Tar kortare steg med höger fram!?

A

APOLONIA

Idag när jag skulle rida min häst kändes hon konstig, hon tog kortare steg med höger fram :( I traven kändes det som vanligt och det syntes knappt nåt. Hon var inte halt eller varm på benet. När jag tog upp henne från ridhuset igen såg hon vanlig ut, endast i uppförsbacken tog hon lite kortare steg med höger fram. Min ridlärare kollade på henne och hon sa att hon såg stel ut och att hon kanske hade sträckt sej. Igår red jag ute i skogen och klättrade, och då kändes hon som vanligt! Har nästan haft henne i ett år och då har hon inte varit skadad eller nåt.

Så, har ni varit med om något liknade med era hästar, eller har ni något som ni tror det kan vara? TACKSAM FÖR SVAR :)

Sv: Tar kortare steg med höger fram!?

Ett förkortat steg på ett framben kan bero på olika saker. Muskelstelhet/ömhet i bogmuskulaturen. Förhindrad bogfrihet pga exempelvis en sadel som ligger för långt fram eller trycker på något sätt. Obalanserad ryttare. Smärta när ett bakben eller andra frambenet belastas, så att hästen inte vill belasta det onda benet så länge (andra sidans framben tar då ett kortare steg).

okej tack!! Om det nu skulle va något av det här, tar det långt tid att återställa? Och är det farligt, är så orolig för henne :/

Senast ändrad av en moderator:

Hur lång tid det tar eller om det är farligt beror ju på vad det är som orsakat att din häst tar ett kortare steg. Gick det över av sig själv på någon dag är det inget farligt oavsett orsaken. Om hästen fortsätter kännas stel, rör sig sämre eller inte gör sånt som du normalt kan begära av den finns det oftast en orsak och då behöver man leta reda på den. Kan sitta i muskler, i leder, i utrustning eller bero på ryttaren.

Man skiljer på belastninghälta och på rörelsehälta. En belastningshälta härstammar i regel från benets nedre delar och gör alltså ont när hästen sätter ner benet. En rörelehälta brukar komma högre upp ifrån och gör ont när benet rörs framåt. Rörelsehälta och belastningshälta förekommer ofta tillsammans, spänning leder till inflammation, eller tvärtom.

Det du beskriver är en rörelsehälta och kan vara muskulär, från ryggen eller från armbågsled eller bogled.

Om det går över av sig själv efter ett par dagar skulle jag inte vara så orolig (det kan ju vara en liten sträckning som din tränare trodde), men om hon är halt utan förbättring under mer än ett par dar eller om det kommer tillbaka skulle jag ta henne till klinik. Är det muskulärt kan veterinär i många fall remittera till/rekommendera massör eller equiterapeut. Gör du inget åt saken finns det risk att din häst kommer att belasta sig fel, vilket kan leda till sekundära skador, tex ledproblem, inflammationer.

Jag skulle promenera hästen vid hand ett par tre dagar och sedan longera för att se hur hon ser ut, gärna med hjälp av ett till par ögon att bedöma.

Senast ändrad av en moderator:

tack för svaren:)
Var en regional tävling idag så vetrinären där kollade på henne och hon visade inget när hon travade eller skrittade. Han tyckte jag skulle skritta i morgon och om hon känns konstig så ska jag låta henne vila och om det inte går över får vi åka till kliniken med henne!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 079
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden