tar inte åt sig av näringen i fodret?

Sv: tar inte åt sig av näringen i fodret?

Ja men precis. lite det där har vi också diskuterat. Och just det fodret är väl det enda jag inte provat då vi har lite svårt att få tag i det. Fölmix har han gått på alltid annars de månaderna han varit fin. Just fölfoder e guld att fodra upp med om de ska överfodras.

Vet du hur mkt havre det är i fodret du ger nu?

Mitt svar angående klinik vet var att vi tar det i den ordningen de vill göra sin utredning. Vet föreslog en typ av kur vi skulle testa först just för att han ska slippa göra resan med den typen av undersökning om vi kan. Just för att inte stressa upp honom osv. (därav specifikationen om vilken vet vi använder) Sen kan man givetvis ha synpunkter på hur bra vet är el inte är... Just nu har vi ingen annan klinik nära.

Det jag menar är att jag vill ha ett hö el ett hösilage som är så likt nyväxt gräs som möjligt. Men ingen slog tidigt här. och när vi köper silage köper vi redan små balar......
Hmm... tänker du då i näringsvärde eller struktur?

Jag börjar fundera på om han inte kan tillgodogöra sig det den näringen han får? De andra hästarna i stallet är tjocka och fina och får ca hälften av vad han äter (och är mkt större samt rids)

Just nu äter han ca 1 liter (torr) Betfor, 15 kg hö (lämnar om han får mera) 3 kg vitamite 1/2 kg havre. ( vi har testat med lusern och alfa upp till 2 kg dag men det gav bara förstoppning och en magrande häst)

Jag orkar inte läsa igenom alla svar du har fått utan svarar helt allmänt.

Om din häst verkligen behöver öka sin vikt (de flesta övergöder sina hästar och det är mycket möjligt att ”de andra hästarna i stallet” är överviktiga och att det är din häst som är ”normal”) så är fri tillgång på grovfoder det första man bör prova. Du har förmodligen redan provat detta eftersom du skriver att han ”lämnar om han får mera” hö.

Det är ett par saker som du bör kontrollera beträffande hans näringsupptag:

1) Kontrollera tänderna så att det inte är ett ”tuggproblem”.
2) Gör ett träckprov och kolla så att han inte har en stor parasitbörda. Problemet med träckprov är att man sällan ser ägg efter bandmask. Har du inte avmaskat för bandmask nyligen så bör du nog göra detta.
3) Magsår är en annan möjlighet men en häst med magsår brukar föredra hö framför kraftfoder.

Om du ger hel havre så titta i träcken om du kan se många havrekorn. Om detta är fallet kan du försöka med krossad havre eller något pelleterat kraftfoder istället.

Man bör dock veta att spannmål är högoktanigt foder för hästar vilket ökar metabolismen och gör att hästen börjar bränna mer kalorier och man är inne i en ond cirkel. Detta är orsaken till varför hästar som bara ges en ökad mängd spannmål sällan ökar i vikt.

Om en ökad grovfodergiva inte ger önskat resultat så är betfiber ett mycket bra komplement. Betfiber är en prebiotika dvs. den gynnar tillväxten av nyttiga mikroorganismer i hästens grovtarm vilket förbättrar fermenteringen av fibrer. Du kan ge betydligt mer än 1 liter.

Ger inte detta önskat resultat så är fett (olja) och spannmål nästa steg. Man bör dock vara försiktig med fett/olja eftersom det finns negativa konsekvenser med en hög fetthalt i foderstaten. Kallpressad linfröolja är den bästa oljan. Den totala fetthalten i foderstaten bör dock inte överstiga 5 – 6%.

Orkade inte läsa igenom alla inlägg...men i början skriver du att han har varit med om både det ena och det andra. Mina funderingar är om det har hänt något speciellt just nu som han har fallit ur utav, eller har han bara magrat helt plötsligt?
Jag har själv ett fullblod som är född med "Otursstäpel" i pannan. Har oxå haft vissa perioder i hennes liv då jag har haft stor problem med att hålla henne i hull. Det som har fungerat på henne är hösilage med supervärde + massor av lucern (hack - äter ej pellets)+krossad korn + vetekli + mineraler. Hon har även fått mag-medel så att man håller balansen i tarmfloran.
De perioderna har jag ej märkt något på henne som mer stress eller oro utan enbart att hon va svår att hålla i vikt.

Har haft mycket strul med henne och efter åtskilliga veterinärbesök och utredningar så har det kommit fram att hon har pålagringar i ryggen som orsakde henne smärta.

Nu är hon en lycklig sjukpensionär, har fått föl för några år sedan och har det bara bra. Nu har jag absolut inget problem med hullet längre, rund -fin och glad.

Så mina funderingar är om det kan vara smärta...kan ju va magsår eller något annat. Det behöver ju inte synas på hästen i övrigt. Fullblod är ju mycket känsliga, men många visar ej att de har ont.

Nej jag ska villigt erkänna att jag inte vet det. Har ingen säck här heller så jag kan kolla. Jag har också långt, 23 mil till närmsta återförsäljare men det är värt det. Ska kolla om jag själv kan bli återförsäljare.

Min får nu Build Up och olja (samt lite föl-pelletts men det är mest för att det ska ätas upp, får höanalys nästa vecka så då vet jag mer).

Angående din häst som föll ur i våras. Hur stor mängd build up gav du per dag ? Och när den tagit sig, drog du då ner på mängd el bytte sort?
Har ett inhyrt fullblod i stallet som faller ur den här årstiden då gräset tappar sitt sting och han ändå väljer att äta det istället för höet vi lägger ut. Han ska få prova build up kompletterat med alfalfa.
(Höanalys är på gång)

Senast ändrad:

Jag gav nära 2 kg om dagen, efter knappt 2 veckor såg jag skillnad men fortsatte (hon var väldigt tunn), nu får hon kanske 1.5 kg var 3e dag (hon går på bete också).

Ok! Spännande att se om vi får samma resultat. Vi tänkte också ge 2 kg.
Återförsäljaren sa 3-4 kg per dag men det lät väldigt mycket tycker jag. Och dyrt som attan blir det! Men man får väl prova sig fram.

Hur introducerade fodret? Hur försiktigt trappade du upp till de två kg?

Senast ändrad:

*kl*
Avmaskades mot allt gissar jag är Ivomec Comp, Equimax eller Cydectin Comp, när i våras var det och har du avmaskat efter det?

Min magra hoppetossa (kom hem som ett skelett från fodervärd) gav jag en hel del olja (4 dl/dag har jag för mig jag fick i henne), kli, lusern och pellets med högt proteinvärde samt fri tillgång på hö och halm. Fodrade många gånger om dagen för då blev det bättre resultat märkte jag, än bara ett par-tre gånger kraftfoderingar per dag.

Magen var också knepig och hon behövde ofta få hjälp med magen av t.ex. Mag-Tarm (heter nog något annat nu).

Hur ser bajset ut? Luktar? Hur luktar han vid det mjuka mellan mun och näsborre? Min luktade rabarbar runt munnen när hon var krasslig i magen! Det var tydligen inte ovanligt fick jag höra då.

Jag introducerade det sakta, hästen älskade det dessutom. Jag tog det tog 10 dagar-14 dagar eller så innan vi kom upp i 2 kg. Minns inte exakt.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 354
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar