tappar yttersidan

T

Tuddiloo

Jag har ett problem när jag rider, nästan oavsett vilken häst jag än sitter på. Jag "tappar" ytter! :crazy: Försöker verkligen lyssna på instruktören och göra som hon säger, ibland funkar det, ibland inte. :confused: Jag håller emot på ytter tygeln och försöker verkligen att sitta mitt över hästen, ställer lätt inåt. Men ändå så blir volten mindre och mindre och den yttre bogen faller ut liksom..
Ska man ta tygeltaget mot sig eller neråt eller hur då?? Vad gör jag för fel?

Sv: tappar yttersidan

Innan man sett en ryttare är det svårt att säga vad som är fel. Men om hästen går inåt hela tiden så måste du forma den för din innerskänkel. Tänk att du trycker ut hästen med innerskänkeln och håller kvar den på volten med stöd från ytter. Innertygeln ska vara lätt kontakt med hästen och om hästen är ordentligt lösgjord ska du kunna ha den nästan hängande utan att formen eller balansen rubbas.

Tack för svar!
En fråga.. vad innebär det egentligen att hålla emot på yttertygeln?
Ska man ta tygeltaget mot sig själv, utåt eller nedåt/mot hästens manke?

en del hästar är sneda, felridna och lägger sig automatiskt "fel" - då kan man ta viss hjälp av att kontraställa hästen på böjt spår - dvs rida vänsterställt i höger varv.

Tuddiloo skrev:
Jag har ett problem när jag rider, nästan oavsett vilken häst jag än sitter på. Jag "tappar" ytter! :crazy: Försöker verkligen lyssna på instruktören och göra som hon säger, ibland funkar det, ibland inte. :confused: Jag håller emot på ytter tygeln och försöker verkligen att sitta mitt över hästen, ställer lätt inåt. Men ändå så blir volten mindre och mindre och den yttre bogen faller ut liksom..
Ska man ta tygeltaget mot sig eller neråt eller hur då?? Vad gör jag för fel?

Jag tycker det låter som om du försöker sitta mitt över hästen men i ställer lägger vikten för mycket innåt dvs ber hästen svänga ännu mera. Har du möjlighet att testa att rida vändningar, volter och diverse olika krumelurer på lång tygel och utan skänkelhjälper för att få koll på hur du sitter och hur du kan/ska använda dina vikthjälper?

Varför inte be din ridlärare gå igenom sitsen vid ridning på rakt spår respektive under vändning?

Hmm, kanske det!
Hur känner jag om jag har lagt vikten inåt? Jag rider inte alltid för instruktör..

Att hästen vill svänga däråt brukar vara ett av "symptomen"...

Jag tror det är vanligare att ryttare, som försöker lägga tyngden lite mer innåt (som man ska i en volt) i stället lutar överkroppen lite inåt och då viker sig i inre sidan och hamnar med mer vikt på yttre sittbenen. Om du försöker sitta "mitt över" kanske du gör tvärtom???

Har du tillgång till en inhägnad ridbana kan du ju testa att skritta omkring på helt fri tygen och flytta din vikt lite mellan dina sittbenen och se hur hästen reagerar? Försök känna hur stor (eller snarare liten...) skillnad det är på sittbenens tryck mot sadeln, kolla om du är spikrak i ryggen och att du verkligen har axlarna på samma höjd! Du rider tydligen olika hästar och det är klart att ju mer känslig och välriden hästen är ju snabbare och tydligare svar får du från den på vad du faktiskt gör i sadeln. På en okänslig häst som är stel och kanske tom har låsningar som gör att den har svårt för vissa rörelser du förstås inte räkna med varken klara eller riktiga reaktioner.

Har du samma problem i både skritt, trav lättridning och trav nedsittning? Det brukar inte vara aktuellt i galopp, för då brukar hästen i stället bryta av, men så kanske det inte är för dig?

(Det klassiska testet att ta bort sadelgjorden och rida i alla fall kan vi väl glömma, det är väl brutalt!)

Mycket att tänka på!
Jag tror problemen mest är i trav, lättridning när jag tänker efter.
På min medryttarhäst upplever jag inte samma problem men henne känner jag ju bättre. Däremot så på de flesta av ridskolans hästar blir det knepigt... Jag tycker inte att jag får någon vidare hjälp av instruktören heller (vi har haft vikarie flera gånger också), för stor grupp antar jag!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 846
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 598
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.