fint utanpå ännu dock):)
bild011-1.jpg

Inne
7417_140364498519_683198519_2652608_6615057_n.jpg

Hör honom nästan aldrig hosta nu, men jag ser på andningen att den är som förut -ansträngd.

Nja, kallstall är det nog inte riktigt (då ska stallet alltid ha samma temperatur som utomhusluften +-4 grader). Det blir säkert jättebra luft i stallgången, men hur är det i boxen i höjd med där hästen äter? Ja, du får fundera på det själv, men så många öppningar som möjligt är alltid bra för en hosthäst.

*Kl*

Håller helt med ang kallstall. Men ett sätt att göra det lite bättre just ang i 'ätnivå' är att borra lufthål (stora) i nederkant av boxen eller ett ersätta nederdelen av boxväggen med galler/gles panel.

Nja, kallstall är det nog inte riktigt (då ska stallet alltid ha samma temperatur som utomhusluften +-4 grader). Det blir säkert jättebra luft i stallgången, men hur är det i boxen i höjd med där hästen äter? Ja, du får fundera på det själv, men så många öppningar som möjligt är alltid bra för en hosthäst.

Det kanske är någon ynka grad varmare i stallet än ute..

Han hostar inte längre. Men syns på andningen att han är tät, som när vetten var här..

Om det inte ger med sig inom en vecka eller högst två tycker jag att du ska ringa veterinären igen. En endoskopi kanske kan vara på sin plats? Fick den inget för att vidga luftrören?

Om du inte har öppna fönster i boxarna tror jag inte att du får ett bra luftflöde med alla dörrar åt samma håll (om jag förstått din ritning korrekt).

Har haft en hosthäst och han kunde ej äta hö ens om det var uppblött. Har du möjlighet att pröva ensilage?

Det kanske är någon ynka grad varmare i stallet än ute..

Han hostar inte längre. Men syns på andningen att han är tät, som när vetten var här..

Dags för vet igen kanske? Nu hade min inte ansträngd andning, men hosta. Han fick både slemlösande och astmamedicin i inhalator (kortison, antiinflammatoriskt). Gång två fick han 'bara' inhalationer.

Så din häst kan ju behöva mer hjälp än bara det den fått nu.

I min herres fall, så det hela började under en lång boxvila - påspätt av att han stod och grävde och pillade i sin bädd. Kallstall, mycket välventilerat osv.

Han hostade ALDRIG inne, däremot så när han kom ut och rörde sig. Klinikvet bedömde det först som 'inte så farligt, ger sig när han får komma ut i hage igen' men av en lycklig slump stod han av annan anledning kvar på kliniken över natten. Kliniken är ju ingalunda 'dammig', men det är ju ett isolerat varmstall osv. Han hade hostat och hostat och hostat på morgonen. Så behandling sattes in.

Han blev bra, men sen i vintras kom det igen. HELT oförklarligt eg, 12 h per dygn ute i hage, kallstall som sagt och välventilerat, spån (balat, dammavskiljt), silage osv. Men han hostade när han började röra sig, och han hostade ett par ggr när han stod inne på fm för hovslagaren t ex. Vet tyckte att 'han BORDE verkligen inte hosta i den miljön, byt strö och se.' Och så behandling då. Men dels innehåller spån fint damm, även om det är lite damm så är dammet fint och når ner i lungorna, och sen var vet inne på om han kunde utvecklat allergi mot spån.

Bytte till wellpappströ och han fick en kur med inhalationer och det försvann helt.

Nu när våren kom och det torkade upp så kom hosthelvetet tillbaka. Hostar aldrig inne, men hostar när han travar ut i hagen på morgonen. Jag misstänker att det enda är att jorden dammar osv, eller att han iom att han är känsligare nu har lyckats få allergi mot något som finns ute.

Vetten var här i Torsdags så det har ju inte gått så lång tid ännu. Han är ju absolut inte sämre. Ska boka en tid om ca 2v och se hur han verkar då.

Ställde upp fönstrena idag oxå, men just i hans stora box går det ej att öppna fönstrena! Men luckan är ju precis där så luft kommer ju in den vägen oxå. (Han har fölboxen för han får inte så mkt plats i en vanlig 9kvm box..)

Han fick inget mot tätheten eftersom det inte var tillräckligt allvarligt. Man vill ju helst undvika att ge kortison.

Mina häst har fått pollenallergi. Håller dörrar till stallet STÄNGDA för att minska polleninsläppet. Blöter hö och sopar inte i stallet när hon är inne. Försöker ha henne ute så mycket det går, men tyvär måste hon in och vila mitt på dagen (verkar vara värst mellan 12-16). Ska boka tid på klinik imorgon för att gå ner med kamera i luftvägarna och titta.

Vill bara påpeka att du gör helt rätt om du åker in till klinik om hostan inte helt gett med sig om högst två veckor. Min hosthäst verkade ganska ok enligt första koll i stallet men på endoskopin visade sig något helt annat. Han fick slemlösande och vidgande och det gjorde stor skillnad.

Mina häst har fått pollenallergi. Håller dörrar till stallet STÄNGDA för att minska polleninsläppet. Blöter hö och sopar inte i stallet när hon är inne. Försöker ha henne ute så mycket det går, men tyvär måste hon in och vila mitt på dagen (verkar vara värst mellan 12-16). Ska boka tid på klinik imorgon för att gå ner med kamera i luftvägarna och titta.

Det finns medicin att ge mot pollenallergi. Min får "människomedicin" men i hästdos. Han fungerar utmärkt i träning så länge han får sina piller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka