Tappat allt

Sv: Tappat allt

Hur har du ifrågasatt mig? Menar du min förmåga att rida in min häst, eller min åsikt om det svar du gav TS? Det sistnämnda har jag redan kommenterat. Om du menar frågan om jag kan lämna ifrån mig min häst till en tränare för bedömning, så självklart kan jag det- och har så redan gjort. Kritiken ser jag bara som en möjlighet att jobba vidare, jag har aldrig ridit in och tränat en häst förut och vet med mig att jag har massor att lära. Jag är inte rädd för att säga att jag inte kan, och inte rädd för att be om hjälp. Jag rider oxå för tränare som ger mig hjälp och stöd för att gå vidare. Han har inte ännu tagit min häst ifrån mig, eller sagt att jag inte borde jobba vidare, och jag litar på hans kunskap..

Ursäkta formuleringen, det ska givetvis vara så att jag ifrågasatt din åsikt om att rida in hästar själv, inte dig personligen.:smirk:
Jag tycker du ska läsa mina inlägg igen för jag tycker du upprepar dig själv, jag har aldrig sagt att man inte ska be om hjälp:mad:, tvärt om. Det var det första jag skrev, att jag hoppas den andra parten var en kunnig islandshästtränare.

Varför skulle din tränare ta din häst ifrån dig, har jag väl aldrig hört talas om?:confused: För att du rider in din häst själv? Men du har ju köpt den och därmed får du göra vad du vill med den, helt krasst.

Förstod du nu min liknelse med att lära sig köra bil?

Att diskutera unghästträning i stort, c-tränarutbildning och vem som är duktig nog för att få lov att rida in en häst är en alldeles för stor diskussion för att ta upp här. Starta du gärna en ny tråd om det.

Men det tycker inte jag, har du bråttom någonstans? Att det är stort kan jag hålla med dig om, men jag anar att du tycker det är jobbigt att svara....

JAg vet inte vad TS känner över påhoppet, men jag som sitter i samma sits som TS reagerade starkt över bemötandet hon fick. Jag hade inte velat få samma svar som du gav henne om jag bad om råd.

Men måste alla tycka likadant? Varför ser du det som ett påhopp om jag ifrågasätter TS? Då måste hon ju ha ett bra argument för sin inridning? Att stå för sin åsikt och kunna ha bra argument som stärker åsikten är det ultimata, men jag saknar bra argument. Ej heller anser jag att du har kommit med ett BRA argument som stärker din åsikt, annat än att då ska tränaren ta hästen ifrån dig???:confused:

Som jag läser ditt inlägg, så rider du in din egen 5 åring? Borde du inte ha mer kunskap om unghästträning för att överhuvudtaget ställa en sån fråga? :crazy:

Menar inte att vara elak, men jag blir ledsen för hästens skull. Du skrev "vi har startat tölten på" vilket jag hoppas den andra parten är en mer kunnig islandshästtränare?

Nu har inte jag läst allt som har skrivits men du låter väldigt negativ i detta inlägg. Är det något fel med att rida in sin häst själv? jag har en 7 åring som jag provar träna och jag är absolut inte expert men man föds inte till experter. Man måste juh prova någongång, hur ska man annars kunna bli en bra ryttare? Det är på grundutav kommentarer som denna som jag tror att många drar sig för att rida in sina egna hästar. kör man fast är det bara att fråga någon mer van tränare och värsta fall får man väl ta allt från början det är väl inget mer med det.
Och inte fins det något som säger att hästen lider av det, bara man har använt suntförnufft och inte provat spöa hästen till rätta. Självklart tar det lite längre tid att få hästen att göra rätt mot ifall man hade lärt han precis rätt från början men om det inte är så att man har en hingst som ska visas inom 2 månader och att han då ska kunna både det en och det andra så förstår jag faktiskt inte varför man inte ska kunna ta sig den tiden och växa tillsammans med hästen.

Inte för att tala emot mig själv men jag tar självklart förgivet att dom flesta personerna här är såpass vettig att man inte ger sig på att rida in en häst utan att ha någon hästerfarenhet alls och att man tänker efter två gånger innan man ger sig på något liknande men somsagts man kan aldrig lära sig något om man inte provar!

Läs igenom HELA tråden!!!

Visst kan jag medge att jag lät hård men jag förklarade tydligt att jag inte menade att vara elak, det ska väl räcka tycker du inte det?

Men det tycker inte jag, har du bråttom någonstans? Att det är stort kan jag hålla med dig om, men jag anar att du tycker det är jobbigt att svara....

Helt ärligt? Det är alltid jobbigt att diskutera stora frågor via internet, men här är det inte värt besväret. Jag vill inte fortsätta en diskussion med dig för jag tycker inte ditt sätt att diskutera är särskilt givande. Jag anser det omoget att använda utryck så som "Men snälla kvandi" och "Du missar hela poängen vännen"... Det är kommentarer från en person som förringar dem hon diskuterar med. Det kan jag gärna vara utan.

Varför ser du det som ett påhopp om jag ifrågasätter TS?
Men om du som du skriver tycker att jag upprepar mig, borde du då inte redan ha förstått meningen med mitt inhopp i tråden?

Jag anser det omoget att använda utryck så som "Men snälla kvandi" och "Du missar hela poängen vännen"... Det är kommentarer från en person som förringar dem hon diskuterar med. Det kan jag gärna vara utan.

Hade inte en aning om att du skulle reagera så, och det var inte meningen att förringa dig, absolut inte! Ett sätt att uttrycka mig bara, låg nog mer i hur du uppfattade det än i tanken när jag skrev det*Sorry*:(! Ska tänka på att inte klämma in såna saker i fortsättningen!

Vill dock påminna dig om att du själv inte utger dig för att vara särskilt mogen då du svarade detta:

Men vi som rider in våra första unghästar kanske borde sälja av dem och börja med leksakshästar istället. Så vi inte kan göra dem illa menar jag...

Det tog jag inte ordagrannt, såg det som en "slängkommentar" utan tanke bakom.... Där såg jag dig mognare än din egen kommentar!

Men om du som du skriver tycker att jag upprepar mig, borde du då inte redan ha förstått meningen med mitt inhopp i tråden?
Det du hävdar är att mitt inlägg är ett påhopp på TS, medan jag ser det som en kritisk syn på hennes kunskaper att rida in en unghäst. Men jag är ingen okänslig elak människa, jag har bara en åsikt som i dina ögon trycker ner TS och flera andra tydligen.

Jag håller fast vid att man först ska lära sig skilja på gångarterna hästen har på redan utbildade hästar och sedan lära sig korrigeringsrida VUXNA hästar med alla olika gångartsproblem innan man ger sig på de unga. Men som många av er hävdar, så gör det inget om det tar tid och det blir lite fel här och där.... Huvudsaken Ni lär er??? Det ser jag å andra sidan som oerhört omoget och själviskt tänkande.

Har man då inte vänt allt åt fel håll??? Det är väl VI som ska lära hästarna och inte tvärtom! De är ju i vårat våld, de har ju inget val.

Men det är lika hopplöst att få någon att lyssna, så givetvis kan vi lägga ner diskussionen för den verkar inte leda till något bra. Hoppas ni har tänkt till lite och granskat era kunskaper lite, då har denna diskussion inte helt varit i onödan.

slänger mig helt hejdlöst in i denna diskution. :D

jag anser inte heller att det är några fel att rida in sin egen unghäst, utan den kunskap "som krävs" (dvs man har utbildning för det).

med lite sunt förnuft och lugnt tillvägagångssätt går det hur bra som helst!!!

alla är vi barn i början, ingen är någonsin fullärd. och även om det är vi som lär hästarna, lär dom oss precis lika mycket. på det sättet lär man känna varandra och växer samman till harmoniskt ekipage.

givetvis krävs det att man har koll på hur vikter och hjälper inverkar på hästen och vilka signaler hästen bör känna till.

nu är ju inte jag någon isismänniska, utan "bara" bara en skogsmulle/hobbydressyr, men så vitt jag vet är isisar och hästar från örviga världen samma typ av djur.

Jag läste igom en del inlägg men anser att dom var ganska upprepande så därför lägger jag inte ner mödan på att läsa igenom allt.

Jag svarade helänkelt bara på det inlägget jag läste och talade om min åsikt och då inte bara mot dig.

Det är på sin första unghäst man lär sig av misstagen! :D

Ja, lek och lär, det är ju bara levande djur......:confused:

Eller vissa kanske aldrig lär sig. Folk borde ha lättare för att inse; "det här är något jag inte klarar av själv", och sedan kanske ta hjälp eller skicka hästen till nån som kan. Oftast är vi alldeles för dåliga på att inse våra misstag och vad som egentligen vore det bästa att göra.

Vi borde bli mer självkritiska och försöka se situationen i sin helhet!

ja, så kan man tänka.
eller åxå kan man tänka som så att vi tar det lugnt och kör vi fast, får vi ta hjälp.
inget i hästvärlden är svart eller vitt, det fins många, många sätt att komma fram till målet. ett är att göra jobbet själv, ett annat är att lämna bort hästen på inridning. och vad som är mer rätt eller fel, det beror helt på individernas förmåga att kommunicera.

Haha Ja faktiskt. inte det att det "bara är levande djur" för djuren är allt för mig och ingen borde se det som "bara djur". men lek och lär är precis vad man ska göra! Allt ska inte vara så allvarligt man ska leka med hästarna och då menar jag att man ska tillsammans med hästen leka fram ett sätt som passar bäst för bägge två det må va djur men tro det eller ej dom vill leka dom med....

Det låter verkligen på dig som om du allvarligt tror att djur lider av att en människa provar sig fram till bästa sättet utan att direkt veta vad som fungerar bäst. Men varför tror du det? vad är det som får dig att tro att hästarna skulle må så dåligt av att växa tillsammans med människan? Tror du att dom mår dåligt av att lära om saker ifall något inte blev rätt från början?

Har sagt det förut och säger det igen jag tar förgivet att vi pratar om sunda förnuftiga människor som inte använder sig av metoder som medvetet skadar hästen.

Sedan måste jag säga att jag håller med om att alla passar inte för att rida unga hästar men alla passar heller inte att ha med hästar att göra överhuvudtaget. Visa få har vet och inser det redan innan man äns har provat andra kanske tvekar men är man så förnuftig att man tvekar över att rida in en unghäst så tycker jag att man ska prova, värre är det med dom här som inte tvekar och som är helt säker på att "jag kan".
Skriver lite luddigt men ni kanske förstår vart jag vill komma?

Jag vägrar att tro att någon föds till expert på någonting oavsett hur skicklig man kan tänkas vara. Men även dom mest erfarna ryttarna stöter hela tiden på nya problem som måste lösas och det gör dom garanterat genom att prova det dom tror ska fungera och ibland lyckas det och ibland måste man backa ett steg och prova något annat.

Islandsmalin: jag klankar inte på något vis ner på dina åsikter och du säger att det vart lite fel från början men du lyckas hela tiden skriva saker som får än att tro att det är fel att någonsin prova något nytt, vet man inte allt ska man heller inte lära. Jag hoppas och tror att du inte har denna uppfattning för ingen kan väl gå igenom livet på det viset. "Man ska aldrig vara rädd för att göra fel för först då kan det bli rätt" och det tror jag starkt på

jag klankar inte på något vis ner på dina åsikter och du säger att det vart lite fel från början

Jag har inte heller känt mig nerklankad...:crazy: En diskussion är en diskussion... Varför skulle jag känna mig nerklankad, för att jag inte tycker som de flesta som svarat på den här tråden?

Nu verkar du ha läst igenom tråden i alla fall och det är ju bra. Jag har inte sagt att det blev fel från början, jag står fortfarande för det jag skrev i början. Däremot har jag skrivit på så sätt så Kvandi tog åt sig personligen och det var inte meningen. Jag har hela tiden hävdat att det jag säger inte är av elakhet, redan i första inlägget. Att man uppfattar det starkt trots min påpekan är ju inte något man kan belasta mig för.

Jag hoppas och tror att du inte har denna uppfattning för ingen kan väl gå igenom livet på det viset.

Jo, krasst är det så jag ser det. Jag ser att hästens hälsa och välmående går före människans i just detta avseénde. Det finns C-tränarutbildningar som man kan gå om man tycker det är intressant med inridning. Även den är lite lam anser jag eftersom förkunskaperna endast är att man gått Unghästkurs, dvs du behöver inte ens vara särskilt utbildad "ridmässigt" för att söka in.

Man kan befästa fel hos unghästen som slutar i överbelastningar, vilket i sin tur kan skapa kotledsinflammationer mm = skador. Islandshästen har i alla år räknats som en skadefri ras, men nu har försäkringsbolagen sett en ökad skaderisk med islandshästarna och risken är att inom kort kommer våra försäkringar med stor risk att bli dyrare då den placeras i en dyrare försäkringsklass. Är det dit vi strävar? För att inte någon ska missuppfatta så menar jag alltså inte att det BARA gäller dom som rider in sina egna unghästar, men det bidrar.

Jag försökte febrilt hitta andra hypoteser som man kan jämföra med förrutom bilkörningen som exempel och kom på ytterligare ett.
Våran grundskola. Hur många av er har inte irriterats över att man haft en vikarie som inte kunnat ämnet? Sätt er själva då i vikariens sist och hästen i Er sits. Är det då inte orättvist att Ni ska få bli lärda av "de lärda" men hästen missunnas detta för att ni ska få utöva era lärdomar som ju tyvärr är så bristande så man inte vet varför hästen lägger sig till med ovanor?? Där skiljer vi oss du och jag Mósa, jag tar inte för givet att alla är "sunda förnuftiga människor som inte använder sig av metoder som medvetet skadar hästen". Jag håller fortfarande på Stjarni s senaste inlägg, det förklarade helt min syn med korta ord...Toppen!

Jag håller med om att man bör ha erfarenhet av inridning innan man försöker sig på att göra det på egen hand. Däremot är man ju inte garanterad en bra inridning bara för att man skickar bort sin häst till en tränare (tyvärr).
Har sett exempel på både bra och dåliga inridningar/töltsättningar gjorda av examinerade tränare, de dåliga har oftast berott på att man inte tagit hänsyn till hästen som individ. Vissa kan ju behöva längre tid på sig än andra, ibland kan det nog forseras lite hos en tränare med begränsad tid. Hästägarens förväntningar kan nog stressa ibland, likaså (som alltid) pengar. Våra hästar förtjänar ju det bästa, och har man inte varit delaktig vid inridningar (då inte bara en eller två) tidigare bör man kanske, för hästen och en själv, hitta en tränare man litar på och skicka bort hästen.

Jag förstår att det finns dem som uppfattar det så att Islandsmalin har en dålig ton emellanåt (ta inte illa upp men ibland låter inläggen lite nedlåtande:smirk:) det kanske lätt bli så när man brinner riktigt för något och kanske har sett sin beskärda del av dåliga hemmainridningar.

(Denna tråden har varit som en dokusåpa, känns som om alla parter sitter hemma och skakar på huvudet):confused:

Däremot tror jag inte att skadorna ökat pga dessa "amatörinridningar", (vet att du endast trodde att detta var en bidragande orsak) jag tror att det beror mer på tidiga/snabba inridningar och att tävlingar och annat kräver mer av hästarna nu än förr. islandshästarna blir ju också fler hela tiden, ju fler hästar desto mer skador. Folk har ju faktiskat ridit in sina hästar själva i "all evighet". Tränarna var heller inte lika duktiga förr så där kan jag inte se ett samband tyvärr, men motivera gärna!:)

Denna tråden har varit som en dokusåpa, känns som om alla parter sitter hemma och skakar på huvudet :rofl: haha kan jag säga annat än det tror jag också.

Jag tror nog inte heller att skadorna ökar pågrund utav "hemmainridningarna" Islandshästen är en relativt ny ras i sverige och när dom kom fans det nästan ingen som kunde rida dom ändå är det nu som skadorna har börjat komma. Så jag tycker vi alla ska göra som islandsmalin har gjort här att försöka hitta en anledning till varför det håller på att bli så hä?, vart gick det snett?
även om jag inte tror just pås den teorin som islandsmalin har så har jag tusen andra teorier.
Men än sak som jag absolut är en viktig del i det är det förbaskade rycktet islandshästarna har som dom få lida så för..
"en isis behöver ingen mat, för det har dom inte på island" "nämen en isis dom kan bära huuuur mycket som helst, för det gör dom på island" "isisar SKA se ut så där, för det gör dom på island"
Dom eviga kommentarerna "för det gördom" och "för det har dom på island" kan nog driva vilken vettig människa som helst till vansinne.
Det värkar som att så fort man inte kan komma med ett vettigt svar till en viss grej så får man höra något om att "så är det på island".
Sedan tror jag att vi har alldeles förmånga oseriösa avlare här i vårt land (nu ska jag inte säga om det har blivit bättre eller sämre med tiden för jag håller själv inte på med avel). För även jag som inte kan så mycket om avel förstår att det kan aldrig sluta bra när man har avlare som enbart och bara avlar på hästens färg sedan vad hingsten/stot har för meriter och sjukhistoria och vad föräldrarna till dessa har för meriter och sjukdomar är det ingen som bryr sig om.

Islandsmalin:
Ursprungligen postat av Mósa
jag klankar inte på något vis ner på dina åsikter och du säger att det vart lite fel från början
Ursprungligen postat av Islandsmalin
Jag har inte heller känt mig nerklankad... En diskussion är en diskussion...

Ja håller helt med dig men ville ha det sagt så inget togs personligt allt för många gör det tyvärr

Vill också säga att jag förstår ditt resonemang när du utvecklar det som du gjorde i svartet till mig även om jag trots allt inte kan hålla med dig helt och fast men det skulle ha varit roligt att haft denna diskussion live då jag är allt annat än en bra skrivare.

Tack Echa, ett mycket bra inlägg!

Kommentarerna har haglat i denna tråd men bristvaran är ju ett bra argument för motsatsen, förutom att "alla är barn i början..." som jag skrev så gillade jag inlägget Stjarni skrev, vi måste bli mer självkritiska.

Givetvis finns det några som bara har "det" och inridningen går perfekt, men jag skriver några, för de är inte många. De flesta behöver lära sig grundridning och dess problematik på vuxen häst innan man ger sig på att rida in en unghäst. Många gånger tror jag faktiskt att folk ser det som en "ball grej" att "Jag har ridit in min egen unghäst" som ett bevis på att man är duktig.
Det kanske imponerar på några men de som sett hur fel det kan bli skakar bara på huvudet.

Jag blir verkligen imponerad och beundrar dom som tar emot "missförstådda" hästar, sk problemhästar. Likvärdigt med svenska hästars värn och även omplaceringshundar. Det krävs så mycket mer att "lära om" än att lära från första början. Jag har några "storhäst" ryttare på min ridskola och jag kan säga att de har så svårt att släppa sitt benhårda stöd på yttertygeln. Men så har de blivit lärda. Kan ni tänka er när denne människa ska trava med kraftigt stöd på yttertygeln på en naturtöltare??? Att hästen ska gå med egen bärighet finns inte på kartan.

Det är svårare att lära om än att lära rätt från början.(Nu menar jag förstås inte att islandsridning är rätt och all annan är fel)

Echa skrev: Jag tror att det beror mer på tidiga/snabba inridningar och att tävlingar och annat kräver mer av hästarna nu än förr. islandshästarna blir ju också fler hela tiden, ju fler hästar desto mer skador.

Det tror jag med, att största orsaken är att vi rider in hästarna för tidigt, men har ju inget belägg för min tro. Även att det blir fler och fler islandshästar i sverige bidrar även det. Men på det seminarium jag var på i Västerås så nämnde just Johan Häggberg detta med ökade veterinärbesök och det var främst spatt och kotledsinflammationer. Nu tror inte jag han går ut och föreläser om sånt som han inte har fakta bakom, men som jag skrev i en annan tråd så är ju detta mitt minne av föreläsningen, inte en text till vilket jag kan referera till.

Det är min motivering till mitt antagande.

KL.
Orkade inte läsa igenom alla inläggen, dom på slutet blev så långa ..

Men jag tycker iaf att jag kan slänga mig in i diskussionen lite försiktigt iaf.

Jag är då en av dom här inne som rider in sin unghäst själv och anser mig själv ha tillräcklig kunskap för att göra det. Vi har nu kommit en bra bit på vägen utan större motgångar - detta tack vare DOM TRÄNARE som jag haft vid min sida som kunnat korrigera och tala om hur jag ska gå vidare innan problemen har hunnit bli ett problem om man kan uttrycka det så.

När man har med unghästar att göra är det väldigt lätt att fastna i tanken "Den är ju så ung och den är ju så duktig" och så fastnar man liksom i utbildningen - det är där problemen skapas.

Jag kan, liksom IslandsMalin, tycka att TS första inlägg tyder på för lite kunskap för att rida in en islandshäst. (Nu kommer jag få skit för det här) Om man går ut på ett forum och frågar vad man ska göra åt sin unghästs gångartsproblem så tycker jag personligen att man ska tänka en gång till. Speciellt eftersom Elliephant säger sig ha en tränare som hon rider för en gång i veckan, varför inte fråga denna tränaren då ? Som vet hur mkt elliephant kan och vart i sin utbildning hästen är.

Det är svårt för unghästarna att sära på gångarterna och emellanåt så hittar dom på sånt som man inte vill ha dig - det blir en blandning av allt möjligt emellanåt. Har man inte tillräcklig kunskap själv (eller vid sin sida) under hästens utbildning ska man nog se till att skaffa sig det innan man ger sig på att rida in den.
Eller iaf vänta med att töltsätta den tills man har koll på det.

Det är bara min åsikt och inget påhopp på någon alls.

Intressant... Angående spatt och kotledsinflammationer tror en del av mig också att det kan ha att göra med för mycket samling på för omusklade hästar att göra, när inte musklerna bär måste ju leder och ligament ta stryk... Även här handlar det ju om okunskap... eller prestige... Men oj detta tycker jag va kul att diskutera!;)

Hade bla dig i min tanke i inlägg nr 15 :angel:

Bra inlägg med konkret information.

Varför kallar du det "att få skit för det här"? Stå för dina åsikter, de är värda att kämpa för!:)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar