Tappar skor,vad beror det på?

Fibusen

Trådstartare
Min unghäst fick på sig skor (endast fram) för första gången för ca 4-5 veckor sen,och han hunnit tappa dom 3 gånger.. Först tappade han en efter bara några dagar,sen den andre kanske 2 veckor efter skoningen,och nu hade han tappat en igår...

Jag blir galen!

Vad brukar det oftast bero,på hoven,hästen,matrealet eller hovslagaren?

Hade ny hovslagare sist,och den jag hade före till min äldre häst,där tappade vi inte en endaste sko på den tiden jag hade h*n,under ca 1-2 år,skorna satt som berg även när dom skulle av.

Men det var ju som sagt en annan häst (som innan tappade skor då och då)

Vad ska jag göra? Så här kan jag inte ha det,planeringen går åt fanders,och jag blir ruinerad. Tex ska jag ta ut nån för att slå på skon nu,sen om 3 veckor så ska han skos om? Lika bra att sko om han helt och hållet nu.

Matt jag blir!:mad:
 
Sv: Tappar skor,vad beror det på?

för de första brukar alltid hovslagaren slå på tappskor gratis.. eller mkt mkt billigt iaf..

min erfarenhet är att det beror på hovslagaren
 
Sv: Tappar skor,vad beror det på?

Låter som om hästen kliver av sig skorna med bakhovarna? Slår han i sko? Kanske hovslagaren kan sko med inte fullt så mycket utlägg bakåt + att han tåriktar skon så att framhovens överrullning blir större.
 
Sv: Tappar skor,vad beror det på?

Unghästar är helt enkelt ovana och trampar lättare av sig.
Det bästa brukar vara att använda boots till en början.
 
Sv: Tappar skor,vad beror det på?

Att hovslagare slår på tappskort gratis är nog på utgång...eller vår gör det inte iallafall...:grin:

Svårt att säga exakt vad det beror på, men det är nog en blandning av att hästen är ovan samt själva hovslageriet...
 
Sv: Tappar skor,vad beror det på?

Min unghäst fick på sig skor (endast fram) för första gången för ca 4-5 veckor sen,och han hunnit tappa dom 3 gånger.. Först tappade han en efter bara några dagar,sen den andre kanske 2 veckor efter skoningen,och nu hade han tappat en igår...

Jag blir galen!

Vad brukar det oftast bero,på hoven,hästen,matrealet eller hovslagaren?

Hade ny hovslagare sist,och den jag hade före till min äldre häst,där tappade vi inte en endaste sko på den tiden jag hade h*n,under ca 1-2 år,skorna satt som berg även när dom skulle av.

Men det var ju som sagt en annan häst (som innan tappade skor då och då)

Vad ska jag göra? Så här kan jag inte ha det,planeringen går åt fanders,och jag blir ruinerad. Tex ska jag ta ut nån för att slå på skon nu,sen om 3 veckor så ska han skos om? Lika bra att sko om han helt och hållet nu.

Matt jag blir!:mad:
Unghästar kan va obalanserade och lite klantiga,men självklart är det inte kul att unghästen trampar av sig skor.Nåt måste ni hitta på.
När trampar hästen av sig skorna?
Under ridning? Ihagen?
Om hästen lämnas ensam i hagen och tokspringer eller hagen är full med rötter och surhål är risken stor att den trampar på sig .
Hovslagarens roll är viktig men även hästägarens rutiner är viktiga,och miljön den lever i.


Beror tappskorna på att hästen har hanterats på ett sätt som ökar risken för tappskor(lämnats själv i hagen,ridits trött på djupt underlag eller liknande så får man se till att undvika såna situationer)
Prata med hovslagarn vad han kan göra för att minska risken för tappsko,använd boots tills hästen balans blir bättre.)

Det är omöjligt att säga om hovslagarens jobb är bra eller dåligt,men anta inte automatiskt att jobbet är dåligt,det kan bero på miljön runt hästen och hur hästen rör sig.
Har hästen lätt att trampa på sig finns det tricks för att minska risken,men den skall inte skos så trångt att det gör hästen obekväm på andra sätt.
Lycka till och diskutera med din hovis hur ni ska lösa problemet,självklart är det trevligast för alla,även för hovis att slippa tappskor.;)
 
Sv: Tappar skor,vad beror det på?

Alla är tappade i hagen,vinterhagen är totalt nerbetat och jämt,så där har han inte kunnat fastna i något,i sommarhagen (där det är högt gräs) kan han mycket väl ha fastnat i nått och dragit loss skon..Har tappat en där,och två i vinterhagen.

Ridningen görs max 2 dagar i veckan,oftast bara 1,och då handlar det om 5-10 min per gång i skritt,tränar stopp,vänd,höger/vänster,upp och avsittning...

Är så trist för man tänker "Åhh,nu kan vi börja lägga in traven igen" och dagen efter är skon borta...Man kan ju inte lita att hovslagaren kan komma innom de närmasta dagarna heller,då han jobbar innom en annan kommun först och främst.

Skorna är heller inte för stora,inte mycket bak som sticker ut utanför hoven,utan max en halv cm. Det som jag reagerade på dock var att sömmarna stog ut en bra bit,är vana att dom är avklippta och nedfilade längs hovväggen,men nu stog dom upp en bra bit,hammrade ner dom lite strax efter att han vart skodd.

Springer i hagen gör han sällan,men det händer,han bryr sig inte om han blir ensam ute,så det blir ingen tokspring,kan dra en rejs när han har rullat sig tex.

Får ta upp det med hovis nästa gång,och se om vi kan göra nån lösning..
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 933
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
608
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp