Sv: Tappat allt
Kul att höra någon som är genuint stolt över sin häst. Själv har jag en som jag anser är en fin "mulle", det har varit mkt jobb men mycket har nog berott på att han har varit skev i bakdelen (har rättat till det nu och ser redan resultat). Sen har jag en med tusen ton vilja, bra steg, som äntligen börjar rätta till sig i takt och form.
Mullen har jag ridit in själv och hade nog nästan lite låga krav mot om han hade tillhört någon annan.. Jag tyckte liksom att jag hade all tid i världen
Nåja, han har alltid varit mjuk och trevlig i alla fall. men jag tror att jag hade skyndat
lite lagom mer om han hade haft ett bättre steg och haft mer potential till tävling, om jag ska va ärlig.
Nu till något annat, känns som tråden ändå tar vilket spår den vill, så jag skriver av mig:
Nyss va vi i alla fall på tävlig, jag va jätte nöjd med poängen som låg ganska stadigt runt 5. På samma tävling var det många med flotta hästar som klagade över låga poäng men jag tror att domarna faktiskt dömde väldigt rättvist, att de verkligen såg till att bedömma takten hos hästarna och inte i första hand aktionen. såg flera som var både pass och travtaktiga och då anser jag att poängen inte ska va för höga heller. Det blev tyvärr några mindre glada miner, och det fanns dem som blev sura på sina hästar. Varför glömmer folk att hästen gör bara det man lärt den och vad den klarar den dagen. Vad jag vet så j*vlas aldrig hästar med sina ryttare med flit utan de prestarar vad de är förberedda till. Man får ju inte glömma att vi sitter ju inte på några maskiner!!!
Är man tävlingsmänninska förstår jag att man kan bli besviken när det inte går som man tänkt sig, då får man ju rannsaka sig själv, eller? Det är 8 år sen jag tävlade sist, nivån har höjts massor på hästar och ryttare tyvärr även denna otroliga prestationsångest.
Vad beror det på att så många ryttare (ofta unga) känner att de måste komma med topp prestationer. Många av dem rider ju för någon tränare, är det dessa tränare som ställer för höga krav? jag är förbryllad! Tycker rent av synd om dem som måste känna så här redan på klubbnivå.
Finns det rent av ett samband att vi kräver för mycket av såväl unga ryttare som av unga hästar?
Islandsmalin: Din dotter ska va glad att hon har dig även om hon tycker att du tjatar nu, så tror jag att hon uppskattar det när hon blir äldre!