Tar tränare emot alla som betalar?

break_a_leg

Trådstartare
Det funderar jag över ibland...

De som är A, B, C-tränare (elller är meriterade på andra sätt, men iaf är "ett namn") tar de emot alla elever som är villiga att betala för sig?`

Eller vill man att ens elever ska komma någon vart med sin ridning och säger nej tack till "ohjälpliga fall"?

Sv: Tar tränare emot alla som betalar?

Jag red för en tjej som tränat och tävlat svår dressyr.
Jag har en fd. travare som jag rider.Men hon har inget emot någon häst eller ryttare.
Däremot är det viktigt för henne att man försöker och inte bara flänger.
En del ryttare ger hon inte lektioner längre bara för att de inte vill komma nånstans.
(Jag har inga tävlings ambitioner, men jag vill ändå komma någonstans med ridningen..)

Vet en tränare (A) som inte ville ha elever som tävlade de lägre klasserna, utan han la en gräns från vilken nivå du var tvungen att minst ligga på!
Detta var för att de seriöst tävlade ryttarna skulle få sin tid i träningen, samt att alla de utan några mål inte skulle fylla upp alla grupperna bara för att få träna för en "kändis", och så tyckte han inte det var speciellt roligt att lära de ellever utan mål grunderna i hoppningen, för att då får de inte ut något utav träningen då nivåen låg för högt för dem!

A-tränarna har nog ett begränsat antal elever som dom tränar skulle jag tro eftersom dom inte är så många (tränarna alltså) men B och C tränarna är ju i princip hur många som helst och dom jag känner vilka är några stycken tränar alla "hopplösa" fall OM eleverna har ambitioner att bli bättre vill säga.

Dom tränar INTE elever som dom känner inte har några ambitioner att vilja förbättra sig oavsett dyra hästar eller mkt pengar.

Rufsan. skrev:
Dom tränar INTE elever som dom känner inte har några ambitioner att vilja förbättra sig oavsett dyra hästar eller mkt pengar.

Nu vet jag inte vad dyra hästar eller mkt pengar har med ambitionen att göra....

Sjalv tar jag emot de jag har tid med. For mej spelar det ingen roll om de har en jattebra hast/ponny eller en medelmattig, eller till och med dalig hast/ponny. For oftast handlar det inte om att utveckla hasten, utan ryttaren. En hast ar en hast och hastar kommer och gar, men en ryttare bestar!!
Dessutom maste man koncentrera sej pa ryttaren, sa att ryttaren kan utveckla hasten hemma hos sej sjalv.
Hopplosa fall dar ryttaren har en attityd och en stor ovilja till att lara sej och trana orkar jag inte med, sa de far aka hem och aldrig mer komma tillbaka. Daremot tar jag garna emot nyborjare och manniskor som vill lara sej.

Jag begar mycket av mina "elever" och jag vill inte saga samma sak om och om och om igen i flera veckor i rad. Man lar sej och forbattras sa att vi kan ga vidare till nasta steg. Dessutom satter vi i borjan av sasongen upp ett mal vad vi ska uppna under tavlingssasongen. Aven de som ar nyborjare far ett mal att jobba emot. Det kan vara sa enkelt som att hjalpa till att varma upp en kompis pa en tavling, till att skritta av efter klassen....till att starta en lattare tavling pa egna ponnyn.

Jag vill inte ha "elever" som inte vill nagonting med sin ridning, eller elever som vill trana men som inte lyssnar. Det ar ju som att kopa en biobiljett men inte ga for att se filmen.
Alltsa, jag tar emot de som vill lara sej och de som ar roliga att jobba med.

En duktig tränare ska kunna ta emot vem som helst tycker jag iaf. Han/hon bör kunna "läsa" av ekipaget vilken nivå de ligger på. har själv tränat för en tränare ( hoppning )som hade Elit-ryttare och hobbyryttare i samma grupp och det brukar gå bra. Men sen finns det även ekipage som inte kan galoppera ( eller vågar inte) och då bör man nog fråga sig själv om man ska delta i träningen alternativt fråga om man kan rida privat ( om möjlighet till det finns) ett par gånger innan man går in i gruppen.
Vet många tränare som inte vill ta emot elever om de inte ligger på en viss nivå, det tycker jag är löjligt. Om man har ambitioner att ta sig vidare så kan man ju inte sitta och rida bland sk hobbyryttare ( de som vill rida klubbtävlingar, hoppa 50-80 cm och är oftast rädda att hoppa, OBS! drar inte alla över en kam nu, utan talar bara om min erfarenhet ) Det är lätt att man själv fastnar i sin ridning om man inte söker sig vidare. Men givetvis har jag full förståelse för tränare som inte vill ta emot ryttare som har ambitionsnivån på noll och ingen vilja att lära överhuvudtaget. Man ska ju träna för att man ska lära sig annars kan man låta bli helt. Det ska vara kul och inspirerande att träna!

Dom tränare jag tränar för nu tar emot alla så länge man vill få ut något av sin träning.

Förstår inte folk som tränar om dom inte vill komma vidare!
Vad är då meningen med att träna?

Jag tränar dels för att bli en bättre ryttare, för att utvecklas med min häst och för att rida på ett så bra sätt för hästen som möjligt.
Och sen för att komma längre på tävlingsbanorna så klart. :)

Är det inte därför man tränar?

Hade jag varit tränare hade jag tackat nej till ryttare utan ambitioner.

/

Ann-Sofie

Jag som är en halvtaskig medelmåtta har tränat för två A-tränare.
Ngt som slutade i total katastrof. :smirk:

Och av egen erfarenhet, och mkt annat jag hört ryttare på min nivå utsättas av av "stora" tränare, så har jag dragit slutsatsen att för många A-tränare (och även andra "kändistränare") så räknas gräsrötterna som ngt nödvändigt ont.
För att tränarna i fråga inte har tillräckligt många proffs att träna, och helt enkelt behöver inkomsten även av nötter som mig själv.
Sedan får sådana som jag ta skit så vi nära nog drunknar... :smirk:

Jag tror att de flesta tränare tar emot alla sorts ekipage bara de har tid.Vissa tränare har ju sin lilla "kundkrets" kan jag tänka mej.Men har inte hört ngn som sagt nej för att de tycker att ett ekipage inte ät tillräckligt duktigt, det tyder ju bara på att de inte är nog bra på att undervisa å kanske bara kan undervisa duktiga ekipage som redan kan det mesta :devil:

"det tyder ju bara på att de inte är nog bra på att undervisa å kanske bara kan undervisa duktiga ekipage som redan kan det mesta"

Så tycker elaka jag också!
Det för att jag faktiskt sett en A-tränare stå helt handfallen när en ryttare inte var i närheten av att komma över ett hinder med sin häst.
Varken ryttaren eller hästen hade hoppat de höjderna förut, och
A-tränaren "hissade" rejält. Med tvärvägran som resultat.
A-tränare bara säger "igen" efter varje stopp.

Till slut börjar en annan kursdeltagare som är en enormt duktig tävlingsryttare, men då på den tiden i stort sett inte undervisat ngt skruva besvärat på sig, för h*n tyckte så synd om ryttaren som inte fick ngn hjälp.
Till slut säger h*n till ryttaren hur hon ska göra, och ekipaget kommer pga hennes goda råd över hindret!
Skulle tro att den tävlingsryttaren nu när den har träningar är en mkt bra tränare, trots att h*n inte kan titulera sig som A-tränare... :angel:

kopparberg skrev:
"det tyder ju bara på att de inte är nog bra på att undervisa å kanske bara kan undervisa duktiga ekipage som redan kan det mesta"

Så tycker elaka jag också!
Det för att jag faktiskt sett en A-tränare stå helt handfallen när en ryttare inte var i närheten av att komma över ett hinder med sin häst.
Varken ryttaren eller hästen hade hoppat de höjderna förut, och
A-tränaren "hissade" rejält. Med tvärvägran som resultat.
A-tränare bara säger "igen" efter varje stopp.

Till slut börjar en annan kursdeltagare som är en enormt duktig tävlingsryttare, men då på den tiden i stort sett inte undervisat ngt skruva besvärat på sig, för h*n tyckte så synd om ryttaren som inte fick ngn hjälp.
Till slut säger h*n till ryttaren hur hon ska göra, och ekipaget kommer pga hennes goda råd över hindret!
Skulle tro att den tävlingsryttaren nu när den har träningar är en mkt bra tränare, trots att h*n inte kan titulera sig som A-tränare... :angel:

Förmodligen kunde nog ryttaren sätta sig in i elevens situation. Dessutom en bra lärare ska kunna förklara samma problem på flera olika sätt med olika infallsvinklar. Att bara enkelspårigt säga Ta hindret igen gång efter gång ger inte så himla mycket. Däremot att ge tips på hur eleven nästa gång ska göra för att få större chans att klara hindret samt att peppa när modet kanske sviker (högt hinder vare sig hästen eller ryttaren hoppat så högt innan) ger en del.

break_a_leg skrev:
Det funderar jag över ibland...

De som är A, B, C-tränare (elller är meriterade på andra sätt, men iaf är "ett namn") tar de emot alla elever som är villiga att betala för sig?`

Eller vill man att ens elever ska komma någon vart med sin ridning och säger nej tack till "ohjälpliga fall"?

Jepp jag säger nej till någon som jag anser antingen inte vill lära sig eller om hästen är helt obildbar i tex hoppning.

Jag vill känna att jag också får ut något av det inte bara stå där omotiverad och "tjäna" pengar.

Jag avskyr elever som antingen inte lyssnar eller inte gör som man säger eller som hela tiden ifrågasätter och bortförklarar. Då vill man nog inte lära sig iaf inte för mig :angel:

Men jag är inte sådan att jag säger nej till ett ekipage som kanske bara vill tävla de lättaste klasserna eller bara vill träna hoppning för det är kul. Oftast så är de de roligaste att träna för de är där för de verkligen vill

Precis så menar jag!
Inte alla tränare kanske behärskar den rätta pedagogiken!
Vilket tex denna A-tränare helt klart inte gjorde!

Även jag såg vad ryttaren gjorde för fel, men var för feg att säga ngt. :o
Men som tur var så sa den andra kursdeltagaren (mkt skickligare ryttare än mig, h*n rider numera nästan svår hoppning) till den stackars ryttaren vad hon skulle göra.
Jag fegade ur pga att det kändes dumt att "lilla jag" som skaver 1,20 klasser ska försöka "rätta" en A-tränare... :o

Men att säga nej med den motivationen du skriver här, det är ju bara seriöst!

Varför skinna en ryttare på pengar när den försöker få en häst att göra det hästen inte för allt i världen kommer klara av?

Och varför stå och argumentera med ngt pucko som käftar emot hela tiden, så övriga i gruppen kommer i kläm och får vänta?

Bara en undran, de som har gått förbundets tränarutbildningar har väl fått läsa lite pedagogik iaf? (Fast det är ju inget som säger att man blir en god pedagog för det, men det hjälper ju iaf till lite)

A-tränare har inte ngt krav på att gå kurser. De behöver inte ens göra de ridprov som tex de som vill bli titulerad C-tränare måste.
De står tydligen "över" sådant...

Lika lite som du är tvungen att träna för alla som vill ha med dig på träningen så är tränare skyldiga att träna dig. Det enda undantaget jag kan se är om personen i fråga är anställd och arbetsgivaren ställer vissa krav. Det kan finnas otaliga skäl till att man får nej, alltifrån att tränaren inte har tid till att h*n anser att personkemin inte stämmer. Personligen tycker jag det är bättre att få ett nej än att tränaren tar sig an någon mot sin vilja.

Jag har ridit/rider för en a-tränare, och även om jag inte är helt obildbar så borde det ändå vara ett tydligt tecken på att nästan vem som helst får komma! :o

För mig har det varit jättebra! Jag har verkligen fått hjälp att utvecklas och en häst som jag red för den tränare gick från medelmåttig lb-nivå till la med 65% på 3-4 månader. H*n lyckades verkligen förklara hur jag skulle göra så att jag kunde rida hästen själv hemma nästan lika bra som på träning.

Men som Kopparberg skriver, det beror förstås jättemycket på vilken tränare det är! För mig funkade det super, just för att den här tränaren talade ett språk som jag förstod.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama