Tårna pekar ju rakt ut!!

MissFideli

Trådstartare
Jag blir galen på mina tår, dom pekar ju rakt ut! Jag försöker vrida om benet, men likväl hamnar dom så igen. Finns det bra tips på hur man får ordning på skänklarna och tårna? Jag har tyvärr inte möjlighet att träna för tränare speciellt ofta då jag jobbar på kvällarna och det är då tränarna kommer ut :(

Sv: Tårna pekar ju rakt ut!!

För min del pekar de hyfsat rätt om jag slappnar av ordentligt i "underben" och fot. Sen vill jag ha dem lite utåt för att spara på mina knän.

Du kanske behöver en sadel med smalare midja? Jag kan inte sitta ordentligt i sadlar som är för breda utan det underlättar enormt att ha en sadel som sätter en rätt från början.

Tårna pekar ut när du Inte vinklat dig i bäcken och höftleden .

Tänk att hästen är en badboll mellan dina ben . Du ska mjukt sluta runt badbollen utan att trycka in den någonstans , den ska höja sig under dig .

Problemet kan också komma om du är obalanserad och tar balans i handen . Ditt bäcken och sits måste vara ankaret hela tiden och helt oberoende av din hand .

Du kan testa med att när du skrittar fram, släppa stigbyglarna. Börja med att "plocka äpplen" en stund, efter det dingla med benen, sen för du ut ett ben i taget rakt ut från hästen ett par gånger sen för du ut bägge benen samtidigt ett par gånger. Du kan också försöka göra små cirklar med benen med fötterna långt från hästen.

En annan grej man kan göra är att vrida om låren. Ta tag bakifrån in under låret och vrid in, bakåt. Kan kännas ganska obehagligt.

*kl*

Skulle föreslå att du gör "balansövningar" innan och efter varje ridpass. Att lyfta knät rakt ut och sedan ta tag med handen på undersidan av låret och "dra bakåt" gör att du vinklar om hela benet och öppnar upp höften. Då får du en mer avslappnad skänkel och tårna hamnar automatiskt rakt fram. Kan även vara så att du kniper med underskänkel/knä?

Haft jätteproblem med detta. Blev bättre sen jag började stretcha höfter, ljumskar och höftböjare, nu kan jag vrida om låret uppifrån höften så att knäet pekar framåt naturligt. Då behöver man inte spänna underbenen hela tiden utan kan låta de hänga stilla. :) Mkt lättare att förfina hjälperna då också tror jag

Tänk också på att du behöver bygga om dina muskler för att lättare hamna rätt. Dina muskler i benen är nu byggda efter tår som pekar rakt utåt, och det kommer därför vara något lättare att hamna i den ställningen igen. Du har fått många bra tips, och när du väl börjat få tårna framåt kommer det falla sig mycket enklare att få in det på rutin.

Tack alla för svar!
Jag rider tyvärr inte så ofta numera, kanske är det omöjligt att ändra nått då? Ska kolla igenom era svar och tillämpa alla möjliga saker :bow:

Jag tar tag under låret från utsidan, det som ligger mot sadeln och drar handen utåt igen. Håller inte i eller nåt utan drar bara handen ut igen så musklerna följer med liksom. Så att man vrider om musklerna i låren och kommer ner i sadeln lite bättre. Jag fick lära mej det en gång och det är kanske inte hur jätteeffektfullt som helst, men det påverkar sitsen (benen) och i slutänden tårna lite grand.
Kanske låter skitknepigt men värt att prova kanske =)

Och så fick jag lära mej tänka 'ut med knät' för då åkte tårna in.
Nu har jag naturligt tårna helt rakt fram och problem att sitta med tårna utåt(?) öht, å jag vet inte om det faktiskt funkar. Men det kan ju vara värt ett försök=)

Jag har lärt mig ett litet knep. Om du krullar ihop tårna o spänner dem, så roterar benet lite automatiskt! Dock har sadeln en väldigt stor betydelse!

för bred sadel? mina tår pekar åtminstone utåt om jag har en sadel med för brett säte.

Som tråden antyder tror även jag att orsakerna till utåtroterade tår kan vara många. Alla är födda med olika vinkel på lårbenshalsen där den går ut från bäckenet, och vissa kan därför ha svårt att vinkla in tårna, då de såklart är sammansatta med lårbenet, och följer med om lårbenshalsen vrider sig ut. Sen kan naturligtvis hur välstretchade och korta/långa musklerna är, samt sadeln påverka också.

Vet inte riktigt vad som är vanligast, men hur som helst, muskler går iaf att manipulera! Så börja där och gå på de andra i trådens linje. Det nog rätt bra om man har en tränare som är lite insatt i människans fysik också, men vettetusan hur enkelt det är att hitta en sådan dock. Du kanske kan konsultera en sjukgymnast i värsta fall, om felet kvarstår? De borde kunna ge tips på övningar :).

Jag har samma problem ....Är nog släkt med Kalle Anka ...
Tycker att du har fått många bra tips och kan bara lägga till dels att du kan pröva att rida med en platta i stigbygeln som är kilformad så att den är högre på utsidan än insidan.

Det finns en sjukgymnast som arbetar med sitsproblematik och har skrivit en bok och gett ut dvd. Det finns möjlighet att åka dit för ryttaranalys.
Klart intressant för ryttare på alla nivåer!
Man blir då behandlad(om det behövs) och får individuellt anpassade övningar.

Som redan nämts i tråden så har man olika vinkel på sina leder och olika form och längd på sina lemmar. Det resulterar i lite olika sits för oss allihop.
Däremot så kan man stetcha. Man kan träna bålstyrka och balans.
Det går att göra avsuttet och uppsuttet.

Helt in och fram med tårna är väl lite förlegat. Då får man sämre balans. Men att benet redan från höften är roterat utåt pga att man är for kort i muskulaturen ger ju att man får sämre genomsläpplighet i kroppen och därför också sämre balans.

Utöver bålstabilitet och stretch kan du göra balansövningar till häst. Så du hittar din balans och då kan släppa dina muskulära spänningar även i sadeln.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 743
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar