Tåsträckarsenan

W

Willoxx

Min 3 åring fick en regäl smäll på smalbenet HB för 14 dgr sedan.
Han krachade ett hinder då han löshoppade.
Jag kylde med kyllera- han har fortfarande en liten utbukning vid tåsträckar senan, och det är lite värme. Haft back-on-track vissa kvällar- då är han helt utan svullnad på morgonen.
Har smörjt med orudis(antiinflammatoriskt).

Han är inte halt och jag får pilla och peta hur mkt jag vill, alltså inte öm.

Men eftersom det fortfarande är värme så skall jag ringa och boka en tid för ultraljud.

Han har inte ridits- men gått i vanlig hage. Vad tror ni, är det en senskada?

Sv: Tåsträckarsenan

Min häst har slagit sig själv på tåsträckaren. Hon vilade i 6 veckor med en lite mindre hage. Kollades med ultraljud sedan och då var det inget fel på senan.

Då det hände var hon jätte svullen runt hela benet, från knät och ner, var mycket halt. Hältan försvann ganska fort, svullnaden gick ner förutom på senan.

Hon ser fortfarande svullen ut på senan men vet. tyckte att det finns ingen plats för ev. vätska att ta vägen nånstans så då kan dom se ut så här. hände i April/Maj.

Det var bara att börja träna då senan inte belastas så mycket av träning.

Är nu kvalad och startad 5 gånger utan problem av senan.

Hej

Min häst har lyckats sparka sig, antingen vid hoppning eller i hagen, på framsidan av ett bakben - det är väl där sträcksenan sitter. När jag pratade med veterinären så sa han att jag skulle skritta så länga han ömmade, sedan kunde jag rida som vanligt. Det är två veckor sedan det hände och hästen ömmar fortfarande när jag lyfter upp benet och trycker på stället där det är lite svullet. Det är dock inte varmt mer. Har det inte blivit bra om ytterligare två veckor så skulle jag höra av mig till veterinären igen.

Du kan väl skriva här vad som händer med din häst så att jag vet vad jag kanske har att vänta mig - det verkar ju vara ungefär samma typ av skada. Dock verkar den ju inte vara så allvarlig som juvelens hästs skada eftersom min bara är lite svullen och inte halt, så jag hoppas ju på en lite kortare konvalescenstid.

Min ömmar inget men det är ändå lite värme och nu pyttelite svullnad. Jag har smörjt med Zon (antiinflammatoriskt). Skall nu ge fenylbutazon en vecka sedan åker jag till veterinären om 9 dgr och kollar senan innan jag vågar rida igen. Men jag har en känsla av att det är överdrivet försiktigt, men jag vågar inte chansa...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 814
Senast: Piranesi
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 225
Senast: clovergirl
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar