Tappat muskler på ryggen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Twist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 078
T

Twist

Hej!
Min häst har verkligen tappat jätte mycket muskler på ryggen.
Det ser ut som ett avtryck från sadeln, där det är helt insjunket:cry:
Vad är det första ni tänker att det sjulle vara? Vad skulle ni göra?

Sv: Tappat muskler på ryggen!

Jag skulle misstänka dålig passform på sadeln, till att börja med. Sedan skulle jag ta ut en Equiterapeut el liknande för en genomgång av hästen

Det första jag tänker på är att sadeln inte passar hästen och/eller att hästen rids i en felaktig form.

//Julia

Sadeln är en mått beställd ifrån jensen, fast det tog typ ett halvår innan den överhuvudtaget gick att rida i. Och då har han ändå sytt upp en ny sadel till mig, så jag vet ärligt talat inte om det ligger bra. Ska kolla över foderstaten ordentligt. Vi tränar regelbundet för tränare.

Jag tycker också att det låter som sadeln, hästar under utveckling kan växa ur en sadel på ett par månader.

Så har det åtminstone varit på de hästar jag träffat på utom en. På den är det en kronisk muskelskada i höger bak som ställer till det.

Byt sadel. Låter galet om det bara är musklerna kring området där sadeln ligger som "sjunkit ihop".

Jag tänker också proteinbrist. Men det är nog lättare att gissa om vi får veta mer ex om du har ridit hela tiden osv.

Var i stallet innan och insåg att jag kan ha överdrivit det när jag låg och inte kunde somna igår:smirk: fast det är ändå så att man ser att hon har tappat. jag ska försöka kolla hos någon annan sadelmakare/sadeltilpassare. då ska jag gå till en som jag verkligen kan lite på! Har tänkt på Ridin, Lars Sundin eller ingdams. främst de två första då jag inte har hört något negativt om dem. Finns det fler här nere i skåne som är erkänt duktiga?

Att sadeln är för trång, så den hindrar musklerna att öka i storlek just där, medan de har blivit större utanför sadeln...
Att ha en måttbeställd sadel är ingen garanti för att något sånt här ska undvikas, hästens muskler ändrar form och strl med träning/vila

Skulle också gissa på sadeln, hade en inhysing vars rygg såg ut att ständigt ha en osynlig sadel liggandes på honom, tråkigt för hästen så var inte ägaren direkt bekymrad om vad som låg på honom utan huvudsaken att ändan fick plats typ...
Frågade min ET som även hon tyckte att sadeln troligast var boven i dramat.
Så hoppas du har någon som kan komma och kolla sadeln åt dig och lycka till!:bump:

(är själv tacksam över att jag har en häst som tydligt visar när sadeln inte ligger bra)

[...] Finns det fler här nere i skåne som är erkänt duktiga?

Ellen Ofstad har gjort en film som hetter Sadeltipassning. Hon är NH-tränare också, har haft praktik hos henne, hon är jätteduktig och bor i Skurup.

Men det är väl inget ovanligt?
Alla ridhästar jag ser har skitfula omusklade ryggar och en manke som ser ut som ett spjälstaket.
En häst kan se hur fin ut som helst med sadel på, så blir man döbesviken när den åker av.
gulan

Alla ridhästar jag ser har skitfula omusklade ryggar och en manke som ser ut som ett spjälstaket.

Men hjälp, var bor du? Där jag åker runt ser jag kanske 10% av hästarna som skulle må bra av en kunnigare ägare som gav mer/bättre mat och hade bättre passande utrustning, men de allra flesta är faktiskt fina.

En häst kan se hur fin ut som helst med sadel på, så blir man döbesviken när den åker av.
gulan

Det verkar inte vara en representativ skara av ridhästar du ser, tack och lov. Visst händer det att jag ser såna hästar som du beskriver men det är ovanligt.

Jag säger som alla andra,dåligt tillpassad sadel så han inte kan använda ryggmusklerna på rätt sätt!
Precis så såg en av våra ponnyer ut när vi köpte honom.
Vi bytte sadel och arbetade upp musklerna,nu ett halvår senare är han jättefin och inget sadelavtryck syns på ryggen.

Men hjälp, var bor du? Där jag åker runt ser jag kanske 10% av hästarna som skulle må bra av en kunnigare ägare som gav mer/bättre mat och hade bättre passande utrustning, men de allra flesta är faktiskt fina.

Att det bara är var tionde ridhäst som behöver mer mat eller har felaktig sadel är en underdrift.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka