Tappar vikt och muskler

Ellanamde

Trådstartare
Ett av mina kallblod har börjat tappa hull och muskler. Hon äter normalt och allt annat är precis som vanligt, men ändå minskar hon i vikt. Hon är 22 år, men pigg som en 10- åring. Hästarna (har två stycken) går ute under dagen och får sen komma in under kvällen, de går med täcke både inne och ute (har inget uppvärmt stall) den andra hästen börjar också tappa lite, men inte alls så mycket.
Någon som vet vad man ska göra?!?! Jag är verkligen orolig :confused:

Sv: Tappar vikt och muskler

Hur ser foderstaten ut? Fri tillgång på hö? Analys?
Mask?
Det finns så många anledningar det kan bero på, och det är inte ovanligt att lite äldre hästar har lättare att falla ur än yngre.

De får hö tre gånger om dagen (höet är inte analyserat). Hästarna avmaskades på sensommaren.
Båda hästarna är rätt gamla (22 och 23 år), men det är märkligt att det gått så snabbt och att båda drabbas samtidigt...

Troligen dåliga värden på höet + att gamla hästar behöver mer då upptagningsförmågan blir sämre med åren. Gamla hästar och unghästar ska ha mycket mat, unga för att växa och gamla för att inte tappa. Är tänderna kollade?

Kanske inte det finns tillräckligt med protein/energi i ditt hö, hur mycket äter dom per dygn? Får dom något annat tillskott?

Kollat tänder, avmaskning/träckprov?

Vi ska kolla tänderna på dem snart ;) Höet kan det kanske vara, men de har haft höet ett tag nu, och hästarna har minskat i vikt bara på 1-2 veckor. Det har gått så otroligt snabbt, för bara två veckor sedan så var de jätte fina, precis lagom av allt.

Förresten, utöver höet får dem även linfröolja och mineraler blandat i betfor. Sen har dem varsin saltsten i sin box =)

Men utan analys vet du ju inte hur bra höet är, det kanske ser väldigt fint ut men innehåller dåliga värden. :confused:

Skulle nog göra en analys om jag var dig, gamla hästar kan ibland vara svåra att fodra upp om dom tappar. Då vet man vad man ev. behöver tillsätta.
Alternativ är att ge dom lusern som är ett grovfoder, ge pellets uppblött eller hack.

Tack, jag ska analysera höet inom snarast, skenet bedrar väl på höet då, för det ser verkligen jätte fint ut, dammar inte och luktar jätte gott ;)

Tyvärr så spelar det ingen roll för innehållet men bra kvalite är en annan viktig faktor för att hästarna ska må bra.
Tills du får en analys så kan du ge lusern för säkerhets skull.

Det behöver inte vara höet det är fel på heller... (Givetvis ska du göra en analys, men det kan vara annat också) Som jag förstår det har de ätit samma hö under en längre tid och det är först sista 1-2 veckorna som de börjat falla ur?
Har det varit kallt/blåsigt ute? Äldre hästar får ofta sämre pälskvalité... Då behöver de mycket mer mat alternativt ett varmare täcke om det är kallt ute...
Som någon skrev tidigare, tänderna kan det vara...
Mask...
Kan de ha någon infektion i kroppen?
Försök granska miljön hästarna vistas i kritisk och se om det är något som har förändrats sista veckorna?

Ja, de har haft det höet minst två månader och det har fungerat jätte bra. Hagen är relativt ny, bytade för ett tag sedan, så den är väldigt "fräsch" :)
Den ena hästen har börjat fälla, och nog för att vintern är mild, men ska dem verkligen börja fälla redan?
Vädret har inte varit det trevligaste eftersom att det varit ganska blåsigt ute, men jag tycker inte dem har tagit skada av det direkt. De har gått med fodrade tecken ute och fleece inne.
Jag ska kolla mask, hö och tänder förhoppningsvis är det något av det så att det inte är allvarligare :s

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka