Tappat inresse för viltspår

mian

Trådstartare
Min hund verkar ha tappat motivationen för blodspår! :(

I början så var han super duktig han gillade verkligen denna typ av träning. Låg lite lågt med träningen över sommaren, tiden räckte inte riktigt till. När vi tog upp spårträningen nu i höstas så var han inte alls motiverad.

Oftast går de bra de första 50 meterna sen bara skiter han i det, antingen vill han vända eller så bara släpper han spåret och börjar nosa efter annat. Han är också SÅ svår att läsa om han har spåret eller släppt det, inget tydligt kroppsspråk.

Har provat att backa tillbaka och lägga raka kort spår med godis så att han skulle få större motivation, detta klara han galant. Han till och med tar lite svårare spår, men när de har legat över natten så vill han inte.

Kan han ha problem med vittringen, eller är det bara så att han märker att spåret är gammalt och blir ointresserad. Kankse skulle strunta i viltpår ett tag och bara lägga personspår?

Behöver tips på hur man ska få igång honom igen.

Sv: Tappat inresse för viltspår

Jag tror också på noskvalster om hunden tidigare spårat bra och varit motiverad. Mina betedde sig något liknande när de hade ohyra i näsan, jappen tog det lååång tid innan han spårade igen, och han är både spårsäker och högmotiverad.

Har oxå funderat i dessa banor, men han är behandlad mot noskvalster och skabb pga allergiutredning så han borde ju inte ha några.
Han beteer sig inte som han skulle ha det, inåvända nysningar m.m.

Han har ju inga problem med att följa färska spår efter ex. rådjur. Då känner han minnsan doften.;)

Kan det va att han kommit på att det bara finns en klöv i slutet?:confused:
(Har provat att lägga annat som gotte och leksaker i slutet.)

Lite svårt när han ibland inte ens vill börja spåra.

Han kanske helt enkelt tycker att det är tråkigt? Alla hundar tycker inte att allt är kul och vissa lämpar sig helt enkelt inte till vissa grenar.

Om du är säker på att det inte är förmågan som brister, utan intresset, så finns det olika sätt att öka på spårintresset. Det ena är att köra konkurransspår, som kan gå till så att man har två hundar som får spåra växelvis och gå kopplade bakom växelvis, alternativt att 2 spår ligger nära varandra och man släpper på samtidigt. Det andra är att låta hunden se när spårläggaren går ut. Samt givetvis att hunden måste uppleva klöven som något mycket positivt. Gör den inte det så börja där.

Det finns ett tredje sätt, som är lite mer taskigt. Det är att svälta hunden ett par dagar, lägga ett spår och lägga maten i slutet på spåret.

Det är bevisat att hungriga hundar inte jobbar bättre för sin godisbelöning, snarare mer okoncentrerat.

Kommer inte ihåg vart jag läste studien, borde gå att hitta referat på google.

Finns miljoner andra sätt att öka retningen i ett spår, som inte går ut på obehag.

Jag hade börjat med att motivera upp hunden genom att leka med klöven, låta honom bära den osv. Sen när hen är riktigt tänd på klöven så hade jag gått ut ett spår där hunden ser de första 50-100 meterna, därefter går du resten av spåret utom åsyn. Sätt upp en markering så att du vet precis var du har startat och en där du lägger klöven. Gå sen därifrån med hunden. Prova sen att spåra efter 4-5 timmar och då ska det helst inte regna under tiden. På så sätt får du koll på om han spårar ordentligt. Lägger han av även då så är någonting fel. Antingen noskvalster eller tappat spårintresse.

Det jag funderar på är att du har lagt spåret på kvällen, hunden har provat spåra dagen efter. Med det väder vi har haft sommar/höst i år så kan det ha regnat rejält strax efter du har lagt ut spåret. Blodet har då inte hunnit torka utan har istället blivit såpass utspätt att det har blivit svårt att följa spåret.

På ett viltspår är det blodet och klöven som ska dra hunden framåt, inte mat och/eller godis. Klöven är belöningen allra sist. I ett verkligt eftersök hittar ju hunden ett helt djur, levande eller dött.

Jag kan föreställa mig mina dvärgpinschrar som är väldigt heta på klöven och ska prompt bära den tillbaks till bilen att de blir förvirrade när de ser 4 klövar istället för 1. I lördags hade vi lagt ut 2 klövar i spårslutet och den gamle (snart 12½ år) for fram och tillbaks och visste inte vilken han skulle ta. Till slut blev det den största som var helt stelfrusen och den bar han cirka 1 km tillbaks till bilen. Sen hade vi världens dragkamp om den.

På ett viltspår är det blodet och klöven som ska dra hunden framåt, inte mat och/eller godis. Klöven är belöningen allra sist. I ett verkligt eftersök hittar ju hunden ett helt djur, levande eller dött.

Självklart. Men faktum är, att min erfarenhet är på att en hungrig hund "kickar" instinkterna in på ett annat sätt när de kommer till ett blodspår.
Men mitt problem var snarare att min hund jagat en hel del, hittat en hel del vilt och sedan tyckte att viltspår var rätt trist för att det inte låg nåt särskilt kul i slutet. Dock var problemet fortfarande att hon tyckte det var lite trist att spåra.

Svar till alla, tack för alla förslag!

Han kanske helt enkelt tycker att det är tråkigt? Alla hundar tycker inte att allt är kul och vissa lämpar sig helt enkelt inte till vissa grenar.
Han är en Jack russel så vilt intresset finns, men jag kan nog tycka att han verkar tycka det är sådär kul.

Vad gäller klöven som belöning så är han lite tveksam kan jag tycka, därav har han fått godis när vi har kommit i mål. Oftast gåt han bara fram och puttar till klöven, sen bryr han sig inte så mycket mer. Ibland vill han bära och ibland inte. När han väl vill bära den så är det nästan stört omöjligt att få honom att släppa den. Brukar bli lite mek med att få tag på den.
Kan tänka mig att han helst av allt skulle vilja äta upp den!:d

Ett spår som legat bara några timmar brukar han fixa, upp till 6-7 timmar. Men om jag lagt det på kvällen och det legat över natten (utan regn) så känns det som han mer eller mindre skiter i det.
Likaså om jag lägger ett längre spår, då går det bra i början men blir det för långt så bara lägger han av, han tappar alltså motivationen.

Därför började jag lite om från början, med att lägga kortare och snabbare spår. Detta funkar bra, men när jag utökar succesivt så märker jag motivationen svacka igen.

Antingen är de nosen (ska prata med veterinären) eller så tycker han inte det är värt jobbet.

Om han inte är intresserad av klöven så kan jag tänka mig att han inte tycker det är värt besväret, särskilt inte på lite äldre spår när han måste anstränga sig lite. Jag hade jobbat upp det intresset först! T ex genom att ha en lite mindre klöv och dra i långt snöre = jaktkamp, socialt genom att låtsas att du också gärna vill ha den där klöven (locka fram lite ägande) och om han vill gnaga lite så låt honom göra det.

Det är inte alla hundar som tycker att själva spåret är så värst kul, men om det leder till en dunderbelöning så brukar de kunna tänka sig att följa det.

Det är lite intressant det där med vilken slags klöv de tycker är roligt, svägerskans hund var mycket skeptisk till rådjursklöven och blev allt långsamare i spåret ju närmare klöven hon kom, men så la vi ut en älgklöv en gång för att det var det vi hade just då och den älskade hon. Så med älglukt och klöv spårar hon för överlyckligt, med rådjurs klöv spårar hon med tveksamhet.
Mitt ufo spårar allt men tycker att klöven är löjligt liten och letar efter restän av djuret, men han är å andra sidan med vid jakt och är "van" att det ska ligga ett helt rådjur/älg vid spårslutet. ;)

Känner igen det där från min förra hundras, men började variera mer och då fungerade det - och att inte lägga så ofta. Absolut max en gång per månad för att hålla intresset uppe.

Jag varierade inte bara klövarn från olika djur, utan även blodet. Nötblod tröttnades det snabbt på, så då gick jag över på grisblod. Kan du få tag i hjortblod med, så har du än mer variation.

Jag har torkat en klöv i ugnen, den kan vi ha dragkamp om när som helst och var som helst. Jag förvarar den i kylskåpet. Den måste vara helt torr annars ruttnar den. Den låg nog cirka 10-11 timmar i 60-70 grader i ugnen.

Strunta i meket att få honom att släppa klöven. Ha dragkamp om den istället. Låt honom vinna. Sen kan du passa på att ta den när han lägger den ifrån sig. Har du inte motivationen för klöven så är inte spåret intressant.

För att få upp motivationen på klöven kan man även be någon stå bakom ett träd i spårslutet. Precis när han är på väg fram till klöven så "springer klöven sin väg" med hjälp av den som står bakom trädet. Då släpper du efter och hänger med på vad han gör. Ös beröm över honom om han jagar den och sen lekleklek.........

Till Alla, tck för alla tips!:)

Strunta i meket att få honom att släppa klöven. Ha dragkamp om den istället. Låt honom vinna. Sen kan du passa på att ta den när han lägger den ifrån sig.
Problemet är om han få ha klöven så äter han på den.Har provat detta och det slutade med endast en klöv kvar.;)

Men tack alla! Ska verkligen ut och testa och se om vi kan finna motivationen hos honom igen!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är... 2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Ja, jag har ju usel koll på allt som finns att göra med hundar som vill använda nosen lite ;) Det enda jag har koll på egentligen är att... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 600
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka