Tappat bort skivan!

M

millansnillan

Jag vet inte vart min Adobe Photoshop 6.0 skiva är :crazy:
efter att datorn var tvungen att nollställas helt så försvann ju alla mina program så nu har jag inte word eller någonting. Och absolut inte mitt älskade adobe photoshop :cry:

Är det lagligt att ladda ner det från internet (att dela filer vet jag är olagaligt men är det lagligt att ladda ner även om man såklart inte ska)?
 
Sv: Tappat bort skivan!

Det är nog skivor som gäller om det ska vara lagligt eftersom att du måste ha en CDKEY (som finns till skivan).
 
Sv: Tappat bort skivan!

Det går att ladda ner. Tror det är lagligt att ta ner än men inte lagligt att dela ut. man kan ladda ner cdkey på internet också
 
Sv: Tappat bort skivan!

harkel harkel...
Det är inte samma princip med program som med musik och bilder. Man måste liksom ha licens på såna program. Dem som är lagliga att ladda ner och använda är freeware- (gratisprogram) och sharewareprogram (betala vid registrering). Och photoshop tillhör inte dem...
 
Sv: Tappat bort skivan!

Man gör inte av med "skivan" till ett program som kostar 6000kr :devil:
Tror nog aldrig du haft orginalet, eller hur :rofl:

Hur som helst så är det program som man laddar ner utan minsta lilla samvetskval, med tanke på de hutlösa priser de tar för dem. Tror knappt det finns någon privatperson som faktiskt köper de programmen.
 
Sv: Tappat bort skivan!

Det olagliga ligger väll endå i användandet och spriddningen?

Som jag har förståt det är det t.ex. inga problem att ladda ner XP Home även om jag inte har licensen, så länge jag inte använder det. Och med folk som slarvar bort eller förstör skivor för ett antal tusen så är det inte så hemskt ovanligt, därför sitter jag själv med en uppsättning programvara som jag saknar licens för men aldrig använder.

Om du INTE laddar ner en nyare version och ser till hitta din licens om du skulle få påhälsning så ser jag faktiskt inget problem ;)
 
Sv: Tappat bort skivan!

Jovisst har jag haft orginalet, man kan inte installera en bränd skiva med Photoshop eftersom man måste ha en serienummer. Man kan inte använda samma serienummer två gånger.



Renkött: Ska se om jag har kvar licensen iallafall. Fast man kanske borde köpa det nya Photoshop, för 12.000 :crazy:
 
Sv: Tappat bort skivan!

Oj, ursäkta då, tog bara det för givet.

Visst kan man det, har gjort det ett antal gånger ;)
 
Sv: Tappat bort skivan!

10.000:- om jag får be :p

För övrigt riktar sig inte Adobe mot privatpersoner.. Utan företag.. Så priserna är inte hutlösa på något sätt. sluta klaga.
 
Sv: Tappat bort skivan!

Renkött skrev:
Om du INTE laddar ner en nyare version och ser till hitta din licens om du skulle få påhälsning så ser jag faktiskt inget problem ;)
Och vem skulle "hälsa på" hemma hos mig utan en husrannsakningsorder om jag får fråga?
 
Sv: Tappat bort skivan!

well_what_the_hell skrev:
10.000:- om jag får be :p

För övrigt riktar sig inte Adobe mot privatpersoner.. Utan företag.. Så priserna är inte hutlösa på något sätt. sluta klaga.

Strunt samma vem det riktar sig till, sjuka priser ändå. Likadant med Operativsystem. Så det så!
 
Sv: Tappat bort skivan!

Ni kan alla andas ut, skivan är återfunnen!
 
Sv: Tappat bort skivan!

Personligen tycker jag inte det är så farligt dyrt med operativsystem, med tanke på hur viktiga de är för att datorn ska fungera. Dessutom finns det ju faktiskt gratis allternativ.

Dock händer det väll att man piratkopierar lite endå ibland, men det är av ren snålhet ;)
 

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 960
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: lisa412
·
M
IT & mobiler Jag har ett problem, jag skulle vilja lägga in film på min dator, som jag filmat med min Ericsson w715 (tror jag den heter)...
Svar
8
· Visningar
3 898
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 964
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp