Tappar skor

Jessica91

Trådstartare
Hej!
Jag köpte en 12 årig halvblodsvalack den sista april. Han var nyskodd när jag fick hem honom och efter bara en vecka tappade han ena framskon. Hade dit en hovslagare som slog på den och allt var frid och fröjd!
Efter ca 2 veckor tappar han även den andra framskon. Samma visa, hovslagare kommer och slår på den och allt är bra.
Sen skoddes han om runt om för snart fyra veckor sen. Av ny hovslagare! Efter en och en halv vecka tappar han ena framskon igen, trampar av den när jag rider, trots boots. När hovslagaren kommer för att slå på den märker vi att den andra framskon också är lös. Så han lägger om båda.
En vecka senare har han tappat ena framskon igen, och nu även den andra.
Vad kan man göra? Förutom boots? Börjar känna mig ganska uppgiven... :/

Kontakta förra ägaren och hör om det här är något som han brukar göra. Om inte så fundera på vad som är annorlunda nu. Kanske rider du på ett annat sätt? En häst vi fick hem var så van att gå med bakbenen kvar i stallet att han när han började ridas i form och blev mjukare i kroppen hade noll koll på var han satte sina ben. Det gick över när han hade musklat om sig. Kanske har ni annat underlag i hagen/han rör sig mer i hagen? Det kan också bero på en skada att hästen har fått ett förändrat rörelsemönster och därför trampar av sig skorna. Det du kan göra nu direkt är att be hovslagaren fasa av skorna runt om så att om hästen trampar på sig själv så kanar han bara av istället för att få fäste på skon och trampa av den. Boots eller egentligen ännu hellre kotringar på alla fyra i hagen hjälper också till. De hästar jag har haft som har trampat på sig har lärt sig ganska snabbt med hjälp av kotringar var de har sina ben. Då känner de när de kommer emot. Med boots blir det ingen sådan känsla utan de fortsätter att trampa och kana på bootsen.

Hästen går med väldigt mycket övertramp och är ganska vinglig och obalanserad. Han har stått en längre tid innan jag fick hem honom så jag har bara skrittar ut i skogen, kravlöst. Tror att problemet blir lite bättre när han väl fått lite muskler och kan balansera sig bättre. Det svåra är att komma dit när han blir stående pga tappskor hela tiden.
Enligt nya hovslagaren var hästen för trångskodd tidigare och det enda alternativet han ser är att sätta på för små skor igen. Känns lite tråkigt att han inte har mer förslag eller idéer på vad man kan göra.

Enligt förra ägaren har inte tappskor varit något större problem förutom när han var ung och obalanserad, då hände det att han trampade av sig.
Tror att jag ska köpa kotringar och testa! Han har dock lite mugg som jag skulle vilja ha bort helt först...
Imorgon kommer en hästmassör och känner igenom honom och förhoppningsvis kommer snart hovslagaren och slår på nya framskor!

Sko honom med flappskor tills han är starkare. Då får även trakterna börja jobba lite igen om han varit trångskodd tidigare. Förmodligen har han varit trångskodd just för att han lätt trampar av sig skorna.

Hästen går med väldigt mycket övertramp och är ganska vinglig och obalanserad. Han har stått en längre tid innan jag fick hem honom så jag har bara skrittar ut i skogen, kravlöst. Tror att problemet blir lite bättre när han väl fått lite muskler och kan balansera sig bättre. Det svåra är att komma dit när han blir stående pga tappskor hela tiden.
Enligt nya hovslagaren var hästen för trångskodd tidigare och det enda alternativet han ser är att sätta på för små skor igen. Känns lite tråkigt att han inte har mer förslag eller idéer på vad man kan göra.

Enligt förra ägaren har inte tappskor varit något större problem förutom när han var ung och obalanserad, då hände det att han trampade av sig.
Tror att jag ska köpa kotringar och testa! Han har dock lite mugg som jag skulle vilja ha bort helt först...
Imorgon kommer en hästmassör och känner igenom honom och förhoppningsvis kommer snart hovslagaren och slår på nya framskor!

Då beror det nog på att han är obalanserad. Kanske kan du köpa barfotaboots till honom och ha att ta till om/när han får tappskor? Så slipper det bli avbrott hela tiden.

Du har ingen annan hovslagare du kan bolla idéer med? Att trångsko igen gör ju inget bättre. Då är att fasa skorna en mycket bättre lösning.

Det fina med kotringar är just det att de till skillnad mot boots inte sitter på samma ställe hela tiden och därför inte irriterar så och de är därför extra bra för lite känsligare hästar och hästar som lätt får mugg.

Vi fasade skorna på min som alltid trampade av dem en period, han behövde mycket stöd för trakterna och var tvungen att ha ringskor pga hovåkomma under läkning. Nuförtiden går han barfota och joggingskor är helt klart ett bra tips så du kan hålla igång honom även när han tappat en sko :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar