Sv: Tappskor

Konstigt och konstigt..
Våran tidigare hovslagae skodde 2 hästar på knappt 2 timmar, och riktigt bra..
Nu omskolande han sig och slutade med hovslagaryrket så vi fick byta.
Nu står jag i över 3,5 timme med båda två och har tappskor på köpet.
Så jag kanske resonerar konstigt, men det är så det är.

Ja jag tycker också du resonerar konstigt. Det finns hovslagare här som helskor på 45 minuter. Som folk tycker skor jäääättebra. Och iiinga tappskor heller.

Det brukar nämligen inte blir det när man skor trångt, och fuskar med riktningen.

Sen finns det dåliga hovslagare som trångskor och fuskar med riktningen med, men tar 1½ h på sig, så det är ju inte bara tiden som styr.

Men om du har en hovslagare som skor bra etc, och du ska byta ut honom/henne för densamma är för långsam? Eh..

Tappskorna sa du själv INTE var hovslagarens fel.

Min hovslagare tar ungefär 1½ h på sig för helskoning/häst, då med sultillpassning dock (snösulor eller hela sulor). Tiden går åt för att han är noga.

Jag har inga större problem med tappskor, det ryker någon då och då på fullblodet, vilket övht inte är hovslagarens fel, men i övrigt brukar de sitta. Ingen hovslagare kan ju dock frisko sig från rejäla påtramp, och såna händer ibland, brukar dock vara nån enstaka/år. (minus fblskor som flyger då)

Senast ändrad:

Jag har inga större problem med tappskor, det ryker någon då och då på fullblodet, vilket övht inte är hovslagarens fel, men i övrigt brukar de sitta. Ingen hovslagare kan ju dock frisko sig från rejäla påtramp, och såna händer ibland, brukar dock vara nån enstaka/år. (minus fblskor som flyger då)

Håller med! Och den gången de trampar på sig ordentligt är det ju bra om skon lossnar så inte senorna går sönder...

Håller med! Och den gången de trampar på sig ordentligt är det ju bra om skon lossnar så inte senorna går sönder...

Precis. Ponnyn har ju bara haft skor sen 21 dec, så han får inte vara med. Men valacken brukar tappa 1 sko per år i snitt (dvs vissa år ingen alls, sen kan det vara två ett annat år). Gemensamt för de ggr är att skon är deformerad, och det är tydligt ett påtramp med kraft, som ridit skon. Och hellre skon än hästen, alla ggr.

Nuv fbl har tappat två dojor sen 19 nov, förra fbldamen tappade 4 - 5 stycken på ett år. Ingen av de är min hovslagares fel. Tunna väggar, hela sulor, utlägg och så livlig häst. Skulle minska tappskofrekvensen på fbl genom att sko trängre, dock så är det ju skott trängre innan, vilket lett till väggförtunningen t ex. Så..

Och i TS fall så hästen är ung, och trampar av sig skor i växtperiod när rörelsemönstret blir extra 'valpigt'. Def inte hovslagarens fel.

Självklart får ni anse att jag resonerar konstigt, men sen vet ni inte fallet hur han är när han väl gör sitt jobb.
Jag tycker han skor bra men verkar inte ett dugg intresserad över det yrket han har.
Om man är mer intresserad över att prata strunt,
kolla inredning och underlag i ridhus samt boxar känns det ganska oseriöst.
Sen likaså när han missar saker och inte berättar,
han har sagt flera gånger efter att han ser att han sist tömde hovböld osv.
Men som sagt har det inte med saken att göra.

Man har olika krav på olika saker, jag vill inte att min unghäst
ska resonera att hovslagartiden är en tråkig tid och börjar bråka.
Nu är det gränsfall att han kan stå stilla i 1,5 timma, sen blir han rastlös.
Men som sagt, han är duktig på det han gör, när han väl gör det.
Och jag tänker inte byta för första bästa, men hittar jag någon jag kan tänka mig ta över så, visst!

Sen tycker inte jag att jag ska behöva betala för hans övertid heller, men som sagt.
Det handlar om hur han skor, inget annat.

Man har olika krav på olika saker, jag vill inte att min unghäst
ska resonera att hovslagartiden är en tråkig tid och börjar bråka.
Nu är det gränsfall att han kan stå stilla i 1,5 timma, sen blir han rastlös.

-klipp-

Sen tycker inte jag att jag ska behöva betala för hans övertid heller, men som sagt.
Det handlar om hur han skor, inget annat.

Nej, det handlar om hur FORT han skor. Inget annat. Märks i att du säger han skor bra, och sen tycker attd et tar för lång tid och du får betala för hans 'övertid'.

Och ja, vi har olika krav på olika saker. Jag kräver av mina hästar, även unghästar, att de står still och sköter sig den tid jag ber om. Inga ursäkter godtas.

Tappskor är vanligt på unga hästar.
Sen får man sko om oftare med snösula på.

Flapsko kanske kan vara ngt för den.

att hovis tar tid på sig behöver inte= att den skor dåligt.

Hur som helst.
Tråden handlade om att jag ville ha förslag till hjälp mot hans tappskor.
Inte hur jag tänker och tycker om min hovslagare.

har oxå häst som tappar skor mellan skoningsperioderna. jag använder en fallssko (konisk, något runndad) som heter eventer. finns med dubbla tåkappor fram å bak för bättre fäste. den går att få med broddhål i trakten men inte i tån. det ha blivit mcket bättre. du kan ju kombinera med boots om hästen tappar fram. risken för att den ska trampa av sig skorna i farm minskar.:)

Jag har också fått den uppfattningen att det minskar.
Han jag pratade med sa att utifall han skulle trampa sig viker sig sulan och sen går tillbaka igen.

Ska lägga det namnet på minnet! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 557
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 682
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka