Tappsko-Snabbt svar!

Vitpeppar

Trådstartare
Hej! Idag hände det som inte får hända. Ponnyn tappade en framsko när jag red och imorgon ska jag tävla. Har ringt till hovslagare- 5 st, men ingen kunde komma eller så svarade de inte.
Då undrar jag vad man kan göra. Ponnyn är inte halt och hoven ser fin ut. Ska man ta av den andra skon (med risk för att den blir skadad)
eller går det att rida ändå, bara imorgon?
Det kan väl inte skada så mkt när man rider i ridhus på mjukt underlag?

Tack för svar!

Sv: Tappsko-Snabbt svar!

Jag tycker det beror på hur pass känslig hästen är.
Vissa hästar ömmar ju mer än andra.
Är hästen o-öm ute så tror jag inte det är några problem att rida den i ridhus.

Ska man ta av den andra skon (med risk för att den blir skadad)

Varför skulle den bli skadad?

Min förra häst tappade skor rätt ofta, då drog jag bort den andra skon också, men det är knappast något man måste göra..

Han ömmar ingenting, märkte inte ens att han hade tappat fast jag red honom på grusväg.

Det kan ju hända att det lossnar från hoven om man drar av? Eller jag vet inte riktigt. E osäker, därför frågar jag. Men nu ska iaf stallägaren titta på hoven och kanske slå på en gammal sko.

Varför skulle det lossna från hoven?
Hovslagaren sliter ju av skorna varje gång nya ska på ;)

Att man vet hur man ska göra, tar jag för givet. Vet man inte det ska man såklart inte dra av skon.

Hoppas det går att få på en sko då :)
Annars om det är bra underlag i ridhuset skulle jag inte oroa mig. Är det sand kanske jag skulle tveka..

Hej! Idag hände det som inte får hända. Ponnyn tappade en framsko när jag red och imorgon ska jag tävla. Har ringt till hovslagare- 5 st, men ingen kunde komma eller så svarade de inte.
Då undrar jag vad man kan göra. Ponnyn är inte halt och hoven ser fin ut. Ska man ta av den andra skon (med risk för att den blir skadad)
eller går det att rida ändå, bara imorgon?
Det kan väl inte skada så mkt när man rider i ridhus på mjukt underlag?

Tack för svar!

Jag tycker du ska ta av de andra skorna för jämnt tryck eller använda en speciell sorts "Goretex-sko" till hästen, den ser ut som en gympasko formad som en hov, den kan användas under ett hårt ridpass utan att ta skada. Helt vattentät, skavfri och slitage-fri. Fungerar utmärkt för mig:bump:
Finns i nästan alla ridsportaffärer.

Ja men det är väl inte så lätt att få tag på en sån där goretex sko så här snabbt? Och den är väl dessutom dyr.
Och måste man verkligen ta av alla skor för att en är borta?

Självklart måste du nita upp skon innan du drar av den, annars riskerar du att förstöra hoven. Just detta att trampar av sig skon när den är nitad är ju det som skadar hovväggen.

om du inte ens vet hur man ska dra av en sko bör du kanske inte göra det.. sålänge hästen inte ömmar och hovarna är hela kan den och mår den bättre av att gå barfota.. däremot inte sagt att hovarna håller för det i långa loppet, men ett par dagar utan skor är inget problem. har hästen tappat ena framskon bör du dra av den andra också.

du behöver ju en klinga, klubba och bräcktång.

Ja, nu löste det sig iaf. Stallägaren kunde slå på skon så att den satt på hyffsat bra. Hovslagaren kommer ju på tisdag och han kan få vila nu 2 dagar. Igår hade han blivit lite varm i den skolösa hoven. Men det var nog för att han är så ovan. Han har ju både sula och sko, fast sulorna planerar vi att ta bort för han har fått fina hårda hovar nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar