Tar fölet alltid den näring den behöver först ??

gylle

Trådstartare
Sitter här och funderar på hur det egentligen är, tar fölet/fostret alltid den näring den behöver först och det är endast stoet som kan ta stryk av för lite näring (alltså om det inte handlar om stor underutfodring) ?
Kan man utgå ifrån att så länge stoet inte ser magert ut så får fostret alltid i sig den näring det behöver ? Har av veterinär i diskutionerna innan jag betäckte mitt "koliksto" som har mkt känslig mage blivit rådd att hålla henne i underkant av näringsbehovet (sista månaderna alltså) och inte vräka på henne mat (hon är lättfödd) helst tyckte vet (vilket jag håller med om) att hon inte skulle ha några koncentrerade högproteinfoder (hon tål inte tex soja) utan täcka så stor del som möjligt med hö. Risken är ju stor att hon inte äter så mkt hö när fölungen tar för mkt plats och en brist kan bli ett faktum. Det är dessutom så att man kan inte göra stora förändringar snabbt på henne (alltså sätta in något mer koncentrerat foder kvick om man ser att hon äter för lite hö utan man måste öka/sätta in mkt långsamt), därav undrar jag om det i detta läget om detta skulle ske är stoet själv som får ta näringsbristen = magrar men fostret får vad det behöver ändå ?
Har som tur var fått in ett supersilage i år så hon behöver inte peta i sig några jättemängder men man vill ju ändå veta vad som sker vid en ev brist. Stoet ser man ju och har mer koll på fostret är ju svårare att ha koll på.

Till moderatorn. Är väl hårfint om denna skall ligga på foder, dock är jag inte ute efter några råd om fodring utan endast veta detta med hur stona/foster klarar sig vid näringsbrist. Och det har ju uppfödarna här mest koll på. Så please låt tråden ligga kvar på avel.

Sv: Tar fölet alltid den näring den behöver först ??

I regel är det väl som så att veterinärerna brukar ju säga att fostret tar vad det behöver.

Däremot kan det gå hårt åt ditt sto efter fölningen då hon kanske inte har så pass mycket extra lagrad energi i form av fett på kroppen att hon kan rasa ordentligt.

Men du beskriver ditt sto som lättfödd...så hon klarar sej nog väl ändå, skillnad om det kanske hade varit tex ett fbl sto som haft svårt att hålla hull i vanliga fall tex.

Om du är väldigt orolig är kanske hackad lusern strå ett alternativ som tillägg?Det innehåller ju bara hackad lusern,hö och melass...men hon kanske har svårt för melass med?Men det är ju i stråform i allafall.Danskarna har ju något som kallas "Green hay" som är varmluftstorkat hö med extra höga värden.

Men din dam klarar sej säkert på höet...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 714
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 648
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka