tar inte åt sig av näringen i fodret?

T

teammalmgren

Mitt stackars flb som har varit med om både det ena och det andra har nu fallit ur igen och trotts hårda åtgärder med foder och gräsplockning osv har det inte hänt något alls. han ser om möjligt värre ut än innan.

Jag börjar fundera på om han inte kan tillgodogöra sig det den näringen han får? De andra hästarna i stallet är tjocka och fina och får ca hälften av vad han äter (och är mkt större samt rids)

Just nu äter han ca 1 liter (torr) Betfor, 15 kg hö (lämnar om han får mera) 3 kg vitamite 1/2 kg havre. ( vi har testat med lusern och alfa upp till 2 kg dag men det gav bara förstoppning och en magrande häst)

Hur går man tillväga för att kolla hans näringsupptag? Kan man skicka träckprov någonstanns el är det att åka till vet. som gäller?

Sv: tar inte åt sig av näringen i fodret?

Har han tråkigt?

Vissa fullblod kan se ut som om något Hästens värn skulle kunna komma och hämta om de är deprimerade, svartsjuka eller bara har tråkigt för att de inte får använda skallen ;)

Vissa fullblod lägger inte på sig förrän de motioneras.

Min ena fullblodsmärr har det gällt att hålla på gott humör och sysselsätta under konvalecens, annars såg hon inte rolig ut.

Hon magrade och blev grinig när jag skaffade hund, jag förstod inte alls varför hon tappade och blev mager. Inget hade ju ändrats tyckte jag, hon fick inte mindre foder och inte mer motion... Inte förrän jag funderade på vad i hennes omgivning som hade ändrats kom jag på det: hunden. Så efter det fick valpen bara följa med varannan/var tredje dag och vips hade jag en häst som lade på sig och blev go och gla igen. Sedan accepterade hon hunden gradvis...

Fulblod är svor fodered häster och behöva mycket kraftfoder för att hålla sig i hull.
Ska en Fullblod som inte tävle har betfor överhuvudtagit?

Jag tyck man ska kontackta krafft.se foderrådgiver som kan special foderstätt för såna häster.

Har funderar på det men det finns inga återförsäljare av hästversionen här där jag bor. Han äter bakjäst nu hur står skillnad tror du att det gör att ge det istället?

Har du provat på någon häst?

Hästen har en utträknad foderstat som är balanserad och rejält överdriven för att han ska gå upp i vikt. Jag har haft olika fullblod i över tio år och vet hur man ska fodra fullblod.

Hästen får Betfor för att det passar foderstaten och nej den är inte uträknad av krafft utan någon med lite mera kunskap om alla sorters foder och inte bara kraffts sortiment.

Trix:
nej han har inte tråkigt. snarare tvärtom han har nog inte varit så här glad på ett par år iallafall:)

Mia:
Foderstaten säger att han borde varit fet på bara hö för länge sen.

Är han gammal? Dodson & Horrell och Spinners har bra musli för äldre hästar, innehåller oljor och jästextrakt mm...

han har fått spiller för gamlingar, men det gjorde inte heller till el ifrån förutom att han blev odräglig att hantera :) och han är 9 år och tänder är kollade.

han har fått spiller för gamlingar, men det gjorde inte heller till el ifrån förutom att han blev odräglig att hantera :) och han är 9 år och tänder är kollade.

spillers ja, inte spinners ;) då är han ju inte gammal heller, veterinärundersökning vore nog på sin plats...

Hästen har en utträknad foderstat som är balanserad och rejält överdriven för att han ska gå upp i vikt. Jag har haft olika fullblod i över tio år och vet hur man ska fodra fullblod.
Hästen får Betfor för att det passar foderstaten och nej den är inte uträknad av krafft utan någon med lite mera kunskap om alla sorters foder och inte bara kraffts sortiment.

Trix:
nej han har inte tråkigt. snarare tvärtom han har nog inte varit så här glad på ett par år iallafall:)

Mia:
Foderstaten säger att han borde varit fet på bara hö för länge sen.

Vad rolig att det finns ett foder expert på fulblodhäster här på Buka, så, vad är det för mening med tråden:confused:

*KL* Till TS

Okey men då kan du väll lägga ut Höanalysen eftersom du har en sådan ?!?!

Om inte annat är det ju väldigt intressant och läromässigt hur mycket man kan stoppa i en häst och ändå är den smal/mager eller nåt :crazy:

Så som sagt lägg ut höanalysen på ditt hö , eftersom du har den så ligger ALLA fakta på bordet för att kunna råda ;)

Mia

Har han kanske magsår? Min valack fick det och då rasade han i vikt! Först fick han någon form av pellets från veterinären, sedan gav jag honom Pro-equo och då tog han sig jättebra igen!

Du säger att han upplevt både det ena och det andra? Fullblod får lätt magsår eftersom de ofta får stora mängder kraftfoder och lite stråfoder när de är i träning. Är de dessutom lättstressade individer kommer magsår som ett brev på posten. Det är en stressig miljö i galoppstall, och det är oftast där fullbloden växer upp. Krubbiter han? Det är ett tydligt tecken på magbesvär. Även små förändringar kan väcka magsårsmonstret till liv igen, tex miljöbyte eller att det flyttar en ny häst till stallet. Har han inte haft det helt lätt i livet kan det ju vara så att han fått någon form av problem med magen, och därmed näringsupptaget.

Har du noterat om han tillgodogör sig havren? Eller kommer den ut hel? Prova ge kross alternativt korn istället. Annars rekomenderar även jag Dodson & Horrell! Mycket bra foder! Foderjäst är bra för magen. Olja sägs vara bra för tarmarna oxå. Annars är det aldrig fel att prova Pro-equo som sagt! Det är ett mirakelmedel, och alla hästar jag stött på har älskat det!

Magkatarr/-sår?

Spontant låter det inte som jättemycket foder (för ett problematiskt fullblod), vårt fullblod stod på fri tillgång supergrovfoder, bete, 4,5 kg Alfa, riskli och betfor när det begav sig. Detta för att hindra honom att hamna i fel trend. Började han gå ner i vikt rasade 50 kg av på ett par dagar, så det var m e m fri tillgång på Alfa ett tag.

MEN innan du börjar med kraftfoder tycker jag det är viktigt att kolla magstatus. Annars är risken stor att du binder ris åt egen rygg, genom att fodra på kraftfoder som förvärrar ett ev. magsår/-katarr.

Min dam som stod på svältkost en period i våras, pga att jag varit otydlig mot stallägaren och själv var borta från stallet 6 v... föll ur väldigt hull och muskelmässigt. Jag har PROPPAT i henne mat hela sommaren och det är först nu hon börjar se OK hut hullmässigt, men musklerna har fattats. Jag blev för en dryg vecka sen rådd att lägga till B-vitamin, E-vitamin och magnesium i kosten och när samma person härom dagen kom på återbesök, sa hon samma som jag sa redan efter fyra dagar... "Man kan tro att det är en annan häst".

Jag säger inte att det är tillskottet, men det är ju sånt som kan vara värt att titta på. Finns det tillräckligt med vitaminer och mineraler i fodret, för att hästen ska kunna tillgodogöra sig den?

Nu är det ju inte foderstaten som var frågan utan mera om näringsupptag utan av det foder han får. (fråge teckan på slutet av en mening är en fråga)

Jag har aldrig sagt att jag är en expert men jag har nog mer kunskap än många andra och eftersom inget hjälper undrade jag om näringsupptag.
Då det brukar finnas kunniga människor här som man kan bolla ideer om. (och då var det ideer om näringsupptag och inte foderstat)

Det jag reagerade på i ditt inlägg var att det inte kändes seriöst att ringa till en återförsäljare för ett foder för att få en ny foderstat. Krafft ger inte tips om andra fodermedel än sina egna. vilket jag förövrigt testat för ett par år sen till samma häst.

Då höanalysen inte är det primära utan snarare näringsupptaget är det jag undrar över kommer jag inte lägga ut någon höanalys. Vi har laborerat med olika foder för att det ska passa in hela tiden men det har inte fungerat där av frågan. Och jag har funderat i den banan både en, två och tre ggr och är inte intresserad av att diskutera det igen.

Vi hade jätteproblem när hästen inte trivdes i stallet (vilket i sin tur gav magstörningar). Det spelade ingen roll hur mycket vi gav, såg ändå ut som en svårt misskött get.

ta ett träckprov ock skicka in om du inte redan gjort det, Min hade blodmask och efter avmaskning såg jag ganska snabbt resultat på att han gick upp i vikt.

Jag har en stor fbl valack, relativt svårfödd och för att han ska hålla sig i hull får han mellan 15-20 kg hö, 1-2 kg lucern och till det havre och korn, betfor och olja, och när han är i god kondition äter han 2,5-3 kg havre, 1,5 kg korn samt 0,5 l betfor och en dl olja/dygn.
Jag får alltid justera hans foderstat lite upp å ner beroende på arbete osv.

Har också funderat på detta med magsår men det stämmer inte riktigt in men det e iallafall nått att undersöka vidare.
Jag ska prova detta mirakelmedel :)så fort jag har vägarna förbi en återförsäljare vilket är minst 10 mil som jag hittat. har du provat på dina egna? vet du något om hur fort man kunde se ett ev resultat?

Han är inte uppfödd i ett galoppstall och har inga olater alls förutom att han gillar rutiner och vi har inte brutit några sånna just för att han inte ska bli stressad. Allt i stallet är anpassat efter honom just för att det inte ska bli stress och besvär.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 354
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar