Tappat skon och fått hovsprickor!

R

repeater

Min häst har tappat skon på höger fram. Det verkar som skon
slitits av på något konstigt sätt för nu har han fått rejäla sprickor i hoven och det har liksom trillat bort bitar från hoven när han gått i hagen utan den där skon. Hovslagaren (som är världens segaste) har lovat efter mycket tjat att komma nu i veckan. Jag är så orolig!
Är detta normalt? Har ej varit med om att hoven blivit förstörd av att tappa en sko. Den har ej varit tappad länge! Vill ha hovslagare på plats nu för att få ordning på det här!

Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar...:bow:

Sv: Tappat skon och fått hovsprickor!

Det händer väl ganska ofta att hoven går sönder när de tappar/tappat en sko. Har de slitit sönder sig mycket kan det vara problem att hitta "matrial" att spika dit en ny sko men en duktig hovis brukar fixa det.

Är inte hoven/hovarna torr/a då?
Min häst får jättetorra hovar såhär års, som måste behandlas minst varannan dag.
Har du någon bild på hur det ser ut?

M-oaa

har ingen bild för tillfället. kan ta en i morgon kanske om inte hovis hinner komma innan (hoppas).
jo hovarna är ganska torra, men att hoven "gått sönder" beror nog på att han tappat skon och att sömmarna slitit upp hoven eller nåt.
Hur gör du när du behandlar torra hovar då?

Jag spolar ett tag med ljummet vatten både i och på hovarna, smörjer sedan in med hovfett. Min hästs stråle har även fått sprickor pga. torra hovar, så den penslar jag på tjära på.

Skulle vara intressant att se både bild på hoven och vad hovis säger :D

M-oaa

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?