Tappat vikt!

Fy vad tråkigt!

Lycka till och hoppas att din ponny kryar på sig snart. Återkom gärna och berätta hur det har gått.
 
Så hemskt!! :(

När du berättar om din lilla häst och att den hade anemi (=blodbrist) så tänker jag direkt på den stora blodmasken. Så här står det i "Håll hästen frisk" (av Pettersson och Green) om den stora blodmasken: "Blodmaskarna är de parasiter, som förorsakar de utan tvekan största skadorna hos häst. I grovtarmen suger den fullvuxna parasiten mycket näring från hästen och riklig förekomst av blodmask ger lätt avmagring och blodbrist (anemi)." Detta är bara en liten del av vad som står om den stora blodmasken.

Hoppas att de lyckas lösa lilla pållens problem...
 
Nu vet du iaf vad felet är, synd bara att veterinären inte föreslog träckprov, men nu har du ju lärt dig själv. Blodprov är bland det bästa man kan göra om man inte känner igen sin ponny/häst på dess humör, hull eller beteénde, det finns alltid en förklaring, det gäller bara att hitta den.
Jag håller tummarna för att er ponny snart är bättre.
 
Hej alla!

Jo Snofflan, vet. misstänker oxå att det är den stora blodmasken som ställer till det, träckprovet kommer på torsdag så då får vi se... men låter ju mkt likt det i boken...

Fick svar på en del av de andra proven idag, njurar och levervärden är helt ok. :) Får redan på de sista svaren på torsdag.

Helt underbart var det när vi skulle ta in henne från hagen, hon kom galopperande emot oss! Hon brukar på sin höjd trava när hon ska in... fast vet sa att det var för att hon fått så mkt vitaminer ody igår, de brukar bli väldigt pigga ett par dagar och sedan går det neråt igen får att bli bra när hon börjar bli frisk.

Krabban, anemi är blodbrist. Om jag förstått det rätt så beror det oftast på järnbrist.

Björkis, jag trodde att han hade rätt fast att det egentligen gick emot mitt sunda förnuft... tyvärr funkar man (jag) oftast så när en doktor eller vet. säger något så tror man blint på det... vilket är rätt så dumt...

Jag berättar mer så fort jag vet...
 
Tycker synd om dig, kasta ut din gamla veterinär och in med en ny, som inte är tveksam till träckprov etc. Det tjänar du på i längden. Det är minsann inte lätt att få tag på BRA veterinärer idag, jag älskar min hästdoktor, han är helt suverän! Skulle bli förtvivlad om han slutade. :crazy:
 
Man SKA kunna lita på vad en veterinär säger!! Men, tyvärr är det så att man inte riktigt kan det. Har själv fått erfara detta flera gånger. Och, varför säger alla veterinärer olika saker om ett och samma problem?? I bland undrar man om de får lära sig olika saker när de går sin utbildning.... :confused:
 
Uppdatering...

Alla prov var bra (ja utom det första då, som visade anemi) och med B-vitaminspruta varannan dag samt järntillskott och foderbyte så borde hon bli bra och så avmaskning med en annan sorts avmaskning som skulle ta blodmasken.

Vi fick börja rida igång henne så fort hon börjat piggna till och har tagit sej lite i vikt. Redan nu så syns det ordenligt att hon lagt på sej och pigg, ja det är hon, mkt piggare än jag kan komma ihåg nånsin att hon varit. Hon till och med galopperar runt och busar i hagen... :)
 
Vad har ni tidigare använt för medel som inte tar blodmasken???
 
Novemectin (heter det så?) och något annat som jag inte minns namnet på... började iaf på p. Hon sa att det effektivaste var Cydektin enligt de nyaste forskarrönen (mot blodmask). Det skulle man bara använda var tredje månad... stämmer det verkligen!? Under betet så ska man ju avmaska oftare...
 
Det första är samma sak som Ivomec (fast billigare), på P finns det Fyrantel som förrut hette Pyrantel. Cydectin tillhör samma grupp som ivermectiner, men tar lite mer och håller upp äggurskiljningen i 12 veckor, så man behöver inte avmaska oftare än det om man använder Cydectin. Men det är ju lika effektivt som Ivomec (och andra ivermectin) på de stadier de tar.
 
Dra ner på havren och öka kornet. Havren ger energi och ska inte vara lika fettbildande som kornet. Kornet ger mer hull och lugnar. Yrbin
 
Jo det var Fyrantel, kom på det när du skrev det. :) Så då blir det alltså Cydectin till alla hästarna... Ska jag fortsätta ge dem det hela året, i och med att de varit så angripna?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 185
Senast: Maria_81
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 777
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp