Tarm rens!

Sv: Tarm rens!

Det blir mkt billigare o köpa hela frön. På EKO här i Borås kan man köpa en stor hink för dryga 285kr. har jag för mig, tror det är 8kg i den eller nått sånt.

Okej...men är det värt det då? Hjälper det nå mot tex fång? Eller finns det något annat tillskott som är bättre?

Är detta något som är värt att spendera pengar på??

http://silvershopen.ebutiken.nu/product_info.php/cPath/57/products_id/171

Hjälper det min fångpålle tro??

Nu är jag inte alls säker men efter att ha googlat runt lite så förstår jag det som att det är ngt man kan ge om man misstänker att ett fånganfall är på gång. Alltså om hästen har ätit ngt olämpligt och man vill få ut det ur tarmarna eller om den är akut sjuk i fång och man vill återställa tarmarna.

Jag förstod det först som att du undrar om det är tänkt mer som förebyggande dvs att ge en häst som har haft fång kanske för ett tag sedan? I så fall undrar jag om det gör ngn nytta.
men jag kan ha missuppfattat vad det står.
(Meningslöst svar kanske)

Mycket billigare att köpa loppfrön själv. Mala dom kan man ju göra om man har lust. Sånt här brukar man ju ge om det finns risk för att hästen fått i sig tex. sand som ligger kvar i tarmen. Loppfröna eller psylliumfröna sägs kunna ta med sig sanden ut....

Finns det något kosttillskott som hjälper till att typ förebygga fång? Min har redan haft det men jag tänkte om det finns något man kan ge honom som förebygger lite mot det..

Har svårt att tro att de hjälper mot fång. Min häst fick fång en vinter, trots loppfrön. Det var en mild vinter o ganska lerigt i hagen, gav lite frön till alla mina hästar då, för att rensa ut ev. grus.

Finns det något kosttillskott som hjälper till att typ förebygga fång? Min har redan haft det men jag tänkte om det finns något man kan ge honom som förebygger lite mot det..

Jag undrar det men jag är nog lite misstänksam mot alla dessa tillskott. Det finns en annan tråd som handlar om ett foder till fånghästar.

Jag ger min fånghäst lusern (för att få bra proteiner och för att stabilisera tarmarna), betfor (nyttiga fibrer för tarmarna), ofta lite vanlig bakjäst (också för att hjälpa mikroorganismerna i tarmarna) sedan får hon vintertid ensilage/hö och fri tillgång till halm + mineraler.
Jag tror att det viktigaste är att se till så att magen fungerar, att de har ngt att tugga på och att de får tillräckligt med proteiner och mineraler. Sedan är det viktigt att de inte är för tjocka. Det är vad jag tror på och det jag utgår från. Sedan bryr jag mig inte om alla dessa specialfoder som finns. En del av dessa för fånghästar kan man undra om de är så nyttiga som det verkar.

Jag undrar det men jag är nog lite misstänksam mot alla dessa tillskott. Det finns en annan tråd som handlar om ett foder till fånghästar.

Jag ger min fånghäst lusern (för att få bra proteiner och för att stabilisera tarmarna), betfor (nyttiga fibrer för tarmarna), ofta lite vanlig bakjäst (också för att hjälpa mikroorganismerna i tarmarna) sedan får hon vintertid ensilage/hö och fri tillgång till halm + mineraler.
Jag tror att det viktigaste är att se till så att magen fungerar, att de har ngt att tugga på och att de får tillräckligt med proteiner och mineraler. Sedan är det viktigt att de inte är för tjocka. Det är vad jag tror på och det jag utgår från. Sedan bryr jag mig inte om alla dessa specialfoder som finns. En del av dessa för fånghästar kan man undra om de är så nyttiga som det verkar.

Hur ofta jäst? Och i påse eller paket?
Lucern, betfor, mineraler och hö har jag funderat på att ge honom innan jag hittade på det där tillskottet så det kanske inte var så tokig fundering ändå.:) och nu håller jag lugnt och försiktingt på att motionera i gång honom efter hans första fångkänning.

Syrran ger sin fånghäst Kraffts Mag-tarm, året om. Hästen har blivit mycket bättre och inga återfall hittills. Om det beror på stabilare mage eller bara bra skötsel vet jag inte, men som sagt hästar har blivit bättre.
Bakjäst ger jag till min när han blir lite svajig i magen, då får han ett tredejdels paket om dagen i två-tre veckor eller tills magen är lugn igen.
Om man ger paket eller påse spelar ingen roll. Det finns massor med trådar om det, med fler tips och råd.

En fråga:

Någon egentlig skillnad mellan linfrö och loppfrö? Effektmässigt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Western Hej! Jag funderar på att byta till bosal (rider med hackamore just nu) och undrar om detta är en bra bosal? Kan man använda ett vanligt...
2
Svar
21
· Visningar
3 586
Senast: leia
·
Islandshäst Ska snart köpa häst och har tyvärr ingen stor budget att köpa en sadel för. Hästen är en unghäst på 5år och är ju inte färdigutvecklad...
Svar
3
· Visningar
1 542
Senast: Paulina
·
Körning hej, då shettistjejen och jag snart ska ge oss ut på tävlingsbanorna, så har jag en liten utrustningsfråga... En bekant har en jätte...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur