Tappskokompetens

MissFideli

Trådstartare
Vi är flera i stallet som vill ta tappskokompetens. Hur går man till väga? Kan man få hem nån hovslagare till stallet? Krävs det speciella hovslagare?
 
Sv: Tappskokompetens

Kolla med hovslagarföreningen dom borde ha kolla på detta.

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Tappskokompetens

Det finns en kurs på gymnasiet som ger tappskokompetens.
Kolla med närmaste naturbruksgymnasium.
 
Sv: Tappskokompetens

Kolla med en hovslagare som är med i svenska hovslagarföreningen.

Sen krävs det tillstånd från jordbruksverket, tror jag det var, så att ni kan låna hovar från något slakteri att öva på.

Ta hela benet, sätt det mellan två grova plankor och dra några 5 tum- eller 7 tumspikar tvärs igenom både ben och plankor, vira in alltihop i svart plast som tejpas fast så att mest bara hoven är synlig.

Då kan ni skruva fast plankbitarna på en bock sedan så får ni en hov i var ände att öva på.

Ett rejält städ och en smideshammare kan vara bra att ha, då kan några öva på att spika i "döhovarna" samtidigt som några kan öva sig på att rikta skor.

Jag rekommenderar verkligen att ha kadaver att öva på, dels står den hästen väldigt stilla och dels så gör det inte så mycket om man spikar fel. Då vågar man ta ut svängarna på ett helt annat vis än om man övar på en levande häst.

Det kan vara en fördel att inte ha tappskokurser mitt i värsta värmeböljan...
 
Sv: Tappskokompetens

KL

Jag skulle också gärna vilja veta hur man går tillväga för att ordna en tappsko kurs/utbildning :)
 
Sv: Tappskokompetens

Jag vet bara hovslagare i Sthlms-området som håller i det. Hör runt med din hovslagare om denne vet vem som håller i kurserna! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 108
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 152
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp