Tappar skor lätt

D

DancingFox

Hur hjälper du en ponny som tappar skor lätt?
Hovar som blir oerhört lätt frasiga och smuliga?
Vad ger du den för extra ?
Mineraler?
Biotin?
Smörjer med Tuff Stuff?
Smörjer med hov fett?
:bow: *tacksam för svar*:bow:

(ber om ursäkt att under foder finns en tråd med samma namn men inget innehåll. Servern krånglade precis när jag skulle lägga in den.:mad: :( :o )

Sv: Tappar skor lätt

Jag ger bra mineraler som kompletterar höt. Sen så ger jag hovarna fukt med vatten :D

Förutom ev tillskott kan det hjälpa att ha boots på pållen, speciellt när vädret har varit som det har.

min kille säger att du ska låta han gå barfota minst en skoperiod. och sen sko den.
och skos med höga sömtag och nitas med nitjärn, inte med nittång.. för nitarna blir hållbarare.

OK... Hjälper verkligen det? Den här ponnyn har stora problem med hovarna... Värsta är att utan skor ömmar han oerhört.

vanlig biotin hjälper inte , ge det i form av Enzion, dyrt men toppen

Använder också boots.Köp INTE sådana utan kardborrband. har börjat med biotin, märker skillnaden i en mycket glansigare päls men har än så länge har jag inte märkt något på fötterna:crazy: Jag har lärt mig att man ska undvika allt smörjande... det finns väll en hel del delade meningar om detta. Jag har annars påpekat (till hovslagaren) om jag tycker att skorna sticker ut för mycket. man vill ju kunna lita på att de gör sitt jobb men efter en hel del klantig heter vet man ju inte.

Hade problem med smuliga och trasiga hovar på mitt varmblod för några år sedan. Hovslagaren rekomenderade kisel/kiselgur och smörja med fodertran, hästen har jättefina hovar nu!

Jag kollar först hur skorna försvinner från pållen. Är det så att hästen "tar av" skorna själv så finns mycket att göra i att muskla och rida hästen balanserat. Lätta skyddsboots blir givet, och ev tyngre boots ur träningssyfte (har islandshäst).

Och sen så är det det här med skoperioder och HUR hästen skos. Min som "tog av" skorna genom att trampa av dem var det smartare att nita sömmen lite försiktigt så inte en massa hov också försvann. Att hoven var i balans var ju också viktigt förstås. Numer funkar det hela mycket bättre, men det har inte funnits EN enkel lösning, vi har också t ex haft hjälp av equiterapeut under uppbyggnad.

Ev extra tillskott kollar jag efter att vi fixat foderstaten - ett BRA hö och att se till att övriga behov är täckta tror jag är det allra bästa. Har testat Steel-joint med bra resultat.

I somras blötte vi hovarna och smorde med fodertran när det var som torrast. Verkade faktiskt fungera rätt bra.

Har samma problem med mitt fullblod. Jätte tunna hornväggar så inget att sätta sömmarna i och då åker skorna. Har också bytt hovslagare vilket säkert har gjort sitt också. Jag fick tipset av ena hovslagaren att ge Enzion och av en annan ett annat preparat som jag inte kommer ihåg vad det hette men som tydligen skulle göra stor skillnad på hornväggarna. Annars har jag hört, veterinär som sa det. Att man ska smörja in hovarna, inte blöta dom med vatten. Eftersom vad händer med dina händer när du har dom i vatten hela tiden ? Jo dom blir torra, likadant med hovarna. Varken människor eller hästar kan ta in särskilt mycket fukt på det sättet. Därför ska man binda fukten inne i hovarna genom att smörja dom. Jag använder rapsolja i nederkanten på hovarna. Men gör det inte dagligen, utan nångång då och då. Tycker att sprickor och dylikt har försvunnit iaf. Men det hjälper ju som sagt inte på tunna hornväggar utan det måste komma från preparat eller dylikt.

min häöst hade som växte saaaaaaaaaaakta ...och som fransade si lätt
han fick enzion - och jäklar vilken skillnad det blev. Det är dyrt men värt varenda krona,han fick det i ett år sen kunde vi ta bort det

jag har bara hittat det på EKOhallen men har kanske inte letat tillräckigt

Vi ger våra hästar Steel Joint (mineraltillskott för häst och hund)
och det har gett dem bättre kvalite, på hovar, skellet, och tagel.

KL

Vad är felet om skorna bara "glider" av? Kan lossna tätt inpå skoning till och med, utan att hästen kliver sig eller nåt. Söm, sko och hov är helt intakta.

Har 0 positiv reaktion av Biotin, däremot Steel Joint eller Enzion.
Även linfrö ger en liten förbättring.
Sen mindre o färre sömmar som inte är för hårt nitade. För om den tar av sig skorna, så går inte hoven sönder.
Tätare intervaller mellan skoningarna.

Har boots utifall att den tappar skorna-reservdäck, för att inte hoven ska gå sönder.

Jag skulle tippa på som med min häst tunna hornväggar. Inget att sätta hovarna i i princip. Det är så som har hänt senaste tappskorna på henne. Dom har bara lossnat känns det som.

Jag skulle tippa på som med min häst tunna hornväggar. Inget att sätta hovarna i i princip. Det är så som har hänt senaste tappskorna på henne. Dom har bara lossnat känns det som.

Kan det säkert vara. Jag ser ju inte hovarna utan skor så ofta (tackolov!) men såvitt jag minns ser de "vanliga" ut. Hur ser man det du beskriver? Hur tjockt är normalt ungefär?

Biotinet från Mustang har funkat jättebra för mej. Jag hade samma problem med hovarna på min häst förut men nu är dom mycket bättre. :)

Liknande trådar

L
Hästvård halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: lkn02001
·
W
Hästvård Behöver kloka råd tack :bow: Har ett sto på nio år som jag köpte för tre månader sedan. Hovis tycker att hon växer sakta i...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: wichy_noveau_lingon
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·
S
Hästvård Hejsan! Mitt varmblods valack på snart 5 år är en höjdare på att trampa ner skorna och att tappa dem! Detta medföljer upptrasade hovar...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka