tappsko/ridning

Sv: tappsko/ridning

har aldrig varit med om att Honey fått en tappsko :angel: ..
förra ägaren sa att hon har lätt att få det, men deras hovslagare måste ha slagit sömmarna för långt ner för jag har då aldrig märkt det.

ni som skaffat er tappskokompetens - hur gör man? (för att lära sig, alltså. menar inte att jag vill ha en beskrivning av hur man slår på en sko..)

Jag rider inte utan sko, jag bankar dit den igen innan jag rider. Hittar jag inte skon som lossnat så har jag oftast gamla skor som jag sparat som reserv och kan slå på en sådan istället...

Jag rider aldrig med tappsko.. Men däremot kan jag gå en kort promenad istället.
Hästen min blir säkert glad så han slipper jobba :D

har aldrig varit med om att Honey fått en tappsko :angel: ..
förra ägaren sa att hon har lätt att få det, men deras hovslagare måste ha slagit sömmarna för långt ner för jag har då aldrig märkt det.

ni som skaffat er tappskokompetens - hur gör man? (för att lära sig, alltså. menar inte att jag vill ha en beskrivning av hur man slår på en sko..)

Vissa får det genom gymnasiet. Vet att dom som går trav på min skola får det. Sen har vi ju hovslagarskolan här också.. Har för mig att dom har kurser ibland men jag är inte helt 100..

Rider aldrig med tappsko för pollan är väldigt ömfotad.
Men jag gå in till stallägaren/hovis så är han ute 5 min senare och slår på den. :D

Jag brukar rida mindre och lugnare. Alltså inte lika ofta och inte lika länge. Men då rider jag så mycket jag kan på mjukt underlag t.ex gräs!

Jag har ingen formell tappskokompetens, alltså inget papper på att jag kan, men gick en kurs för min hovslagare en helg. Det vi lärde oss då var dels en del teori om hovar och skoning i allmänhet, och dels så fick vi träna på att slå på "tappskor" på ett gäng tålmodiga "försökshästar". Det innebär att jag numera kan:

1) Ta av en sko utan att förstöra hoven.
2) Kolla om en tappad sko är plan (och vet rent teoretiskt hur jag skall rikta skon också, men vet inte om jag fixar det i praktiken, har ett gäng riktade bättre begagnade "reservskor" på lager).
3) Jämna till / plana av hoven med rasp.
4) Sätta på en sko som passar hoven (antingen samma sko, i samma sömhål, eller en annan passande sko i "nya" sömhål).

Så de flesta fall av tappskor på min egen häst kan jag klara av. Skulle hoven vara trasig eller om hästen är tydligt öm tar jag dock ut hovslagaren i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve