Tappar skor ideligen...

V

vargen

Jag har en arabkille som jag skor runt om då vi sysslar med distans och han ömmar så förtvivlat på grus om han inte har skor. Han har supperb hovkvalitet, stenhårda men elastiska hovar och hovslagaren är helt lyrisk över kvaliteten varenda gång.

Däremot är vi inte lika glada över det faktum att han, så här års, tappar en sko i veckan, främst fram, men även bakskorna åker av. När vi tittar på tappskorna är de oftast raka och fina och alla söm sitter kvar i skon. Hoven är inte det minsta skadad och det ser ut som om skon bara dragits rakt ut, med söm och allt.

Vad ska jag göra? Just nu vill jag bara dra av skorna och låta honom vara barfota - och så får jag väl bara rida i skogen tillsvidare. Men det känns inte heller så festligt. Han är i så bra form nu och vi njuter av våra ridturer tillsammans.

Några tips?

//Celia

Sv: Tappar skor ideligen...

Vad säger hovslagaren?
för mig låter det mkt konstigt.....

om du har råd kan du ju prova dom där skorna som finns på h**s hemsida.... man trär på och dom ser ut som värsta grova vandringskängorna!

bara ett tips från lilla jag

Tja, han säger "attans hästjäkel" och så sätter han på skorna igen... *s*

Jo, jag har funderat på såna skor, men de bör ju slitas ner rätt fort de med... Tack för tipset i alla fall. :D

//Celia

Måste bara säga att Old Macsen håller väldigt bra. Jag trodde att med tanke på att det är plast i botten skulle klara på sin höjd 3 ridturer på grus och asfalt och sen skulle sulan var borta men inte.
Jag har ridit i mina i 8 mån och nu är de fövisso ganska slitna men jag tror de klarar lika mycket till innan de är slut.

vargen skrev:
Jag har en arabkille som jag skor runt om då vi sysslar med distans och han ömmar så förtvivlat på grus om han inte har skor. Han har supperb hovkvalitet, stenhårda men elastiska hovar och hovslagaren är helt lyrisk över kvaliteten varenda gång.

Däremot är vi inte lika glada över det faktum att han, så här års, tappar en sko i veckan, främst fram, men även bakskorna åker av. När vi tittar på tappskorna är de oftast raka och fina och alla söm sitter kvar i skon. Hoven är inte det minsta skadad och det ser ut som om skon bara dragits rakt ut, med söm och allt.

Vad ska jag göra? Just nu vill jag bara dra av skorna och låta honom vara barfota - och så får jag väl bara rida i skogen tillsvidare. Men det känns inte heller så festligt. Han är i så bra form nu och vi njuter av våra ridturer tillsammans.

Några tips?

//Celia

Om han har jättebra hovar kanske han håller att gå barfota med rätt sorts verkning? Gör han inte det tycker jag du ska byta hovslagare. Hade en hovslagare förut som skodde min systers häst som tappade skorna ideligen. Vi bytte och nu tappar han inte alls lika ofta. ;)

JAg har alltid satt på boots på pållar som drar av sig skorna iderligen...men de gäller ju att hålla koall så att dom inte får mugg eller nått på köpet när dom går med boots på i hagen!!

testa att byta hovis vettja...
Använder han rätt strl på sömmen?
hade en hovis förr, var femte vecka så åkte min pållas skor av... någon av de fyra... så gick det i ca 6månader och då insåg jag att jag inte hade råd att ha det så, så jag bytte hovis och nu... INGA problem... jo förutom när hon trampar i leran som suger fast hoven i backen och behåller skon... :)

Eftersom det bara är under denna årstiden så kan det vara lera som är boven i dramat och inte hovslagaren!!!!
Har hovis provat att låta sömmarna vara lite längre när han klipper av dem??? Det hjälpte på en av mina. (noga med att nita/slå ner dom ordentligt så att hästen inte river sig)

Dessutom så kan inte en distans häst som tränas för fullt gå barfota det är på gränsen till djurplågeri. De går så mycket på så varierande underlag så det finns inte någon möjlighet att hovarna hinner växa i den tackt som de slits ner!!!

Jag tycker att det har blivit ren hysteri om att hästar ska gå barfota. Visst mitt halvblod kan vissa perioder göra det eftersom jag tränar henne i ridhus eller på gräs. Men om jag skulle dra skorna på min travade som har helt fantastiska hovar och träna henne om det så bara gäller ett jobb så skulle hon slitit ner sina hovar så mycket att de nästan skulle börja blöda. Allt har med underlaget man tränar på och hur mycket man tränar. :idea:

Senast ändrad:

Min häst är också en skoavtagare. Han har också bra, hårda hovar men han kliver på sig själv på alla möjliga sätt. Om det är främst fram skulle jag tro att han helt enkelt trampar sina bakfötter i kanten på framskorna. Så gör i alla fall min häst (bland annat...).
Jag har löst det på min häst genom att alltid (utom vid ridning för då kliver han inte på sig själv) ha boots på honom, har lite olika sorter som jag byter med för att undvika skav och kollar noga och borstar rent ben och boots för att undvika mugg m.m.
Sen ber jag också hovslagaren att inte lägga ut honom så mycket, framförallt att skorna inte sticker ut så mycket bakåt. Detta gör ju att han behöver skos lite oftare än normalt men det blir ändå färre tillfällen med hovis än med en massa tappskor.
Största problemet med alla tappskor är ju att det till slut blir fyra olika fötter eftersom man skor dem vid olika tillfällen hela tiden och riskerar att hästen blir lite ojämn.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 429
Senast: Boj
·
I
Hästvård hej! det är så att min häst tappar skorna jämt.. lr det känns så just nu iaf! Ikväll skulle jag iväg och rida lektion och gjort i...
Svar
15
· Visningar
6 603
Senast: Insanity
·
Hästvård Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Hoppelhase
·
Hästvård Min unghäst fick på sig skor (endast fram) för första gången för ca 4-5 veckor sen,och han hunnit tappa dom 3 gånger.. Först tappade han...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd