Det stämde ganska bra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det stämde ganska bra!
Det låter jättegott
Det var det! Frostingen smakar som drömyoghurten med kolasmak som fanns förut.Det låter jättegott
Lade detta inlägg i snackis-tråden, men jag tror att det platsar här med. För visst är våfflor bakning?? I alla fall, jag har precis gjort de godaste våfflor jag någonsin ätit. Receptet kommer från en gammal kokbok från 1926 (och faktum är att kokboken från 1884 har ett liknande - dock utan begripliga måttenheter.... ).
Man blandar 2 dl vatten, 2 dl vispgrädde, 3 1/2 dl mjöl, 1/2 tsk salt och 1 tsk socker. Detta får sedan svälla i en timme. Sedan vispar man 3 dl grädde till ett hårt skum och blandar i detta i smeten. Det blir HELT otroliga lyxvåfflor. Har aldrig i mitt liv ätit så frasiga våfflor, tror jag.....
Jag smörar alltid järnet - hade jag inte gjort det hade våfflorna aldrig släppt men vårt järn är rätt gammalt och inte världens bästa så det beror kanske mycket på detVåffeldagen på måndag . Man ska inte smörja järnet va? Även om det inte är smör i smeten är det ju mycket grädde i istället!
Det beror nog på. Jag smörjer alltid innan jag bakar första våfflan. Men - precis som @Killaloe - så är mitt våffeljärn rätt gammalt.Våffeldagen på måndag . Man ska inte smörja järnet va? Även om det inte är smör i smeten är det ju mycket grädde i istället!
Jag smörar alltid järnet - hade jag inte gjort det hade våfflorna aldrig släppt men vårt järn är rätt gammalt och inte världens bästa så det beror kanske mycket på det
Fin!Har bakat citronmarängcheesecake idag. Är helt orimligt peppad på att prova den imorgon, för kombinationen kan ju bara inte vara dålig?
Visa bifogad fil 27045
Tack!Fin!
Gjorde någon sån för något år sedan - såå god!
Du kan bränna marängen i ugnen, grillinställning (alt endast övervärme om grill saknas) på 250-300 grader. Blir inte riktigt samma, men bra nog! Det går ju även bra att göra en cheesecake och toppa den med bara lemon curd och skippa marängen. Cheesecaken bör vara den bakade varianten för att klara rumstemperatur en längre stund. Annars kan jag rekommendera citronrutor - håller bra i rumstemperatur. Tror jag använt något liknande detta recept: https://mittkok.expressen.se/recept/citronrutor/Har ni något tips på roligt och lagom avancerat fika att bjuda på till ca 15 personer, och som klarar av att stå rumstempererat ett antal timmar innan servering? Har bjudit på morotstårta ett par gånger och det har varit väldigt poppis, så det är min reservplan om jag inte kommer på något annat. Citronmarängcheesecaken lät supergod, har en massa citroner som jag skulle kunna göra lemoncurd av, men jag har ingen brännare. Finns det något man kan hitta på med lemoncurd utan brännare och som klarar rumstemperatur ett par timmar?
De lät jättegoda! Enda problemet är att jag nyligen flyttat och fortfarande inte riktigt är vän med mig ugn, känns som att allt blir övergräddat. Det blir ju säkert inte alls samma sak om de blir torra. Men allt känns väl bättre än köpefika i alla fall!Du kan bränna marängen i ugnen, grillinställning (alt endast övervärme om grill saknas) på 250-300 grader. Blir inte riktigt samma, men bra nog! Det går ju även bra att göra en cheesecake och toppa den med bara lemon curd och skippa marängen. Cheesecaken bör vara den bakade varianten för att klara rumstemperatur en längre stund. Annars kan jag rekommendera citronrutor - håller bra i rumstemperatur. Tror jag använt något liknande detta recept: https://mittkok.expressen.se/recept/citronrutor/
Sådana här kanske skulle kunna vara något?Har ni något tips på roligt och lagom avancerat fika att bjuda på till ca 15 personer, och som klarar av att stå rumstempererat ett antal timmar innan servering? Har bjudit på morotstårta ett par gånger och det har varit väldigt poppis, så det är min reservplan om jag inte kommer på något annat. Citronmarängcheesecaken lät supergod, har en massa citroner som jag skulle kunna göra lemoncurd av, men jag har ingen brännare. Finns det något man kan hitta på med lemoncurd utan brännare och som klarar rumstemperatur ett par timmar?