Tappar stigbygeln

elin.hs

Trådstartare
Hej!
Jag har ridit rätt länge, men jag har alltid haft lite rpoblem med att trampa ner hälarna. Spec i trav nuder nedsittning. :(
Något tips?

Sv: Tappar stigbygeln

Pröva med att korta stiglädren ett eller två hål eller annars så kan man prova ledade stigbyglar.Jätteskön för foten:)

Tack!
Det ska jag prova imon. Men jag har så korta ben, så det blir ännu svårare att hålla om hästen!

jag har preciiiis samma problem eller haft.... är skitkass på dressyr... men nu börjar det lossna lite...... det gäller att komma ner i sadeln!!!!!!!! jobba på det.. mycket rida utan läder... och be nån longera dig med hästen inspänd så att du bara behöver jobba med DIG SJÄLV.. och jsälvklart INTE ha för korta läder.... när du börjar komma ner i sadeln så kommer du automatiskt att länga lädrerna för då bli de för korta när du kommer ner och får ner bena....

elin.hs skrev:
Hej!
Jag har ridit rätt länge, men jag har alltid haft lite rpoblem med att trampa ner hälarna. Spec i trav nuder nedsittning. :(
Något tips?
Balansen brister när man känner att man behöver dra upp knäna.
Leta upp Susan bland användarna och läs vad hon skrivit.
Hon är expert på att förklara saker!!:love:
Ett tips från mig angående dina hälar är att sluta tänk ner med hälen.
Tänk i stället upp med tån!!:idea:

Är största problemet att du inte kommer ned i sadeln tkr jag att du ska rida mkt utan stigbyglar(plocka bort dem helt i två veckor:idea: ).

Är problemet att trampet är dåligt så kan det vara bra att strecha i t ex en trapp, samt att stå mkt i lättsits(lite varje dag, och sedan sätta sig ned och känna att man kan behålla samma tramp).

Första tipset var väl hur en dressyrryttare skulle lösa problemet, och andra en hoppryttares lösning:D

Hoppas du kommer tillrätta med problemet

Att man klämmer med knäna kan också vara en orsak till varför man tappar stigbyglarna...

elin.hs skrev:
Hej!
Något tips?
Jag hade samma problem, jag behövde bara komma ner i sadeln lite mera, och slappna av :)

Hoppa studs med armarna rakt ut (självklart ska man stå i tvåpunktsits hela tiden, även mellan hindrena). Det är bra för då måste man trampa ner tårna :). En vanlig orsak att man drar upp hälen är att man skänklar med den i stället för med vaden eller att man kryper ihop över hästryggen. Tänk på att peta in med tårna o använda vaderna när du skänklar så kanske det blir bättre. Sitt djupt i sadeln i en helt lodrät men avslappnad sits. (Viktigt att du har stigbygeln ganska långt ut på tån annars kan man inte trampa ner hälen, men det vet du nog)

Tack så jättemkt!
Jag tror att jag skulle hålla med om att jag antingen kniper med knäna eller skänklar med foten :S

Ta bort stigbyglarna och värm upp dig själv genom att lyfta benen ut från sadeln och knäna uppåt i skritt och sitt så något varv på ridbanan. Dra foten till rumpan och håll kvar, dra knät till bröstet och håll kvar, gör så på båda benen. Det hjälper dig att slappna av i benen. Om du är avslappnad i benen så kommer tyngden att "rinna" ner i stigbyglarna och foten kommer med vikten att vara fästad vid stigbygeln. Strunta i att trycka ner hälen, för då spänner du bara benet och då kniper du med knät, vilket resulterar i att stigbygeln åker av och hälen upp.

Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
302
Senast: Pegasus63
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30