Kellog

Trådstartare
Min älskade häst, jag saknar dig så!

Jag hade en häst som var 14 år, svenskt halvblod.
Dagen före så var han jättepigg ute och kollade på alla möjliga saker, han brukar alltid vara lugn, kanske lite spänd men inte såhär jättemycket. Dagen före det så var han också väldigt spänd när vi skrittade till hoppträningen.

Tarmvreden kom på fredagen, och på torsdag kväll så åt han konstigt, slängde med huvudet. Han fick då 1 liter black winner och ca. 6 kg ensilage. Han fick ju inte något jättepass heller. Han bajsade ingenting när jag var där.

Dagen efter så får vi ett samtal kl. 5 att han har skadad. Vi åker då dit och rnger vetrinären. Han hade sår över ögonen och 3 skor var borta. Hoven hade gått sönder så han blödde ur den. När vet kom så la hon om såren och konstaterade att han hade gaser i magen.
Hon gav honom smärtstillande, och kramplösande. Och skickade in oss akut till slöinge.

Väl inne där så får han dropp och dom slangade honom, dom konstaterade att han hade tarmvred och att han skulle opereras, då när jag sa hejdå så gnäggade han i mitt öra, som att ha sa att vi se någon gång. han hade fortfarande krafter kvar för han stretade imot när dåm bremsade honom. Men jag såg på hans blodsprängda ögon att han inte orkade med. Han hade hyperventilerat i 6 timmar då. Men på operationsbordet så hade tarmen lossnat helt och var helt svart, så det fanns inget att göra än att avliva honom.

Ville bara skriva av mig lite, sörjer denna hästen Kellog mycket.

Frågan i början vill jag gärna att ni ska svara på! Jag vill veta om detta var itt fel eller inte, eller om det kunde bidragit till det som hände. Han hade en känslig mage med.

Tack / R.I.P Kellog & Martina

Sv: Tarmvred

Det är väldigt osannolikt att det skulle vara ditt fel!! Försök att inte grubbla i sådana, minns alla fina stunder med din häst istället!

Men han åt så konstigt före, och jag kanske gav honom för mycket mat. Och han var ju konstig (alldeles för pigg för att vara honom) dagen före. Det känns verkligen som att det är mitt fel!

6 kg ensilage är väl inte mycket för ett halvblod.

En bekankts häst fick tarmvred men det gick inte ens att lasta henne så hon dog senare i sin box. Vetrinär hade varit ute och gett smärtstillande och kramplösande. Hon hade inte kunnat göra någonting annorlunda mot vad hon hade gjort.
Grannarna sålde sin ponny förra året och den fick senare kolik (hade haft det ett antal gånger tidigare också). Hästen kördes till Helsingborg när koliken inte gick över och trots att den stod på djursjukhus (där rimligen all expertis fanns) fick hästen tarmvred och gick inte att rädda.

Skuldbelägg dig inte utan tänk istället på att du gjorde vad du kunde för att hjälpa hästen när den blev sjuk.

Vill bara beklaga din sorg. Jag vet vad du går igenom, fick avliva min gamla trotjänare på 25 år i Lördags. Hon blev akut mycket sjuk, det fanns inget att göra. Vet. misstänkte tarmvred el. en tumör som brustit i henne. Nu sover hon på de evigt gröna ängarna och har det bra, men jag lider, sorgen och saknade är stor efter min vän!!! Nu gråter jag igen!! Jag känner med dig!!

Det är jobbigt, det är de. Vi skulle tävla nu hela september och nu hade det börjat gå så himla bra på träningarna! Att se honom så, blodsprängda ögon och hyperventilerade. Det var hemskt, allt blod och all svett. Han var världens snällaste och bästa! Jag fick iallafll säga hejdå till honom. . .

Men jag kan inte förstå vad so har hänt. Det känns som att tårarna har tagit slut och det känns nästan "som vanligt" igen. Vad är det med mig? Var jag en sådan dålig hästägare att efter 3 dagar så känns det som vanligt?! Och ibland känner jag ingenting alls inom mig, helt tomt. vad händer?!

R.I.P Kellog

Du har sorg, då reagerar man olika, och hanterar smärtan olika.

Tårar tar slut, och de kommer tillbaka, var snäll mot sig själv och acceptera dina reaktioner.

Jag vill djupt beklaga din stora förlust. Men det är ingen ide att förebrå sig själv. Förmodligen kunde du inte gjort annorlunda.

Med tiden kommer du inte se honom skadad och i smärta, din inre bild av honom kommer att var som den häst du såg vara den allara bästa.

Ta hand om dig.

Tänker på dig och din häst.

Kan inte se att detta på något sätt skulle kunna vara ditt fel. Hur skulle du kunna veta? Att hästar äter konstigt ibland kan ha många orsaker. Du menade ju inte på något sätt att göra honom illa, eller hur? Det verkar tvärtom som att du varit mycket mån om honom och älskat honom mycket. Han var säkert väldigt tacksam för vad ni haft tillsammans. Beklagar så mycket din stora sorg och önskar dig att du lyckas gråta ut, bearbeta sorgen och komma igen.

Jag kollade på ny häst idag, den var faktiskt bra, och den kan passa mig. Men ägaren måste få sålt den snabbt och massa ska kolla på den. Folk som inte ens har tittat på den vill köpa den. Och jag vill kolla på flera hästar innan jag bestämmer mig. jag måste lägga en handpenning på denna göäste och vet. besiktiga den inom 2 veckor och betala vet. besiktningen själv..

Därför tvekar jag, jag vill inte kasta mig in i ett hstköp och absolut inte köpa fel häst, det handlar ändå om 150.000 kr och det är mycket pengar.

Och nu på kvällen så när jag kollar på andra hästar så vill jag inte ha någon annan häst än kellog! Jag vill ha en häst som var exakt som honom, en det finns det ingen som är så snäll som han var, så vad ska jag göra? Ena dagen vill jag ha en ny häst och andra dagen inte.

Och min lärare i skolan idag var tyken och kall mot mig, min kompis som jag trodde skulle förstå hur jag kände mig, hennes pappa har gått bort och då hade lärarna överseende med det och hon behövde inte göra läxor. jag sa det idag att det borde vara samma sak med mig, och då kom hon med kommentaren "Ja, men det var min pappa, detta är bara en häst" Där tappade jag förtroendet för henne. Det finns ingen som jag kan snacka om med detta längre.

Denna hästen räddade livet på mig, jag var självmordsbenägen och ville bara försvinna, då kom han och mitt liv blev underbart, och då känns det som att jag svek honom, för jag klarade inte av att rädda hans liv som han gjord med mitt.

Förlåt om detta blev långt, hoppas någon orkar läsa igenom det.

Tyvärr har inte alla människor förståelse inför andras känslor för sina djur. Personligen tycker jag bara att de är att beklaga.

Och detta med att du tvekar inför en ny häst kan jag förstå. Den nya hästen kan aldrig ta Kelloggs plats. Men vartefter får man en ny, alldeles egen relation. Den nya tar liksom ett eget rum i ens hjärta. Det innebär inte på något sätt att man sviker den som gått bort, tycker jag. De känslorna dör aldrig. Men det blir lättare med tiden.

Ja, jag vet inte vad jag ska göra i skolan längre, jag sitter helt själv och jag klarar inte av att anstränga mig och antecka alla läxor, jag gör det bara inte.

Men tycker du att jag gör rätt med att inte ta den hästen som jag kollade på idag? Som jag var "tvungen" att betämma om jag ville ha den idag? För det sa inte KLICK, men jag kände mig trygg på den och det var en häst som man fick arbeta med lite, sätta muskler m..

Det är alltid jättesvårt att råda folk om hur de ska göra. Du måste gå på din egen känsla. Känns det rätt? I så fall slå till. Tvekar du så finns det kanske någon annan som väntar på dig någonstans. Det finns många hästar som behöver bli älskade.

Jo, det känns rätt, men på ett osäkert sätt. Jag gillade denna hästen men det är mycket jobb med henne. Hon är ju väldigt stor med (1.74), Kellog var ju bara 1,67. Och mamma och pappa är inte helt på det heller, att ta alla kostander för vet. besiktning för det kostar ju ca. 4.000 kr bara det. Men hon hade hur fin hoppteknik som helst och det går att utvecka denna hästen mera.

Jag kollade på ny häst idag, den var faktiskt bra, och den kan passa mig. Men ägaren måste få sålt den snabbt och massa ska kolla på den. Folk som inte ens har tittat på den vill köpa den. Och jag vill kolla på flera hästar innan jag bestämmer mig. jag måste lägga en handpenning på denna göäste och vet. besiktiga den inom 2 veckor och betala vet. besiktningen själv..

Därför tvekar jag, jag vill inte kasta mig in i ett hstköp och absolut inte köpa fel häst, det handlar ändå om 150.000 kr och det är mycket pengar.

Och nu på kvällen så när jag kollar på andra hästar så vill jag inte ha någon annan häst än kellog! Jag vill ha en häst som var exakt som honom, en det finns det ingen som är så snäll som han var, så vad ska jag göra? Ena dagen vill jag ha en ny häst och andra dagen inte.

Och min lärare i skolan idag var tyken och kall mot mig, min kompis som jag trodde skulle förstå hur jag kände mig, hennes pappa har gått bort och då hade lärarna överseende med det och hon behövde inte göra läxor. jag sa det idag att det borde vara samma sak med mig, och då kom hon med kommentaren "Ja, men det var min pappa, detta är bara en häst" Där tappade jag förtroendet för henne. Det finns ingen som jag kan snacka om med detta längre.

Denna hästen räddade livet på mig, jag var självmordsbenägen och ville bara försvinna, då kom han och mitt liv blev underbart, och då känns det som att jag svek honom, för jag klarade inte av att rädda hans liv som han gjord med mitt.

Förlåt om detta blev långt, hoppas någon orkar läsa igenom det.

Passa dig detta låter skumt! Varför vill ägaren sälja den snabbt? Vem köper en häst för 150.000 kr osedd? En massa som vill titta på den? Varför då sån brådska med att få dig att betala handpenning? Förhasta dig inte, det finns massor av bra hästar i den prisklssen!!Vänta tills du landat lite och tills det säger klick!!
Lycka Till! O en stor Tröst Kram.

Jo, och när jag sa att jag inte vill köpa ehnne så snabbt nu så säger hon att hon ska behålla henne för hon har massa andra hästar hon har sålt nu så hon har fått pengar för dom.

Jag ska åka ner och kolla på en imorgon och i helgen. Får se hur det går! Tack för allt stöd!

jag har varit med om exakt samma sakt som du och jag vet hur otroligt jobbigt det är.

Min häst klarade operationen men hon klarade inte uppvaket och fick avlivas. Jag sörjer henne fortfarande även fast det gått några år sedan den hemska dagen. Jag klandrade mig själv också i början på vad jag kunde gjort annorlunda, om jag gjorde något fel osv. Dessvärre är det inget som blir bättre om man ältar vad som kunde gjorts annorlunda. Det mår man bara dåligt av.

Jag gjorde samma sak som du, började leta ny häst direkt. De vi kollade på jämnförde jag med min tidigare. Ingen kunde dock ersätta henne. Runt 3 veckor efter hästens död stod en ny häst på stallbacken. Samma glädje att rida fanns inte och allt hästen gjorde var "fel" för så gjorde inte min förra häst. Jag bara jämnförde hela tiden. Det var en mycket trevlig häst men tyvärr fick han åka tillbaka pga olika omständigheter med veterinärbesiktningen. Det tog något år sedan innan jag köpte ny häst. Jag behövde tid att komma över min första häst. Sluta jämnföra alla andra med henne. Jag kollade ofta annonser men ingen passade in på hennes beskrivning och var därför inte intressanta.

Människor runt omkring mig sa att det var ju bara en häst. hur kan du bli så ledsen, köp en ny. Det gjorde också ont att ingen förstod. Hon var mer än en häst, det var även min kompis. En av de få bästa vänner jag hade. Det var inte bara en häst som dog, det var så mycket mera.

Det kanske känns svårt för dig idag men jag tror du kommer må bäst av att vänta med att köpa ny häst. Din tid kommer, du kommer kunna glädja dig mer åt en ny häst när du fått chansen att ta till dig det som hänt.

Och kom ihåg, inget va ditt fel! Du kunde inte gjort något annorlunda.

pma gärna om du vill prata med någon med samma erfarenhet.

Håller alldeles med de andra. När jag skrev gå vidare menade jag alltså inte rusa vidare. Sorgen tar sin tid. Man ska gråta och sakna ett tag. Det är en del av processen. Kasta dig inte huvudstupa in i något som du kanske får ångra. Antingen känns det hundra procent rätt och gör det inte det så stanna upp och avvakta. Som jag skrev finns det fullt av hästar som behöver bra ägare.

Stackars dig
Mitt sto dog under liknande förhållanden för 1,5 år sedan, hon blev dålig så snabbt att vi inte ens kunde köra henne till klinik. Att se sin häst lida så är en av de mest traumatiska upplevelser jag haft i hela mitt liv, jag är över 40 och har familj med allt det innebär. Jag upplevde samma oförstående på jobbet som du i skolan av "icke hästmänniskor". Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker henne. Första tiden ältade jag också allt jag kunde gjort annorlunda. Jag har ännu inte heller lyckats hitta ett annat sto, som tur har jag andra hästar att rida/pyssla om. Att skaffa en ny häst är inte att ersätta den du sörjer, kanske behöver du en ny häst för att orka bearbeta det som hänt, man kan tycka om flera samtidigt.

Ignorera alla som inte förstår att du har en stor sorg att bearbeta! Du måste vara rädd om dig själv och tillåta dig sörja.
PMa gärna mig om du vill.
Kram

Uch så tråkigt.. Vi misste också våran häst i juni i år och hon hade då en 1 månad gammal fölis vid sin sida. hon mådde bra å det var ingen skillnad bara att hon stog å kliade rumpan mot träden i hagen vilket hon brukar göra lite grann men inte så mkt. men vi tänkte där e säkert bara mkt flugor. dagen efter när vi kom så hade hon så ont att hon ramlade ihop efter en stund å djurambulansen fick hämta henne och fölis. å ilfart till helsingborg å hon öppnades där och man konstaterade att det fanns inget att göra.

det är alltid jobbigt att miste en häst speciellt en som står en nära.. Denna hästen vi fick ta bort var mammas första helt egna häst som hon haft i 5 år.

Nu har vi kollat ny häst men ingen har klaffat. har det inte varit det ena så har det varit de andra tills nu i helgen.. vi åkte för att titta på ett fux sto ut i hagen går vi å mot fux stoet. å både jag å mamma känner att NÄÄÄ de e inget för oss. Då sätter sej mamma på huk i hagen och fram kommer ett brunt sto å lägger huvet i mammas famn.. Mamma sa direkt henne SKA jag ha.. Å som tur va var hon till salu..
Så i morgon ska vi hämta denna hästen som valde mamma utan att tveka. Det var som mamma sa de var kärlek vid första ögonkastet.. Det är så det ska vara. Man ska ej stressa på sig någon häst utan kolla vidare efter hästen med DET...

Jo, och när jag sa att jag inte vill köpa ehnne så snabbt nu så säger hon att hon ska behålla henne för hon har massa andra hästar hon har sålt nu så hon har fått pengar för dom.

Jag ska åka ner och kolla på en imorgon och i helgen. Får se hur det går! Tack för allt stöd!

Så hon ska inte sälja denna hästen ändå?? Konstig människa..Men det finns det gott om tyvärr.. Hoppas bara att du hittar en ny häst att lägga din kärlek på. det gjorde jag! Lättare att läka då på nåt sätt..alltid jobbigt att förlora sin bästa vän!!

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar