Tar lite ryggproblem när jag ändå är igång...

Djurjouren

Trådstartare
Var har era hästar sin ryggskevhet? Hur har ni komit fram till det och vad gör ni åt det?
Mina ( och de flesta jag fått äran at klämma på)har ofta 5 nackkotan och en ländkota, den som sitter precis där svnken börja slutta. Jag gör lite allt möjligt åt det, healing, lite tryck och lite avslappning av muskulaturen runt om.

Det här låter intressant, kan du utveckla lite för en novis som jag? :bow:
Hur hittar du skevheten? Och hur kommer man på att leta efter den? Och hur gör du för att få muskulaturen runt om att slappna av?

Intressant, tragiskt och lärorikt om ryggar...
www.intelligenthorsemanship.se/pages/fysik.htm

Har faktiskt inte sökt medvetet efter skevheter på mina hästar, masserar på så gott jag kan imellanåt och hoppas att det ger dem något mer rent kroppsligt än en liten stunds avslappning. Har en körkompis som är gammal massör på hästar, men lade av för något år sedan. Jobbar på att få ut henne.

Verkligen intressant sida, tack för tipset.
Det är precis så jag resonerar och gör och det känns ibland som att jag ensammnast i hela islandsvärlden att vara så petig, så det kändes skönt att få veta att det finns andar som är likadana. :bump:

Varför tror du att du är ensam, :confused: du anar inte hur många ägare till islandshäst som faktiskt förstått detta och tagit tag i det.

Jag ser många som TROR att dom tagit del av det men det har nästan bara blivit värre av det, det är MKT ostkrokar både i sadelnoch under sadeln som anser sig träna akademiskt tex,....
Men i och för sig så finns det inte så mkt islänningar här i Skåne så jag har ine så många att titta på:-(
Kanske bättre uppåt landet, finns väl fler raggsockor där.

Huff, jeg blir gal... Skulle nesten ønske jeg ikke visste...

Nå har jeg brukt vanvittig mye tanker, tid og penger på å finne sal til hesten, hatt salmaker og kiropraktor på han, så nå får vi se om det ordner seg snart. Hesten er blid som en sol, det er bare "småtterier" som har gjort meg urolig, det gjelder jo å være føre var.

Men fortsetter dette stresset stort lenger, så orker jeg ikke mer... :cry: Jeg vil ha det gøy (roligt) sammen med hesten, ikke bare bekymre meg... :(

Og som sagt, hesten er glad og pigg, det er bare det at alle saler har ligget skjevt på han. Kiropraktoren fant noen låsninger her og der, og etter at hun var der har hesten virket rettere :banana: han skal ha et par behandlinger til, og hvis salene ligger rett på han da, så vil jeg ikke LETE etter feil på han mer, så lenge han er glad og hel ;)

Hjertesukk fra Sleepy :crazy:

Jag kan säga så här ang sadel, som ofta är för stor och tar i ländryggen. Detta upplever ju många pållar som obehagligt, vilket ger ett resultat av en stel länd rygg.

Sen finns det ju naturligtvis gott om hästar som har skeva ryggar, detta går ju att rätta till med lite arbete och eget ansvar från ryttare/ägare.

Ja, forrige eier red med alt for lang sadel... Bildet du ser er fra da jeg var og prøvered hesten, så han har på seg "monstersalen" der ;)

Min pojkes skevheter sitter i min rumpa :o eller snarare min ileopsoasmuskel (eller vad den nu hette)
Så det fixar vi genom att fixa ryttaren.. tror nog att det kan vara så för många...

Den vanligaste skevheten man (Jag) ser på de flesta hästar är C 3,4 på höger sia, OA höger sida, Käkled vänster sida, Muskulaturen kring tungbenet båda sidor men mest vänster, Bäckenrotation höger sida och L 3, 4 Vänster sida.

Vänster bakben arbetar minst och vänster fram har störst belastning pga: belastning från både ryttare och höger bak. Höger bak har störst problem pga: BR och ett evigt knickande för att sätta över ryttaren på vänster sida.

Förutom detta finns ju andra miljöfaktorer som sträckningar, olyckor, utrustning etc. Men ovan nämda är det ryttaren som skapar. (Mest högerhänta ryttare, vänsterhänta ryttare som rider hästar som är ridna av högerhänta får ett smittat rörelsemönster som de för med sig till nästa häst)

Osv. osv. Där kom jag ifrån ämnet lite, men vi är ju mitt uppe i ett jätteprojekt med högerhänta ryttare och dess påverkan på hästen så man är ju lite miljöskadad.
:)

Stackars hästar! Vad utsätter vi dem för igentligen !?
Tur att medvetandet ökar och att det finns möjligheter för ryttare utan supernaturlig talang att bättra sig, ta bara Maria Gretzer som exempel, hon går ju bland annat på gym för att bli mer jämnstark...Därtill finns det ju ett större medvetande om sits och inverkningar idag bland hobbyryttare. Men det kan ju gå så fruktansvärt fel...

Medveteandet ökar hur mkt som helst just nu, det är riktigt kul att se och vara med mitt i denna utveckling :)

Jag jobbar tillsammans med en Osteopat som behandlar ryttarna medan jag behandlar hästarna, det mest spännande med det är att när vi jämför protokollen är de oftast identiska...Alltså, smittorisken är väldigt stor, och som vi ser det är det en högrisk om man rider mer än en häst att smitta den ena hästens problem till den andra och tvärtom, samtidigt som båda får just mina problem, osv.

En egen kroppsmedvetenhet är viktig och ju mer vi blir medvetna om våra egna skevheter desto snabbare kan vi nå en balans.
Att kolla sig själv är en förutsättning för att kunna bli ett harmoniskt eqipage.

För nåt år sen red en kompis min häst. När vi pratade om det efteråt blev vi nästan ovänner. Han hävdade att hon hela tiden gick svagt böjd åt vänster - jag hävdade att hon gick böjd åt höger. "Det är ju MIN häst, det fattar du väl att JAG märkt, kan du inte skilja på höger och vänster eller..."

:D

Fast vi skrattade faktiskt när vi insåg vilka idioter vi var :D

mandalaki

Oh, ett pedantsikt inlägg :bow:
Låsningarna du beskriver är logiska för en häst riden av en hgerhänt människa, intressant att läsa.
Vad är de för ett projekt?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka