Tappsko - anledning?

Martina_m

Trådstartare
Min nya häst har än så länge bara blivit skodd en gång, nästa gång är inom en vecka. Men, han har haft 4 st så kallade tappskor under den tiden.

Idag var han utan sko på en framhov igen, den som dessutom blev omskodd/påslagen för mindre än en vecka sedan.

Är det för att min häst är väldigt duktig på att trampa sig på fötterna och därmed trampar av skona?

Eller är det att hovslagaren borde sko på "ett annat sätt"? Eller vad kan vara orsaken till att min vilding inte behåller sina skor?

Kan JAG göra något för att undvika tappskona?

(Jag som råkat ut för MAX 4 tappskor allt som allt på de tre åren jag hade min förra häst. )

Sv: Tappsko - anledning?

Jag hade en hel del tappskor innan jag bytte hovslagare o nu har jag inte haft en enda :D

Ett ungsto som delar hage med bla min häst har haft en del tappskor men vi misstänker att hon nog inte trampar av sig dem själv utan att de andra hästarna i hagen kanske "hjälper" henne :angel: eftersom de ofta är lossade på utsidan av hoven.

Testa att ha på boots, kanske...

Det skulle jag också föreslå. Boots och/eller en bättre hovslagare. Har en vän som alltid hade tappskor på sin häst, med eller utan boots. Nu använder hon en hovslagare som är dyr , mycket dyrare än de flesta, men hon hävdar att de pengar hon var tvungen att lägga ner på tappskor förr tjänar hon in med en bättre skoning. Dessutom rör sig hästen bättre än på länge. Kanske värt att testa? Hoppas det går bra!

Jag skulle byta hovslagare omgående inga boots eller liknande då det enbart skadar karlederna och inte hjälper mycket om dom trampar av sig skorna.

Tappskor kan ju bero på många saker...

*Bla att din nya häst behöver korrigeras och att hovslagaren därför lägger ut skorna lite för mkt.

*Att din häst är en unghäst som är lite ookordinerad i hagen.

* För mkt bus i hagen på dåligt underlag

*Leriga hagar och kompisar som hjälper till att trampa av skorna etc, etc

Hade själv en häst som trampade av sig skorna titt som tätt under 1.5 år... Min hovis tog aldrig x-tra betalt för tappskor, MEN ORDINERADE BOOTS vid NY skoningar, det hjälpte i viss mån.

Det som hjälpt nu är åldern och en bättre koordination.

Nu vid 7-års ålder har vi inte haft en enda tappsko! Hästen är förmodligen mera i balans av sig själv när den rör sig fritt utan ryttareea påverkan än vad den var som 4,5 och 6 -åring. Hav tröst! Bättre tider kan komma eller byt hovslagare.

Nu efter 1 1/2 år som ridhäst och byte av hovslagare så har inte vårt fullblod haft nån tappsko sen i augusti, vet inte om det beror på hovslagare eller att det tar tid att ställa om från gallopör till ridhäst? kanske även åldern spelar in 6år är han, tror mest på att det är hovslagaren, han är noga och han tar det lugnt när han skor, dom andra har skott i ett nafs denna håller på i evigheter o tar det lugnt provar, filar o bankar på både sko o hov.:banana:

Inte ovanligt att en ny häst far omkring lite okontrollerat i hagen, är ju mkt nytt att hålla reda på. Har hästen dessutom trampat av sig samma sko så är ju hovväggen kanske trasig, finns ju inte så mkt att spika i kanske?
Hästen kan ju också ha någon låsning eller snedhet som gör att den rör sig på ett visst sätt, knappast hovis fel.

Tycker inte du ska döma ut hovslagaren såvida du inte vet att han inte är duktig (kanske bara billig:angel:). Prata med honom, proffsiga hovslagare har ju en tanke med sin skoning!
Att en hovslagare aldrig får tappskor tycker inte jag är lika med att denna är duktig! Det går ju att sko trångt med ardennersöm om man vill det!:D

Lycka till med nya hästen och hoppas skorna får sitta! Det är tjatig med tappskor för alla inblandade! :)

Tack för svaren!

Har funderat på att byta hovslagare, men de som är bra tar inte emot nya kunder, de är fullbokade helt enkelt :(.

Inte ovanligt att en ny häst far omkring lite okontrollerat i hagen, är ju mkt nytt att hålla reda på. Har hästen dessutom trampat av sig samma sko så är ju hovväggen kanske trasig, finns ju inte så mkt att spika i kanske?
Hästen kan ju också ha någon låsning eller snedhet som gör att den rör sig på ett visst sätt, knappast hovis fel.

Tycker inte du ska döma ut hovslagaren såvida du inte vet att han inte är duktig (kanske bara billig:angel:). Prata med honom, proffsiga hovslagare har ju en tanke med sin skoning!
Att en hovslagare aldrig får tappskor tycker inte jag är lika med att denna är duktig! Det går ju att sko trångt med ardennersöm om man vill det!:D

Lycka till med nya hästen och hoppas skorna får sitta! Det är tjatig med tappskor för alla inblandade! :)

Det är framskorna som åker av. Fast en gång på den vänstra och 3 gånger på den högra. När den vänstra åkte av var det en annan hovslagare i stallet som slog på den. Men den högra är det "ordinarie" hovslagare som fixat.

Fast måste nog säga att hovarna är väldigt fina, för att ha fått så många skor avtrampade. Kan inte påstå att de är söndriga. Ska prata med hovslagaren nästa vecka och se vad hon kan göra åt saken. Det bästa är att hon har tappskosgaranti, behöver alltså inte betala för tappskorna. Så det är lite det jag funderar på, är det värt att byta hovslagare? Kommer han fortsätta tappa skor kommer plånboken bli tommare än tommast (eftersom de andra inte slår på tappskor gratis), men med ny hovslagare kanske de sitter bättre?

Hästen är genomkollad av massör/kiropraktor och om man kan lite på honom så är hästen fin och korrekt i kroppen!

Om det är framskorna som ryker kan det vara så enkelt att hästen inte har koll på sina egna fötter och sätter ner bakfötterna innan hen flyttat framfötterna.
Du kan ju prova ha boots på i hagen eller be hovis sko med mindre "utstick" bakåt på framskorna.

Den spontana tanken är att om hovis har tappskogaranti kan hon ju inte ha på "rutin" att slå på skor som lossnar, det vore en ganska dålig affärsidé. :)

Den spontana tanken är att om hovis har tappskogaranti kan hon ju inte ha på "rutin" att slå på skor som lossnar, det vore en ganska dålig affärsidé. :)

Eller så hade hon inte haft några kunder kvar om dom hade fått betala för tappskorna....

Jag har också haft mycket tappskor på mina unghästar, med olika hovslagare. Tycker det är mer regel än undantag med tappskor på dom i början, speciellt när dom får gå i ordentliga hagar och kan röra sig.

Jag brukar ha boots på dom, det hjälper lite iaf. Fast senast jag hade tappsko så hade hästen tappat bootsen på höger och skon på vänster fram.....

Senast ändrad av en moderator:

haha, jo det är ju sant.
Ett mynt har alltid två sidor. :)

Jag hade oxå väldigt mycket tappskor när unghästen började vara skodd. De sommrar jag envisats med att ha honom skodd har jag oxå haft mängder med tappskor. Hästen har helt enkelt för bråttom när han springer... Skodde honom någon period med mindre utlägg bak på framfötterna och det blev mycket bättre.
Nu går han dock barfota. Inte av den anledningen att han trampar av sig skorna dock. :)

Oftas är det kombination av leriga hagar och lite sprallig häst som gör att skorna ryker. Att hästen får en tappsko behöver inte bero på att hovslagaren gjort ett dåligt jobb. Det är många faktorer att tänka på när man skor, få tillbaka centrum i hoven korigera oliksidiga hoväggar få rätt överrullning mm. Klart trångsko med sidokappor/tåsidokappor och fullsömmat i alla hål då sitter skorna men så bra för hästen blir det inte.... Det som är viktigt att tänka på är att rätt balans är i skoningen, tyvärr på vissa hästar blir det lite extra utlägg.

Min tappade mycket i början när hon var yngre men nu, ett par år senare, är tappskor ovanligt. Samma hovslagare hela tiden.

Om det är framskorna som ryker kan det vara så enkelt att hästen inte har koll på sina egna fötter och sätter ner bakfötterna innan hen flyttat framfötterna.
Du kan ju prova ha boots på i hagen eller be hovis sko med mindre "utstick" bakåt på framskorna.

Ja, jag tror faktiskt att det är så att han trampar av med bakfötterna. Han har stort övertramp dessutom, så kanske extra lätt att han trampar av. Dessutom så har han inte jättekoll på vart han sätter fötterna.

Men ska kolla med hovis nu i veckan om det kanske kan fungera bättre om skorna inte sticker ut där bak lika mycket.

Känner en hel del andra som använder samma hovslagare, och de är nöjda och i princip aldrig haft tappsko.

Min tappade mycket i början när hon var yngre men nu, ett par år senare, är tappskor ovanligt. Samma hovslagare hela tiden.

Samma här!
Min hovis var ganska trött på mitt busfrö i början :D

Sen har vi ju vissa riktlinjer att gå efter, han skos alltid lite trångt så att det finns så lite som möjligt att trampa på.
Han har alltid boots när han rids (men inte i hagen) och jag försöker att inte ha honom i allt för leriga hagar.

Ett tips angående bootsen är att ta en storlek större för då räcker dom ner över skon.
Hade jag haft boots för att han trampade sig på ballarna så hade det räckt med L (knappt) men nu använder vi XL.

Jag har haft en gammal häst för och när vi fick ny hovslagare så började hon tappa skorna hela tiden vist jag hadde garanti så han kom ut och slog på den gratis.Men det kan ju inte forsätta så ,så jag bör hovslagare och har alldrig haft en tapp sko på ett år nu:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar