Tappsko kompetens?

mackan

Trådstartare
Hur många har lärt sig/utbildat sig att slå på en tappsko/alt byta ut sömmar på en löst sittande sko? Hur svårt är det att lära sig? Jag tycker det verkar svårt, men har hört en del som säger att det är lätt att lära sig. vad säger ni?!

Sv: Tappsko kompetens?

Jag kan byta sömmar på en löst sittande sko samt slå på en passande sko på en hov som tappar skon. Det har jag lärt mig den praktiska vägen när jag jobbat med hästar på Island och i Sverige under många år. Kan däremot inte rikta skor eller verka mer än raspa av så att skon har en jämn yta att ligga an på. Skulle gärna lära mig de bitarna också men det har inte blivit av än, får väl gå en tappskokurs när tid och ekonomi sammanfaller...

Jag har gått kursen (för Sveriges - världens? - bästa hovslagare, HH). Det är inte alls svårt att slå på en sko i samma hål, det som är svårt är att rätta till skon om det har blivit vriden ute i hagen el så.

..var precis den typen av kompetens jag var ute efter, samt hur plausibelt det är för en vanlig simpel person att lära sig hantera....
tack....

Jag tog ett snack med min hovslagare och bad honom lära mig och det gjorde han så gärna!
Sist han skodde kompisens häst så märkte han inte ens att jag bytt nästa varenda söm =)

Jag har tappskokompetens, det tog jag på gymnasiet.
Håller med tidigare talare som säger att den svåraste biten är att rikta om skorna. Spika i befintliga hål är den lättaste biten helt klart.
Men det hela är inte så svårt, bara du har en bra lärare.

Nej, det får man inte göra..det får bara hogslagarna göra.
Det du får göra är att spika i nya sömmar i befintliga hål, samt rikta om skor som blivit ex böjda.

jag har det.
fick det när jag gick en 40veckors hästkurs.
det svåraste är väl det som de flesta säger att rikta skon.

mackan skrev:
Hur många har lärt sig/utbildat sig att slå på en tappsko/alt byta ut sömmar på en löst sittande sko? Hur svårt är det att lära sig? Jag tycker det verkar svårt, men har hört en del som säger att det är lätt att lära sig. vad säger ni?!

Det är inte så svårt. Inte heller att lära sig att rikta skor som blivit tillbucklade. Dock behövs det städ och riktiga verktyg om man skall slå på skor. Har man bara det och fått visat för var man slår på skon för att räta ut den och böja den så är det heller inte så svårt. Det kan gemene man lära sig. Om man inte har tummen mitt i näven. ;)

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 943
Senast: Kajsalisa
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 989
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10