Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ugnen 200 gr
Bönbullar 6 st
1 pk stora vita bönor
3 ägg
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 msk äppelcidervinäger
ev salt
Hade även i 1 tsk chiafrön.
Pensling ägg och vallmofrön
Skölj bönorna och låt vattnet rinna av.
Rör sedan ihop allt i matberedaren till en väldigt lös smet. Låt den jäsa i 10-15 minuter.
Klicka sedan ut degen i 6 st bitar (funkade att forma till rund bullar med blöta fingrar) pensla m ägg och ev vallmofrön.
Grädda i ugnen tills det blivit lite färg.

Hur stort är ett paket bönor? Är de torkade?

IMG_20181108_201515.webp
Min tosca-kladdkaka :love:

Det här med att fota innan den går åt är inte riktigt min grej...

Igår bakade jag after eight-snitten som tipsats om tidigare i tråden. Tyvärr blev jag rätt besviken! De var inte alls så goda som jag hade förväntat mig. Smakade som vanlig kladdkaka med mintsmak. Dessutom blev de misslyckade, och jag fick ha dem i ugnen flera gånger och de blev nog ändå aldrig riktigt klara. Vilket slöseri med after eight (som jag älskar :D), särskilt då jag fick lov att ta 17 istället för 10.

Men vad kan jag göra med misslyckade kakor förutom att ge bort dem? De är nog för sega för att göra kaksmulor av, annars hade de kanske kunnat sparas för att göra potatisbakelser (av punschrulle-/dammsugartyp.

I förrgår bakade jag cornflakeskakor utan cornflakes :laugh: De blev i allafall goda!

Igår bakade jag after eight-snitten som tipsats om tidigare i tråden. Tyvärr blev jag rätt besviken! De var inte alls så goda som jag hade förväntat mig. Smakade som vanlig kladdkaka med mintsmak. Dessutom blev de misslyckade, och jag fick ha dem i ugnen flera gånger och de blev nog ändå aldrig riktigt klara. Vilket slöseri med after eight (som jag älskar :D), särskilt då jag fick lov att ta 17 istället för 10.

Men vad kan jag göra med misslyckade kakor förutom att ge bort dem? De är nog för sega för att göra kaksmulor av, annars hade de kanske kunnat sparas för att göra potatisbakelser (av punschrulle-/dammsugartyp.

I förrgår bakade jag cornflakeskakor utan cornflakes :laugh: De blev i allafall goda!

Oj, det lät nog lite knäppt att ge bort misslyckade kakor :p men tänkte till nån vän som inte bryr sig men gillar chokladkakor!

Jag och kidsen bakade rågfrallor till farsdagsfrukost. De skulle kalljäsa i kylen under natten, vilket jag aldrig testat förr men det gick jättebra och frallorna blev goda och frasiga. De krävde inte särskilt mycket jobb vare sig igår kväll eller i morse. Jag körde med hälften rågmjöl och resten grahamsmjöl och vetemjöl eftersom jag inte hade rågsikt hemma och det funkade ju bra. Kommer definitivt baka dem igen!

Bifogade filer

• 43245411-8A2C-48F9-B681-5C538F58480C.webp
    43245411-8A2C-48F9-B681-5C538F58480C.webp
    287,6 KB · Visningar: 38
Jag har länkat den förut på Buke men den här är verkligen hur god som helst. (jag bakar med äkta smör och mjölk) https://www.instructables.com/id/The-BEST-chococlate-cake-ever...that-happens-to-be/

Jag har även bakat äppelsmulpajkladdkakan som Malin_L länkade till för jag kunde inte motstå... Den blir verkligen riktigt god, smeten blir lite som äppelmos typ. Jag nästan halverade på sockret och nästa gång jag bakar den här kakan ska jag göra detsamma met vetemjölet.
Vill du ha en superenkel, men jättegod tårta, så har jag en bra! Köpta marängbottnar ( :D ), mellan bottnarna breder man vispad grädde blandat med mycket kakao och pulverkaffe. Samma grädde ovanpå och sedan hackad dajm :d Barnsligt enkelt, men såå gott! Särskilt dagen efter när marängerna börjat mjukna :angel:
Tack för tipsen!
Vi blev sjuka så det blev aldrig något bakat men det är bra att ha lite olika recept att plocka fram:)
Marängbottentårtan påminner mig om en sommarfavorit: en marängbotten, löst vispad grädde på och sen färska bär och lite, lite strösocker. Det är helt magiskt gott och så enkelt:d helst ska det vara blåbär eller björnbär.

Snart är det advent och dags att göra pepparkaksdeg! För mig i alla fall :) Men jag funderar på om jag borde våga prova något nytt pepparkaksdegsrecept. Jag har alltid använt receptet från Mildas kokbok "hur du lyckas i köket", dock använt smör istället för margarin.

Det blir goda pepparkakor och degen är lättbakad - men kanske finns det ännu bättre?

Ni som gör egen deg, vad använder ni för recept?

I receptet från Milda är det förutom kanel, nejlika och ingefära även malt pomeransskal i degen. Däremot inte kardemumma som jag annars sett är rätt vanligt.

Snart är det advent och dags att göra pepparkaksdeg! För mig i alla fall :) Men jag funderar på om jag borde våga prova något nytt pepparkaksdegsrecept. Jag har alltid använt receptet från Mildas kokbok "hur du lyckas i köket", dock använt smör istället för margarin.

Det blir goda pepparkakor och degen är lättbakad - men kanske finns det ännu bättre?

Ni som gör egen deg, vad använder ni för recept?

I receptet från Milda är det förutom kanel, nejlika och ingefära även malt pomeransskal i degen. Däremot inte kardemumma som jag annars sett är rätt vanligt.
Jag använder vanligtvis ett nytt recept varje år. Men gemensamt är att jag vill ha mycket ingefära, ibland har jag i lite citronzest också. Och så brukar jag först bryna smöret och sen karamellisera sirapen och sockret med smöret. Blir lite extra gott då tycker jag :up:.

Kommer baka en del närmsta veckorna till sonens dop! Idag blev det saffransbullar (Roy Fares recept med fördeg). Blev ju tvungen att provsmaka en (ehhmm.. eller fyra :o:D). Alltså himmel vad goda! Rekommenderar!!

Bifogade filer

• C26747FE-83F8-41EF-81C7-FBB9F1A162E6.webp
    C26747FE-83F8-41EF-81C7-FBB9F1A162E6.webp
    299,6 KB · Visningar: 37
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
4 129
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat