Tar tränare emot alla som betalar?

Sv: Tar tränare emot alla som betalar?

*lånar*
Jag har ridit för allt från såna utan tränarutbildning till A-tränare och det är inte graden som talar om hur tränaren är eller vilka elever den bör ta utan personen som håller i träningen.
Jag har en tränare just nu som jag inte vet vad hon har för utbilding men hon kan ta fram det bästa i mig och min häst varje gång hon är här och har hoppträning. Hon vet att jag är red feg av mig men hon lyckas ändå få mig att hoppa högre än jag egentligen vågar och får mig att fortsätta våga. Nåt som min veckor tränare inte alltid lyckas med.
Ibland kan det oxå vara bra att rida för nån som man har stor repsekt för och inte vågar säga nej. Men då gäller det att saker fungerar, går nåt fel kan allt gå åt helvete...

kopparberg skrev:
A-tränare har inte ngt krav på att gå kurser. De behöver inte ens göra de ridprov som tex de som vill bli titulerad C-tränare måste.
De står tydligen "över" sådant...

C-tränare behöver inte genomgå ett ridprov!! Var har du hört det?

Alla tränare måste gå alla stegen nu och för att få titulera sig A/B tränare skall dina elever ha tävlat en viss nivå med placeringar, annars blir du inte det!

Måste inte C-tränare har utbildat/tävlat hästar upp till vissa klasser?

Då är det ngt nytt i så fall.
För i allafall en jag känner har gått utbildning till C-tränare.
Dessutom sa hon att hon var "tvungen" att ha startat tillräckligt höga klasser för att få "bli klar" med utbildningen.
Det måste väl ändå räknas som ridprov?

Är det inte också ngt med att ett visst antal elever måste rida på tillräckligt hög nivå för att tränaren ska få ha kvar sin licens?
En A-tränare påstod i allafall det till mig. Men det vet jag inte om det stämmer?
Men h*n påstod att en gemensam bekant blivit av med
C-tränarlicensen för att hans elever inte tävlade tillräckligt högt.

Från Strömsholms hemsida:
Behörig att söka till auktoriserad C-tränare är den som:
 Tävlat med flertal placeringar och är väl etablerad på nivå motsvarande:
- Dressyr, hoppning och körning - Msv-klass
- Fälttävlan - Msv A-CCI*
- Voltige - nationell klass
- Distans - genomförd 750 km tävling och ha dokumenterad ridkunskap tom LB i hoppning och dressyr,
- alternativt ha ett flertal elever med motsvarande meriter.
 Utbildat hästar till och med Msv-klass.
 Regelbundet deltagit/medverkat i träning för A eller B tränare.
 för person med annan utbildning som kan motsvara ovanstående kompetenskrav, kan examinationsnämnden avgöra om detta kan godkännas.
 I övrigt bedömas som lämplig vid antagning.
 bör ha en ålder av lägst 25 år.

Är du ridinstruktör eller ridlärare kan du, om du vill, tillgodoräkna dig delkurs 1-2.

Intressant!

Så helt klart så kan vem som helst utan meriter glömma de "titlarna".

Min hopptränare som är A-tränare tar bara imot dom han vill ha.
Men dermot min Dressyr tränare som är B-tränare tar imot alla..

Sedan så vet jag inte hur gamla dessa regler är, det kan ju ha varit annorlunda tidigare.

Alla "krav" för respektive kategori finns på Strömsholms hemsida om man letar lite...

Jag skulle neka folk med NOLL ambition, men vilken häst eller nivå du rider på spelar absolut ingen roll bara du vill lära dig lite mer.
Kort sagt en oambitiös ryttare ( som man funderar på varför de ens betalar för en lektion de är totalt ointresserade av ) på en läromästare som kan alla rörelser i svår dressyr går bort till förmån för lilla lisa på en hopplös c-ponny av rasen ardenner/welsh och som vill lära sig och hästen så mkt som möjligt, sådana elever vill man ha. :love:

Sedan så vet jag inte hur gamla dessa regler är, det kan ju ha varit annorlunda tidigare.

Alla "krav" för respektive kategori finns på Strömsholms hemsida om man letar lite...
Reglerna har stramats åt, tidigare slank det igenom en hel del folk som knappt ens kan rida själva än mindre har utbildat hästar etc.

*lånar knapp*

Jag antar att folk som kommer och tränar för mig och betalar en slant för det vill lära sig något. Det skulle vara rent ut sagt korkat annars att slänga pengarna i sjön. Fö så tror jag inte att hästar är obildbara om man har en bra tränare och man sätter upp lagom höga mål som inte är omöjliga att uppnå, det är viktigt att man påpelar detta för eleven som kanske har en sådan häst som folk anser som obildbar.

Håller med om det du skriver.

Men angående att elever som betalar för träningen vill lära sig ngt, har jag sett ett motsatt fenomen eller hur man uttrycker det.
Alltså en elev som oavbrutet höjdes till skyarna av tränaren i fråga, samtidigt som alla andra på kursen sågades mer eller mindre.
Jag var en av de som sågades mer. :smirk:

Men i allafall, så kom jag långt efteråt på att inte bara jag slängde pengarna i sjön när jag var med på den kursen, det gjorde ju även hon som bara fick höra "braaaa" samt "kolla på XX, så ska ni rida".
Vad fick hon ut av kursen? :confused:
Kan inte ha varit ett dugg! Hon fick inte ett enda kritiskt ord! På alla dagar!

Men om ni var ett gäng som sågades, och det fanns en "favorit flicka" påpekade inte ni att eftersom hon var sååå mkt bättre, och att ni inte fick ut det ni ville utav träningen, så kunde ju tränaren i detta fallet sätta den tjejen i en annan mer avancerad grupp. Man lär sig ju inget på att göra saker man redan kan som du skrev.

Givetvis tycker jag att man som tränare ska se detta innan någon påpekar det, jag menar träningar är ju inte till för att blänka och showa och visa hur duktig man är för alla, utan att just träna på det som man tycker är lite krångligt.

Och att man som tränare sågar en eller flera elever är helt oacceptabelt! Tycker jag iaf.

Det var på ett träningsläger.
Och jag var i den åldern (mååånga år sedan...) en liten fjant som inte vågade säga ifrån!
Dessutom lyckades tränaren trycka ner mig så mkt i skoskaften, att jag inte sa ett knäpp om ngnting.
Hade det varit nu, hade jag bara klivit av hästen och gått därifrån.

Jag hade citat "1800-talsutrustning", en häst som "ngn gång i tiden säkert varit välriden, men han är ju stel som ett spett nu" osv.
Och kronan på verket var när jag lyckades meja en trippel med marken, och tränaren vrålar att jag själv ska sitta av och bygga upp den för citat "när man rider så j-a illa så får man själv bygga upp hindret". Sedan sa han till publiken att de fick inte hjälpa mig bygga, och sedan stod han och flinade åt mig.

Lite mer pedagogikutbildning hade inte skadat den tränaren, eller vad tycker du?! :angel: :D

Lite kuriosa är att tränarens anläggning gick ngt år senare i konkurs, kan det ha berott på vikande kundunderlag tro?! :angel:

Angående tjejen som gjorde allt bra enligt tränaren, så fanns det ingen mer avancerad grupp för henne.
För även om hon red i gruppen där flera hoppade på hennes höjder, så var allt hon gjorde ändå "braaaa".
Det hade nog inte spelat ngn roll om hon ridit i samma grupp som världseliten...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama