Tårna pekar innåt

Tibra

Trådstartare
Nu kommer inte jag ihåg vad det heter men min foderhästs framfötter pekar innåt.
Ger det några svårigheter?
Kan man verka de raka?
jag vet att en häst kan vara född så men kan det ha att göra med att harhovslagaren varit slarvig?:confused:
 
Sv: Tårna pekar innåt

Inåttåad heter det. Svårigheten är i så fall att hovvården är extra viktig. De sliter mer på utsidan, och håller man inte efter insidorna på hovarna (gäller väl mest så länge den är barfota) som då blir långa, blir hästen mer och mer inåttåad. Å så sliter den ännu mer på utsidorna, osv. Oftare än en rak häst behöver hovarna hållas efter m a o.

När man verkar (och skor) eftersträvar man alltid raka vinklar utifrån hur hästen är skapt.

En hovslagare som inte gör sitt jobb kan säkert bidra till att problemet förvärras. Skall man kunna korrigera ett föl till att bli rak i sin benställning måste det ske inom de första 6-9 veckorna tror jag det är. Sedan är det bara att hålla efter. Sliter den mkt snett, måste den skos för att kunna användas, så tänker jag i a f.

Ibland blir en häst som är född rak inåttåad när den breddar sig i bringan. Gäller särskilt grova raser, som vår ardenner. Han var rak som föl, men har blivit inåttåad med ökad bredd (är nu 2 år). Men han har jättefina, raka hovar när man håller efter dem. Behöver göras varannan vecka ungefär med några rasptag på inner hovvägg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tårna pekar innåt

jaha..ojsan hoppsan.. denna häst går barfota, vet inte alls hur ofta den verkas men den var nyverkad då jag tog hem henne, på fredag har hon varit hos mig i 2 veckor.
Vi skulle se först om det gick bra om hon var barfota (alltså om hon inte ömma) för ägaren ville helst ha henne barfota.
Men det är alltså dåligt för en inåttåad häst att gå utan skor?
 

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 379
Senast: Jahopp
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
713
Senast: hastflicka
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 898
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp