Tappar skor lätt

Sv: Tappar skor lätt

*kl*

En liten tanke. Ni som inte gillar vissa produkter/ preparat, vet ni vad ni gav för övrigt fodermässigt? Det kan ju vara som så att nåt som plötsligt tycks hjälpa, egentligen beror på att det är ny hö-säsong och att ni helt enkelt har ett bättre grovfoder = bättre grund att bygga på ...

För i det fallet bör man förmodligen skilja på foder-TILLSKOTT och KOMPLEMENT av foderstat. ;)

När hovis har skott brukar jag oftast dra åt sömmen lite de närmaste dagarna. Då sitter som hela skoperioden.

Tusen Tack för alla svar!
Tacksam för dem! :bow:
Har pratat med både tränaren och ägaren, ägaren säger att ponnyn har haft problem med detta i flera år och de prövat olika tillskott m.m.. Det går inte att göra något åt, det verkar som ponnyn har något fel i kroppen. Tränaren anser att jag ska istället ta någon annan av stallets alla hästar.

min kille säger att du ska låta han gå barfota minst en skoperiod. och sen sko den.
och skos med höga sömtag och nitas med nitjärn, inte med nittång.. för nitarna blir hållbarare.

Inget verktyg är bättre än den hand som håller det! Jag använder mig av tång eftersom jag upplever det som ergonomiskt och jag har då inga problem med dåliga nitar. Det är mest äldre hovslagare nuföörtiden som använder nitjärn vad jag kunnat se. Att säga att det ena eller andra verktyget är bättre är helt upp till användaren vad han eller hon känner sig bekvämare med, men som sagt inget blir bättre än svagaste länken, dvs handhavaren...

då gäller det å få till höga sömtag, så det finns mer som håller i skon.. men det kan vara en risk också pga att det kan bli ett tryck i hoven, men hittar du en riktigt duktig hovslagare så fixar han/hon det.. lika duktig som min *ler*

jag är ju ingen hovslagare precis.. så jag kan och ska inte säga så mycket.. utan jag brukar ropa på min kille som är hovis med sånna här frågor..
men det beror ju på.. få se.. 1.. 2.. minst 4 hovslagare säger exakt som min kille gör (vad jag vet) och en av dom har varit hovis i 30 år och vunnit någon hovslagar tävling av nått slag.. men jag ska inte säga för mycket innan jag fått hit killen igen.. han sprang iväg.. *haha*

Tack för svaret ditt, men den här ponnyn går inte att hjälpa! Ägaren & tränaren har försökt i många år. Tränaren är själv mycket duktig hovslagare. Det går inte att få till ponnyn, utan den tappar titt som tätt sina skor och har lätt frasiga hovar.

Hur hjälper du en ponny som tappar skor lätt?
Hovar som blir oerhört lätt frasiga och smuliga?
Vad ger du den för extra ?
Mineraler?
Biotin?
Smörjer med Tuff Stuff?
Smörjer med hov fett?
:bow: *tacksam för svar*:bow:

(ber om ursäkt att under foder finns en tråd med samma namn men inget innehåll. Servern krånglade precis när jag skulle lägga in den.:mad: :( :o )

Steel Joint är ett annat fodermedel för hovar och leder, som en del sagt sig få bra resultat med. Dock är det viktigaste att se över foderstatens innehåll på just vitaminer och mineraler. Det tillskott man väljer är ju beroende av vad som behövs. Steel Joint har t.ex. mycket kalcium (+ annat givetvis). Biotin är ju en b-vitamin och det kan man inte överdosera av, så det kan du ju ge.

Vad det gäller skoning så kan du prova flappskor. Det är en tåsko bara med plastsula baktill, vilka kan vikas lite bakåt, för rengöring mellan hov och sko. Det som är bra med dessa är att om din häst råkar trampa sig på skon så ger plasten bara efter och det leder inte till avtramp som det ofta gör med järnskor.

Hälsning Maja

När hovis har skott brukar jag oftast dra åt sömmen lite de närmaste dagarna. Då sitter som hela skoperioden.

Det där skulle jag inte ge mig på att göra. Det leder snarare till att man kan förstora sömhålet. Dra åt sömmen gör man bara om det börjar glappa. Skorna skall nog sitta kvar ändå skall du se, om inte din hovslagare är dålig på att sömma, så att det verkligen behövs.

Hälsning Maja

Tack för tipset! Men jag tror de har provat det och det funkar inte på den här ponnyn! Den ponnyn är ett hopplöst fall.

Vår fd. inackordering hade samma hovslagare som vi har nu. Hästens hovar var bra och fina. Hon blev ovän med hovis och bytte då självklart hovslagare. Kan ju säga att hovarna inte är sig lika!!:crazy: Tappskor för jämnan, secialskor, tusentals sömmar, inget hjälper. Jag tror faktiskt att det mycket är hovslagarens fel! Nu svär jag väl i kyrkan, men det tror jag faktiskt.

Mitt sto hade dåliga hovar och fick till slut ont när hovis skodde. Det slutade med att hon, med brems, sparkade hovis:smirk: haha, där rök han:smirk: bara för att hästen är liten, 130, betyder det INTE att hon är lättare... Bytte till nuvarande och första gången fick vi hissa upp både bak och framben för att hon inte skulle göra något! Men vad tror ni händer? Jo, den envisa galopperar iväg på två ben!! DET är balans! :D

Efter det har det bara gått bättre och bättre, och nu är mitt sto precis lika snällt som alla andra(Nåja, nästan;) )

ja, det är ju svårt å veta då man inte får se med egna ögon.. men det finns tyvärr hästar med så dåliga hovar som det inte går å göra någonting åt.. i vildt tillstånd skulle den hästen gått under för länge sen.. =/

OK, lika mycket som du kan svära i kyrkan över att det är hovslagarens fel, så har den här haft flera hovslagare och även bytt ägaren. Men just den här ponnyn har fel i kroppen för den har inga ordentliga hovar. Det går inte att göra något åt den och hade den varit i det vilda så hade den gått under. Hovarna fräter sig själva sönder och det finns inget att sätta sömmarna i. Skorna kanske sitter ett par dagar eller liknande och sedan tappar den igen. Hovar som smular / fräter sig sönder.

Till er som inte fick någon efekt av biotin:

Jag läste en artikel någonstans (kommer ej ihåg var) där de hade testat massor av olika tillskott för som skulle förbättra hovkvalliten. Det var skrämmande få preparat som verkligen innehöll det som de sa sig innehålla. Man hade alltså kontrolerat innehållet i burken inte efekten på hästar eftersom det kan variera från häst till häst. Det var iaf så att de flesta innehöll alldeles för lite biotin för att det skulle ha en chans att göra någon skillnad alls! Det kan vara en av orsakerna till att ni inte får någon effekt. Detta var ändå välkända märken!

Om nu ponnyn är HELT hopplöst fall, varför lägger du då in tråden och ber om råd??:confused:

Bara undrar?

Om nu ponnyn är HELT hopplöst fall, varför lägger du då in tråden och ber om råd??:confused:

Bara undrar?
För att när jag la in tråden, så trodde jag faktiskt att det kunde kanske finnas tips. Alla förslag har jag tagit upp med tränaren och ägaren. Men de hade redan prövat och utan bra resultat.

Kolla en sak till innan du ger upp:

jag köpte en gång en häst med kanonfina hovar, men efter något år var de en katastrof. Knäckebröd. Smulades sönder, inget kvar att spika i, tappskor med fula avbrytningar av hovvägg. Det såg INTE bra ut och ett tag trodde jag faktiskt att det var kört för hästen. Vi bytte hovslagare ett par ggr, vi lät hästen gå barfota (oriden) i ett halvår, men det blev bara värre, (Kosttillskott ska vi inte prata om - jag har provat allt)

Jag funderade och funderade på vas som var skillnaden mellan hur hästen haft det innan den kom till mig och efter. Vi gav samma foder, samma tillskott. (Vi provade tillochmed med samma hovis) Allt var detsamma UTOM att vi har egen brunn. Det som är lite ovanligt för vattnet hos oss är att det är väldigt kalkfattigt. Alltså köpte jag på vinst och förlust foderkalk för billiga pengar och 6 månader senare var skillnaden påtaglig. Hästn har nu fina starka hovar igen och har inte mer tappskor än någon annan häst jag haft. Tänk bara på att inte köpa foderkalk som är som granuler (riktigt grovt grus typ) utan detsom är som mjukt pulver. Det grova ges ofta till kor, men ingen av mina hästar åt det. Inte konstigt - det är ju som att tugga småsten!

Kan ju alltid pröva!! Tack för förslaget!! :bow:

Liknande trådar

L
Hästvård halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: lkn02001
·
W
Hästvård Behöver kloka råd tack :bow: Har ett sto på nio år som jag köpte för tre månader sedan. Hovis tycker att hon växer sakta i...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: wichy_noveau_lingon
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·
S
Hästvård Hejsan! Mitt varmblods valack på snart 5 år är en höjdare på att trampa ner skorna och att tappa dem! Detta medföljer upptrasade hovar...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka