Tar ni upp efter er hund?

Sv: Tar ni upp efter er hund?

Det allra konstigaste som finns tycker jag är när folk plockar upp efter sin hund och sedan slänger/lämnar kvar påsen på marken. En hög med hundbajs försvinner "av sig själv" så småningom, men en plastpåse blir ju liggande i åratal. Hur tänker man här?

Ja men varför i helafriden gör folk så?! det värsta är ju att man ser det med jämna mellanrum, alltså inget som man sett en gång på 10 år utan det händer verkligen lite nu och då och då promenerar jag ändå extremt sällan där det finns ett behov av att plocka upp.

Men till frågan, Nej jag brukar inte plocka upp pga hur jag normala fall bor och är uppvuxen dvs i skogen med hundar som är duktig på att gå ordentligt åt sidan Men är jag i mer tätbebyggt område plockar jag självklart upp och skäms otroligt mycket om jag typ har glömt ta med mig en påse eller att jag har haft för lite påsar dvs hunden bajsar flera gånger och man bara har haft en påse med sig. Det är ju jätte pinsamt!

Att man som hundägare kan låta hundarna bajsa mitt på trottoaren helst utanför en skola och sedan gå utan att plocka upp och helt oberörd därifrån är för mig helt otroligt.

Nästan aldrig.

Bor i skogen. Rastar hunden på min egen mark och går i princip aldrig med honom på ställen där andra människor vistas regelbundet. Skiter han i min trädgård så plockas det upp. Självklart plockar jag också upp det fåtalet gånger varje år som vi rastar utanför gården.

Självklart! Det är ju något som ingår när man skaffar hund. Jag har alltid påsar i jackfickorna!

Kl

Jag plockar såklart alltid upp i stan eller där det finns risk att folk trampar i det. Men jag slipper gärna faktiskt.

De enda barn som är i skogen där jag går är mina egna... ;) Och på en vecka så är bajset oftast förmultnat, och med tanke på att vi tar olika stigar och vägar nästan hela tiden så tycker jag inte att problemet är så stort! Det är betydligt större problem med folk som åker in på skogsvägar och "städar" bilen, dvs slänger ut allt utanför bilen och sen helt magiskt tror att det bara försvinner. Där kan det dyka upp glasflaskor och vassa plats och metall delar som djur och barn kan göra sig illa på.

Självklart är det olika i olika skogar. Där jag bor (i skogen) så vistas förskola, 6 årsverksamhet samt skolbarn i nedre åldrarna givna dagar varje vecka. Skogen är väldigt fin lekskog. Vägen som går till mig och endast mig är en populär promenadväg då det är bara våran trafik där. Mängden hundskit utefter den vägen är brutal rent ut sagt och den vägen tar förskolebarnen varje vecka för att komma till skogen.
På våren när snön smälter får jag kryssa mellan högarna. Dom högarna tar ett tag för att försvinna och när barnen då plockar dom första tussilagon som lägligt kommer just där så är det verkligen inte kul som förälder...:arghh:

Det är precis som att folk tänker att äsch det är lite lantlig väg (enda grusvägen i samhället och som sagt bara vår trafik) och på landet är det inte så noga att plocka upp :yuck:

Bor mitt i stockholm, plockar alltid upp och har en rulle påse i väskan.
Är vi på landet tar jag upp så länge vi inte är mitt ute i skogen. På stigar tar jag bort det oavsett var i skogen vi är.

Jag tar väldigt sällan upp på hemmaplan, om de nu inte bajsar mitt på gården.
Vi bor på landet och jag låter bajset ligga om det är i skogen, i diken osv.

Det allra konstigaste som finns tycker jag är när folk plockar upp efter sin hund och sedan slänger/lämnar kvar påsen på marken. En hög med hundbajs försvinner "av sig själv" så småningom, men en plastpåse blir ju liggande i åratal. Hur tänker man här?

Jag kanske kan bjuda på en förklaring till fenomenet.
Jag har några härligt rundor genom skog och ängsmark där jag ofta går med hunden. Men för att komma dit måste vi gå några kilometer genom tätbebyggt område och det är givetvis just då hunden är nödig ;)
Plockar upp det gör jag såklart men ibland placerar hon det så bra att jag antingen får gå resten av rundan med påsen i handen eller gå tillbaka för att slänga den och då hinner jag kanske inte hela rundan(och så är jag lite lat).
Då lämnar jag påsen på väl synligt ställe där jag vet att jag kommer passera igen(så att jag inte glömmer den). Och slänger den på tillbakavägen :up:

Oj då det var inte meningen att detta skulle bli en sån stor sak om det. På vintern nu har det börjat att snö så brukar jag täcka igen min hunds avföring med lite snö för det syns ju inte då.

Oj då det var inte meningen att detta skulle bli en sån stor sak om det. På vintern nu har det börjat att snö så brukar jag täcka igen min hunds avföring med lite snö för det syns ju inte då.

Och på våren när snön smälter?

Det är ju precis lika illa som att bara låta det ligga öppet.

Inte lika i alla fall då är det ju stenfruset. Om man tänker på att det har legat i snön.

Jag kanske kan bjuda på en förklaring till fenomenet.
Jag har några härligt rundor genom skog och ängsmark där jag ofta går med hunden. Men för att komma dit måste vi gå några kilometer genom tätbebyggt område och det är givetvis just då hunden är nödig ;)
Plockar upp det gör jag såklart men ibland placerar hon det så bra att jag antingen får gå resten av rundan med påsen i handen eller gå tillbaka för att slänga den och då hinner jag kanske inte hela rundan(och så är jag lite lat).
Då lämnar jag påsen på väl synligt ställe där jag vet att jag kommer passera igen(så att jag inte glömmer den). Och slänger den på tillbakavägen :up:

Ja fast då tar du ju med dig den! Jag har sett sådan påsar ligga mitt inne i skogen, och i flera dagar! Som du gör brukar jag oxå göra när vi är vid sommarstugan, där måste man gå inne i litet samhälle och bajsar hunden på vägen "ut" så lägger jag påsen på ett bra ställe så den syns så att jag kan ta med den på vägen hem! För där kan jag bara gå fram och tillbaka om jag inte vill gå runt hela sjön och det tar närmare fyra-fem timmar... ;)

Och när snön smälter?
Ligger bajset kvar fruset då där du bor?
För här där jag bor tinar bajset också och flyter ut och luktar hundra gånger värre än färska högar.
Och det ska kommunens stackars renhållningsarbetare arbeta i sen...

Och här driver hon med oss :meh: Kan aldrig vara seriöst menat.

Faktiskt tänkte jag också så förr. D.v.s när jag var ca 10 år och inte riktigt förstod bättre. Ts kanske är väldigt ung?

Okej lika gammal som mig. Då måste du ju ändå inse att bajset kommer fram till våren? "Syns det inte finns det inte" är inte riktigt applicerbart här.

Varför tycker du att det är okej att inte plocka upp bajset på vintern? Även om det inte syns så kommer det ju fram till våren. Och en kan ju ändå få det under skon om en trampar på det även fast det är snö över?

Just som du tänker många här där jag bor. Det är bara det att det STINKER när allt på en gång smälter på våren! Och oftast har de då skitit på snön som inte skottats ordentligt så när snön försvinner visar det sig att skiten ligger på gångbanan. Mina hundar har 5-8 m flexi och går undan långt upp i högt gräs i en backe så inga går där. Deras skit förmultnar dessutom 3 ggr så fort som de enorma högar de torrfoderätande hundarna i grannhusen lämnar efter sig. Men det har blivit bättre hos oss iallafall sedan grannen med amstaffen flyttade. De lämnade högar på kortklippt gräsmatta intill grillen och matbord. UÄK!

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
748
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka