Tar ni upp efter er hund?

Sv: Tar ni upp efter er hund?

Just som du tänker många här där jag bor. Det är bara det att det STINKER när allt på en gång smälter på våren! Och oftast har de då skitit på snön som inte skottats ordentligt så när snön försvinner visar det sig att skiten ligger på gångbanan. Mina hundar har 5-8 m flexi och går undan långt upp i högt gräs i en backe så inga går där. Deras skit förmultnar dessutom 3 ggr så fort som de enorma högar de torrfoderätande hundarna i grannhusen lämnar efter sig. Men det har blivit bättre hos oss iallafall sedan grannen med amstaffen flyttade. De lämnade högar på kortklippt gräsmatta intill grillen och matbord. UÄK!

Det finns ett sånt ställe hos mig med. Jättemysig promenadväg genom en skogsdunge i utkanten av ett bostadsområde. Men när snön börjar smälta går det inte att vara där, man får kryssa mellan pölar av smält avföring och det stinker så man knappt kan andas. Och folk bor alldeles intill... Och områdets dagis har sin gård ut mot detta stinkhål. Personalen har pratat med mig när dom sett mig komma med hunden och det är så illa att barnen inte vill leka på sin gård för det luktar så äckligt...:crazy:

Alltid, enda gångerna jag inte gör det är om vi är mitt ute i skogen. Eller om det är omöjligt (vette fan hur man får upp ränneskita?).

Hur bemöter ni ilska från andra i det läget? Dvs, när det som kommer ur hunden har samma konsistens som yoghurt, eller vatten för den delen, och det inte går att få upp det?
Min hund har känslig mage och har därmed diareé så fort hon fått i sig minsta lilla olämpligt. Och jag har fått så mycket skäll genom åren mae har aldrig något bättre att komma med än ett modfällt "men det går ju inte", vilket sällan accepteras av kvarterspoliserna...

Det finns ett sånt ställe hos mig med. Jättemysig promenadväg genom en skogsdunge i utkanten av ett bostadsområde. Men när snön börjar smälta går det inte att vara där, man får kryssa mellan pölar av smält avföring och det stinker så man knappt kan andas. Och folk bor alldeles intill... Och områdets dagis har sin gård ut mot detta stinkhål. Personalen har pratat med mig när dom sett mig komma med hunden och det är så illa att barnen inte vill leka på sin gård för det luktar så äckligt...:crazy:

Det är verkligen under all kritik att vissa hundägare gör på det här sättet :rage: TS verkar ju leva så att under vintertid behövs inte hundpåsar och jag försöker förstå resonemanget men jag begriper inte :crazy:

Snälla TS nu när du läser att flera av oss (och inte minst alla UTAN hund) inte uppskattar vårens bajsgegga, kan du tänka dig omvärdera ditt tankesätt kring ämnet???

Kan berätta om ett annat ställe i min närhet där många låter hundarna bajsa utan att plocka upp. Det är en remsa som kanske är 7x4 meter med högt gräs. Det många inte verkar tänka på är att en populär mindre fotbollsplan gränsar till denna yta och ena sidans mål står åt det hållet. Så varje gång bollen skjuts utanför mål måste den stackars målvakten ut i detta gräs och leta boll. Inte kul, för inte bara skorna trampar i skiten utan bollen rullar omkring som barnen sen plockar upp med händerna och studsar ibland mot kropp och huvud då det nickas :(

Det larviga är att på denna sträcka, som på sin höjd är 1 km, finns inte mindre än 4 papperskorgar. Så vart hunden än bajsar behöver man inte bära med sig påsen mer än några hundra meter. Höjden av lathet och oförskämdhet! :mad:

Hur bemöter ni ilska från andra i det läget? Dvs, när det som kommer ur hunden har samma konsistens som yoghurt, eller vatten för den delen, och det inte går att få upp det?
Min hund har känslig mage och har därmed diareé så fort hon fått i sig minsta lilla olämpligt. Och jag har fått så mycket skäll genom åren mae har aldrig något bättre att komma med än ett modfällt "men det går ju inte", vilket sällan accepteras av kvarterspoliserna...

Du får vara lite "skenhelig" i de fallen hunden är dålig i magen:sneaky:..De flesta hundar är ju dåliga i magen någon gång och då är det svårt att plocka upp naturligtvis. Samtidigt resonerar jag lite att är det som vatten/filmjölk går det ju snabbt ner i marken och försvinner så fort det regnar nästa gång. Ta helt enkelt en påse och låtsas pocka upp ( ta lite löv och gräs i påsen), det ser bättre ut än att bara stå och vänta och sen gå när hunden gjort sina behov:p

OT en kompis till mig fick skäll när hennes tik kissade, då personen trodde hunden bajsade och hon inte plockade upp efter sig. Det finns folk till allt:meh:

*KL*

Lånar tråden för att ta upp ett relaterat ämne. Jag skickade igår en fråga till min kommun med ett förslag om att sätta upp "Tikspac" (ställningar med gratisbajspåsar) i min stadsdel då det ligger vansinnigt mycket hundbajs utmed gång och cykelbanorna här. Tråkigt nog fick jag svaret att de inte kunde göra det då de hade nya riktlinjer om reklamfinansierade skyltar (som tikspac är) och dels - hör och häpna - att de allmänna ordningsföreskrifterna att plocka upp hundbajs inte gällde ytterstaden.

Det verkar med andra ord vara fritt fram att lämna hundbajs. Jag trodde att det räknades som nedskräpning oavsett vad eventuella ordningsföreskrifter säger. Räknas alltså inte hundbajs som nedskräpning? :confused:

OT en kompis till mig fick skäll när hennes tik kissade, då personen trodde hunden bajsade och hon inte plockade upp efter sig. Det finns folk till allt:meh:

Den har jag också råkat ut för. Till slut började jag be folk att försöka hitta nåt bajs och efter inspektion gav sig t.o.m. min kvarterspolis.

O lång diskussion om hundbajs=P

Nej jag tar faktiskt sällan upp, går främst i skogen, och i bebyggt område hoppar de alltid in i buskar,högt gräs och bajsar.

Tar nästan bara upp i stan, eller när de få gånger sätter sig på gräs där folk går i bebyggt område.

Tycker det är äckligt o plocka upp skit, spec när det är löst.
Har bott mitt i skogen alltid och inte fått in plocka bajs i påse vanan=P

Vad är det som är äckligt med det? Det är väl mer äckligt för någon som inte valt att ha hund att trampa i dina hundars bajs?

Okej att inte plocka upp i skogen men hur schysst är det att lämna hundbajs i en buske som ngn säkert ngn gång trimmar osv? Högt gräs kan klippas ned med trimmer med jämna mellanrum. Det är nog mer äckligt för den som klipper gräset att få bajs sprutat över hela sig än vad det är för dig att plocka upp bajset med en plastpåse!

Nej jag tar faktiskt sällan upp, går främst i skogen, och i bebyggt område hoppar de alltid in i buskar,högt gräs och bajsar.

Tycker det är äckligt o plocka upp skit, spec när det är löst.
Har bott mitt i skogen alltid och inte fått in plocka bajs i påse vanan=P

Tro mig när jag säger att det är ännu äckligare att ha en hundbajsätande hund som stoppar ner näsan i en buske eller högt gräs där det ligger en kvarlämnad bajs.

Vad är det som är äckligt med det? Det är väl mer äckligt för någon som inte valt att ha hund att trampa i dina hundars bajs?

Okej att inte plocka upp i skogen men hur schysst är det att lämna hundbajs i en buske som ngn säkert ngn gång trimmar osv? Högt gräs kan klippas ned med trimmer med jämna mellanrum. Det är nog mer äckligt för den som klipper gräset att få bajs sprutat över hela sig än vad det är för dig att plocka upp bajset med en plastpåse!

Det har varit ett jätteproblem i mitt närområde. Har till och med varit artikel i tidningen på renhållarnas initiativ. När dom ska klippa det höga gräset med grästrimmer sprutar bajset verkligen över dom. Bra arbetsmiljö?:cautious:

Det kanske är lite hur man bor då .Jag bor i en by den är inte så stor men det finns ändå mycket folk. Men vi går ofta där det inte är så mycket folk. Vilket kan vara bra för vissa kanske är rädda för hundar.. Bor mman i en stor stad då kanske man måste ta upp efetr sin hund ,. I skogen är det än annan sak.

Såg en korkad hundägare i gången mellan tunnelbanan och Centralstationen i Stockholm i veckan.

Hunden hade börjat bajsa i gången, och jag antar att han inte ville stå kvar och låta den bli klar eftersom han saknade påse(?), så han drog hunden på tramdynorna upp till en trappa så att han kom ut. Och då blev det ju istället för en hög (som syns och går att undvika) bajs över hela tunnelns bredd, mysigt! (Och den är det ju synd om hunden också)

hundägaren hade tur att han hann upp ur tunneln innan jag kom fram dit...

Det larviga är att på denna sträcka, som på sin höjd är 1 km, finns inte mindre än 4 papperskorgar. Så vart hunden än bajsar behöver man inte bära med sig påsen mer än några hundra meter. Höjden av lathet och oförskämdhet! :mad:

Vi har en här som bor ett par gator ned som aldrig tar upp efter hennes hund, inte ens om den sätter sig under bajstunnan :mad:

Det är full fart upp hit för sedan tar skogen vid en bit upp, men oftast hinner hon inte ända upp till skogen innan hunden sätter sig och hon tar aldrig upp det. Som sagt hunden kan sätta sig precis utanför vår tomt, i vårat grindhål eller precis runt bajstunnan men hon orkar inte böja sig ned för att plocka upp skiten :rage:

Nu är hon är inte ensam om att inte ta upp här och runt korgen, så när man själv ska kast så måste man först titta vad man sätter fötterna så att man inte trampar i klunsarna runt den.

Sånt fattar jag mig inte på när ingen behöver bära en påse i flera km utan bara kan böja sig för att plocka och kasta.

kl
Det är väldigt mycket hundar på området där vi bor och jag kan säga att det syns. Framförallt på våren. Det ligger liksom på trottoaren!! Vad tror folk? Har man aldrig hört "det som göms i snö kommer fram i tö.."??
Droppen var ju en hög som vi funderade om den kommit från en häst, så jäkla stor var den (men ja de syntes ju att de va hundskit) MITT på gångbanan. På vintern. Och den togs aldrig bort. UÄÄK.
Vår kommun har kommit med det fina beslutet att plocka bort alla hundlatriner. Lär väl bli ännu mer skit nu :(
Påsar som lämnas förstår inte jag heller. Alltså inte att man lämnar för att slänga sen utan den verkligen lämnas..då är det ju för tusan bättre att skiten lämnas än påsen också..
Jag tar alltid upp i stan o andra befolkade områden. Inte i skogen el hemma hos pappa (på landet) typ.

Oftast inte, lär hundarna Kajsa i bushen och går i skogen. Men givetvis tar jag upp om de badkar precis vid stigen/vägen eller annat olämpligt ställe.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka