tar inte åt sig av näringen i fodret?

Sv: tar inte åt sig av näringen i fodret?

okej. det här är också något jag funderat på. Hade du täckt upp behovet av dessa redan innan i din foderstat? och det hästen får nu är utöver det som den behöver? om fallet är så hur mkt extra ger du då? Vilket märke på tillskotten använder du?

Verkar ju bra om man ser skillnad så fort om det hjälper. :)

Nej, jag kan villigt erkänna att jag blivit förslappad när det gäller att "räkna". Jag har återgått till att fodra med ögat och ökar och minskar, lucern och soja med "dagsformen". Just nu går hon på rejält med soja och lucern (2.5 kg lucern, ~1kg soja och 1 dl olja). Men jag får nog dra ner lite nu, i och med att vi äntligen fått fri tillgång till hösilage i hagen igen, efter lite påstötningar... Jag betalar ändå enligt kontraktet 1700 kronor i månaden året om för lösdrift med ligghall, vattenkopp, saltsten, fri tillgång till hö/silage (står inget om att det bara ska gälla vintertid eller när ej grästillväxt sker) och viss tillsyn. Så när hästarna nu i snart en och en halv månad kommit galopperande som kanonkulor, när man kommit bärande med en ikeakasse hö... så var det dags.

Jag räknar alltså inte med vitaminer och mineraler i fodret. Men det jag vet är att det är dåliga värden på höet/hösilaget, då stallvärden vill ha det så, pga islandshästar och småponnier i övrigt i lösdriften.

Och jaa... efter vad jag förstår, så bör det med andra ord även varit dåligt med vitaminer och magnesium för att räcka till min gamla dam. Jag ska kolla vad jag har i stallet idag och återkommer.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Han är avmaskad i juni för allt. Vet. tyckte att det var bäst så. Har i och för sig inte skickat in träckprov efteråt för att kolla hur det ser ut nu.

Det tror ja nog att jag ska göra. El är det tvärsäkert att allt ska vara dött efter att man avmaskat?

Du har alltså ingen höanalys ... Eller går du på att de andra hästarna är runda av höt och därav anser att det är bra även för din häst ?

Jag tycker att du ska ta hästen till klinik för en ordentlig undersökning om han nu inte har ett ordentligt näringsupptag .

Då man kan undersöka honom ordentligt ! Och inte sitta och ställa provdiagnoser från ett forum och prova och köpa dittan och dattan i tillägg .

Och även om pro?? skulle hjälpa ,,kanske det är bra att veta och ha en vetrinär bakom att bolla med om orsaken till det såkallade dåliga näringupptaget ?

Jag har sett en magsårs häst en gång i tiden och den var inte vacker kan jag säga .

Mia

*SUCK*

Återigen jag har redan räknat foderstat utefter värdena vi har på vårat hö. Jag är inte alls intresserad av att disuktera Foderstaten med dig. Kan du acceptera det? Vad som gör att du drar likhetstecken med att det inte finns någon analys får stå för dig.

Så vitt jag kan se har du inte alls svarat på någon av frågorna som jag har ställt i ursprungsfrågan utan bara tagit förgivet att du ska kunna räkna ut en bättre foderstat om du får analysvärdet.

Vart har du läst att jag inte pratat med veterinär? Vem säger att vi bara provar på måfå utan att veta? Veterinär har varit inkopplat hela tiden sen i feb och finns där att bolla idee'r med. Men sen kan jag tycka att han idee'r inte alltid räcker. Och jag köper inte allt han säger rakt av utan vill gärna veta vad andra har gjort och hur det fungerat för dem.

För övrigt tror inte veterinären att han har magsår utan vill att vi ska prova en annan kur innan (bl.a det som framkommit i tråden) och om det inte hjälper göra vidare undersökningar. Men jag är nyfiken och har funderingar därav tråden.

Fast jag visste inte att man inte fick diskutera och fundera alls utöver vad man får för råd av veterinär. :confused:

Japp jag har provat det på två av mina 3 hästar. Den ena var magsårshästen, som blev bättre snabbt och har varit så bra en magsårshäst kan vara i magen sedan dess. Den andra är mitt enormt svårfödda sto, som ett tag matvägrade totalt, ingen blev klok på varför men hon åt ingenting (vargavinter dessutom...:cool:), men hon fick tillbaka aptiten när vi började få i henne Pro-equo. Det är ungefär som Pro-viva till människor, framtaget av samma forskningsgrupp. I ett stall jag jobbade gav vi det till alla hästar, eftersom det främjar tarmfloran. Man kan alltså inte ge det i onödan typ. Då fick vi det hemkört till dörren, vet ine om den möjligheten finns längre upp i landet dock.

tvärsäkert å tvärsäkert, dete vete tusan :D dom säger ju det men det finns ju undantag till allt.
Men som rebeccajoli säger så testa magsårsmedicinen, alt probimin, kan ju vara så att magen är kass helt enkelt och behöver lite hjälp på traven.
Och kosta på dig ett nytt träckprov, det kan det ju vara värt.

Hoppas ni reder ut det snart och att hästen blir rund och go :)

Går hästen på bete? Tänk i så fall på att vid så här fuktigt väder kan gräset vara så "tomt" som bara 15 % TS, ett kg hö innehåller ca 800g TS, ett kg av det gräset ca 150 g TS, hästen måste alltså äta mer än 5 kg gräs för att få i sig motsvarande 1 kg hö... orkar den det? Säg att du vill ha i den motsvarande 8 kg TS per dag då blir det över 50 kg gräs ...

Är hästen uppstallad så tycker jag du skall försöka få tag på ett relativt torrt ensilage för att inte tvinga hästen tugga allt för mycket. Tänk på att det absolut inte får bli torrt som hö för då går ensileringsprocessen förlorad. Med ett xx tycker jag också att du skall försöka få lite högre energikvot på ensilaget, 1:6 fungerar bra på standardhästen men försök få upp energin lite högre då tycker jag att fullblod brukar kunna tillgodogöra sig proteinet bättre. Har ensilaget rätt balans så slipper du allt kraftfoder (ja, det går att ha även kapplöpningshästar i träning på endast grovfoder) men under sista delen av uppbyggnaden och när hästen börjar starta så får du nog lägga till lite kraft. Här fick jag dock för mig att det rör sig om en ridhäst?!? och med rätt ensilage skall den absolut klara sig utan kraftfoder.

Ett foder kan se jättefint ut och dofta underbart men det har nödvändigtvis inte rätt sammansättning för ridhästar. Ensilage för mjölkkor är producerat för att täcka upp deras extrema proteinbehov och inte ens en digivande märr har i närheten av det behovet. Lägg pengarna på ett bra ensilage med optimala värden så spar du pengar på veterinär och kraftfoder.

KL
Ett allmänt tips. I mitt stall stog ett fullblod på 20 plus som alltid hade anlag att vara tunn, och ibland förll ur extra. På just den hästen funkade det perfekt att fodra på med Fibergi Elit ett kort tag, för att sen byta mot basen. Och hon fick inte särskilt mkt heller. Ni vet ett sån kraftmått? Tror hon fick hälften bas, hälften elit, tog sig toppen bra. jag tycker inte att hästen får särskilt mkt kraftfoder, så jag äter den absolut inte mer hös kulle jag ösa på på kraftfoder, trots att foderstaten ligger i överkant nu.

*SUCK*

Återigen jag har redan räknat foderstat utefter värdena vi har på vårat hö. Jag är inte alls intresserad av att disuktera Foderstaten med dig. Kan du acceptera det? Vad som gör att du drar likhetstecken med att det inte finns någon analys får stå för dig.

Så vitt jag kan se har du inte alls svarat på någon av frågorna som jag har ställt i ursprungsfrågan utan bara tagit förgivet att du ska kunna räkna ut en bättre foderstat om du får analysvärdet.

Vart har du läst att jag inte pratat med veterinär? Vem säger att vi bara provar på måfå utan att veta? Veterinär har varit inkopplat hela tiden sen i feb och finns där att bolla idee'r med. Men sen kan jag tycka att han idee'r inte alltid räcker. Och jag köper inte allt han säger rakt av utan vill gärna veta vad andra har gjort och hur det fungerat för dem.

För övrigt tror inte veterinären att han har magsår utan vill att vi ska prova en annan kur innan (bl.a det som framkommit i tråden) och om det inte hjälper göra vidare undersökningar. Men jag är nyfiken och har funderingar därav tråden.

Fast jag visste inte att man inte fick diskutera och fundera alls utöver vad man får för råd av veterinär. :confused:

*SUCKA PÅ DU*

Nej jag har inte tänkt räkna ut en foderstat till dig ,dock är ju höt grunden till all fodring och ett bra hö kan aldrig kompenseras fullt ut av tilläggsfoder !!

Det intressanta är att just de som har problem med sina hästar och lägger ut frågan på Buke alltid har en analys ,men aldrig vill lägga uta värdena i tråden !?!?

Jag sa om du läser att det är intressant att få se hur ditt hö ser ut eftersom du får ge din häst så fruktansvärt med mat och säger att den inte tar åt sig näringen ....

Sen kanske man ska läsa vad folk skriver och jag skrev inte att du skulle prata med en vetrinär utan att du ska åka till _Klinik _ om du har så stora problem med en häst som inte tar åt sig sin näring och som dessutom har du enligt dig själv ett riktigt bra hö och med alla dessa tillägg så kanske hästen behöver undersökas och jo jag läste att du fick avmaskningsmedel utskrivet av din vet ... och därmed kontakt med en vetrinär . Vilket inte är samma sak som att ta den till kinik för att se hur den mår igentligen ??

Men tydligen är jag och trycker på ömma punkter om man ser på din reaktion ;)

Så så så lämnar nu tråden .... Mia

kliniken ligger 15 min skritt väg härifrån så det e en klinik vet vi har kontakt med.

Jag uppfattade dig som snorkig och helt ärlig e jag döless på alla här inne som dömmer ut folk till höger och vänster i trådar för att de har el inte har analys och diverse annat. så uppfattade jag dig, vilket kan ha varit fel.
Eftersom jag inte vill att tråden ska ta "fel" vändningen så lämnade jag inte ut det helt enkelt.

och ja hade han klarat sig på sitt foder som han ska göra, hade jag inte startat tråden. Vore nu analysen felet vore det väl ett lätt problem att åtgärda och då skulle jag ju inte fråga om råd.

Låter som en bra grej :) Ska kolla upp det där med hemkörning lät ju intressant. igentligen skulle det räcka med postorder. Men helt klart värt att prova. Och även om det inte skulle vara felet så e det inget skadligt att få i sig, förstog jag dig rätt då?

Pratar vi om hösilage (Grönt lite torrare) el ensilage (gult blött och surare).

Det är ont om bra hösilage här uppe iallafall som jag vet om det som de flesta ger här är sämre än höet jag ger.

Jag skulle vilja ha något som är så gräslikt som möjligt då det enda som funkat att göda honom på är just gräs. och nej han går inte på bete nu och har inte gjort alls även om de går i en gräshage.

Min gissning är att du inte har analyserat ditt hö, annars hade du lagt upp analysen för att bevisa det nu. Är det hel havre den får? Det är svårt för hästar att tillgodose sig så det hade jag inte gett. Omöjligt att veta om din häst får tillräckligt med protein utan att veta analysen på grovfodret. Men jag gissar på för lite protein. Tex kraffts gröna musli är den som innehåller mest av deras produkter med helfoder. Krafft plus protein eller muskel finns också. Kornkross hjälper ibland för tunna hästar. Fbl är svårfödda. Många av dem jag träffat har krävt mycket motion samt stor hage med sällskap för att inte stressa inombords och magra av. Har inte hästen gått på bete? I såna fall säger jag släpp ut den i en rejäl hage med gräs med några polare. Fbl är också hästar och behöver normal stimulans för en häst.

Pratar vi om hösilage (Grönt lite torrare) el ensilage (gult blött och surare).

Det är ont om bra hösilage här uppe iallafall som jag vet om det som de flesta ger här är sämre än höet jag ger.

Jag skulle vilja ha något som är så gräslikt som möjligt då det enda som funkat att göda honom på är just gräs. och nej han går inte på bete nu och har inte gjort alls även om de går i en gräshage.
Eftersom hästen inte orkar sätta i sig mer än 15 kilo hösilage om dagen så är det enligt mig lämpligare att ge ett bra hö istället trots att det inte "liknar" gräs som du säger. Trots allt är näringstätheten större i hö vilket torde innebära att hästen får i sig mer näring på kortare tid.

Jag misstänker att Miaa menar att du ska åka till en klinik för att kontrollera tarmpaketet på hästen med hjälp av gastroskopi och andra former av tester (kanske biopsier för att kolla tarmväggens kondition osv) inte att det nödvändigtvis var tvunget att vara en klinikveterinär som talar om vad felet är. ibland får man stå på sig. Det är trots allt du som betalar för undersökningarna och då ska det kollas upp ordentligt. Hittills verkar ju inte veterinären lyckats ställa en korrekt diagnos eftersom hästen uppenbarligen inte blir hjälpt (eller?)

Förlåt. Jag missade att det var hö han fick nu:o Kan vara värt att testa ensilage eller hösilage då kanske. Kan hända att pållen tycker det är godare och i så fall äter större mängder (ts) då. Grejen är väl den att du i så fall måste ha balar som är anpassade i storlek till din häst så att de inte behöver stå öppna för länge. Det finns företag både här och där som tillverkar ensilage i mindre balar och som även har analyser på grovfodret. Kan kanske vara värt att betala lite mer med tanke på din hästs bekymmer.

Min häst tunnade ur i våras och vi rev oss i huvudet (vi = jag och veterinär), då hon inte borde falla ur. Avmaskning skedde utan resultat.
Vi började då fundera på om det var något hon inte tog upp eller kunde smälta och gick igenom foderstaten. Enl veterinären kan inte alla hästar ta upp ex soja (som min fick) och foderstaten gjordes om. För att göra en lång historia kort så testade vi mycket och tillslut fick vi resultat med ett foder, Dodson & Horell Build Up. Det blev skillnad inom 2 veckor. Det må vara dyrt men värt varje öre.
Hon fick också Krafft föl eftersom det är lättare att smälta än annan pelletts så det har säkert och hjälpt.

Säger oxå :bow: till D&H, som funkar kanon till mitt svårfödda fölsto! (Stud Balancer)

Mitt svar angående klinik vet var att vi tar det i den ordningen de vill göra sin utredning. Vet föreslog en typ av kur vi skulle testa först just för att han ska slippa göra resan med den typen av undersökning om vi kan. Just för att inte stressa upp honom osv. (därav specifikationen om vilken vet vi använder) Sen kan man givetvis ha synpunkter på hur bra vet är el inte är... Just nu har vi ingen annan klinik nära.

Det jag menar är att jag vill ha ett hö el ett hösilage som är så likt nyväxt gräs som möjligt. Men ingen slog tidigt här. och när vi köper silage köper vi redan små balar......

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 354
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar