Tappat i vikt!

Sv: Tappat i vikt!

tack för svaret!
Men kändes inte som att du läst tråden...

Veterinären var som sagt ute idag och kunde inte hitta ett eget fel. Muskler har han kvar och hon tyckte att han skulle fortsätta med sina skogspromenader för att hålla igång honom.

Maten räcker nog och väl, hon höjde på ögonbrynen över hur enormt mycket han fick men hon trodde han tog till sig det mesta utav det. Nej han är inte lös i magen eller diarre osv.

Hon kunde inte se några fel på honom, frisk och kry som en nötkärna. Men jag är fortfarande nervös. Hur kan han ha tappat så mycket?

Hon skulle komma tillbaka om en vecka om han rasar mer, men han står lixom still där men känns så tunn..

har liknande problem med min kuse.
Jag provade att ge honom Kraffts mag och tarm och det har fungerat utmärkt på honom han har blivit en helt annan häst, innan hade han lätt för att stessa upp sig vid framför allt i ridningen. Det är där jag märker störst skillnad. Han har fått balans i magen.

Även om inte din har samma problem med stressandet så kanske han har rubbingar i mage och tarmarna.. Kanske värt att prova..

Hört om travhästar som får för mycket kraftfoder och för lite grov, kass tarmflora.
Jag har också hört exempel på hästar som mist sin magbalans genom att avmaskas för mycket.

Kan detta vara något värt att fundera på?

inget av de stämmer på min häst.
avmaskas vid behov efter vad träckprov visat. Snarare tvärt om med kraft och grov fodret, bygger mina foderstater på mycket grovfoder och lägger till kraft där det behövs.
det som kan vara ett problem är att hans mage inte tål ensilaget riktigt. Och framför allt när balen varit öppen några dagar.

hum.. verkligen värt att fundera över. tack för rådet!

Jag har en 28-åring som går ner massor i samband med fällningen av vinterpäls. Det har han gjort varje år i gammal ålder, jag brukar ge honom raps olja dagligen och höja oljan i april/maj för att förbereda för fällningen. Kan det vara så?

jag vet faktiskt inte... jag kan alltid prova.. nu har han dock stannat. så han tappar inte mer men ser äckligt mager ut!

Låter ju som att det kan vara fällningen. Börja med att ge honom 2 dl raps olja om dagen, inte allt på en gång förståss utan utspritt på de olika fodringarna. Sen kan du öka på oljan upp till 5 dl vid behov. Zorro ligger normalt på 3 dl om dagen men då är ju han betydligt äldre än din häst OCH han har svårt att hålla vikt ändå. Sen finns det ett medel som heter Myoplast som vet har om han inte går upp i vikt. Det är dyrt men värt varenda öre om han inte går upp.

tack snälla.. absolut värt och testa..
(ska åka och handla olja)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 597
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 837
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31