Sv: Taskiga minnen kanske !
Men om hästen inte går att rida när det finns folk runtom så hade jag försökt häva det,för jag skulle inte vilja lägga ner den tiden på att träna bort olaterna....
ta kontakt med förra ägaren och förklara problemet.... visst kan enhäst testa lite....men inte så att det tar 2-3 månader...
en duktig ryttare kan ju sätta gränser,och fungerar inte det,så tänk själv hur det blir när du ska träna den själv....
Ett förslag är att maila till Lars Deckerman och fråga hur det fungerar med att häva köp....han brukar svara på mail!! samt så har han en hemsida där det står lite om häva köp etc... så du kan läsa på....inte roligt att ringa fd ägaren och de blir motstridiga,men läser du på så vet du ju själv vad du har rätt till!!
Jag köpte en häst som tävlat 150...provred honom och hoppade lite enkla kombinationer....köpte honom på studs....1 vecka fter att jag fått hem hästen så anmäld ejag till en klubbtävling på 1 meter.... fick inte hästen runt banan p å2 starter... samma sak var det på träningar... han ballade ur....
fd ägaren vägrade ta tillbaka honom,sa att det var ryttarfel.... vågade inte gå vidare med det då han var väldigt hotfull mto mig... eftersom han inte gick att tävla,så såld ejag honom som läromästare och förlorade en del pengar på det, men han är kvar hos sin ägare än idag och de trivs med honom ....dock hade de inte krav på att tävla...
Men det fula är att fd ägaren kan säga att det är du som inte kan rda hästen rätt,och kan därf slippa undan att häva köpet....
Men, som sagt,läs på lite....ring upp säljaren och säg som det är.... kanske kan ni komma fram till nåt gemensam? kanske har de videofilmer på hästen när den tränas och det är folk i manegen,så ni ser att hästen tidigare varit problemfri?