Tappar päls - foder?

millen

Trådstartare
Hej! Har blivit med sambo, och där kom en katt med på köpet. Jag vet inget alls om katter så det här är kanske en fruktansvärt dum fråga, men kan deras foder påverka hur mycket päls de tappar? Vad behöver de extra isåfall för att hålla kvar den bättre? För nu flyger det hår sågort man tittar på han, i princip. Men det kanske ska va så?:confused: som sagt jag är helt ny på kattområdet :p

Jag tänker att många katter fäller vinterpälsen just nu, så det kanske beror på det?
Vissa kattraser behöver ju även borstas mycket och eventuellt badas för att bli av med päls.

På mina egna katter har jag märkt stor skillnad i pälskvalité beroende på vilket foder jag har gett , men det har främst påverkat tovor och glans i pälsen. Det kan säkert vara värt att fundera på om fodret gör skillnad även hur mycket päls katten tappar. Mina katter har haft bättre päls på ett foder med mycket kött och spannmålsfritt.

Tid för pälsfällning, säger jag också. Kamma/borsta flera gånger varje dag under de närmaste veckorna.

Jo hade ju kunnat vara att han fäller, men det har varit såhär sen i somras, och nästan värre då? :confused: Men kanske att han lättare tappade pälsen han satte?

Inne eller utekatt? Innekatter fäller i allmänhet året runt. Men även de fäller mer vissa perioder, och just nu är vi inne i värsta fällningsperioden när vinterpälsen ryker. Även korthåriga katter brukar behöva borstning/kamning regelbundet just nu. Jag kan rekommendera Furminator, dyrt men värt det, särskilt om det är underullen man är ute efter. Men en vanlig karda/kam brukar också fungera.

Även katter utan/lite underull (Nikita ska enligt rasbeskrivningen inte ha underull, yeah right) behöver en genomgång den här årstiden.

Sedan får man anpassa sig lite. Investera i barnsäkra lås till garderoben :D inse att svarta linnebyxor och vit långhårig katt inte går ihop, bra klädrollers! Jag vet att vissa använder en gummihandske eller liknande på möbler för att få bort katthår. Underligt nog är det ibland svårare att få bort de korta stickiga håren än långa hår.

Jo hade ju kunnat vara att han fäller, men det har varit såhär sen i somras, och nästan värre då? :confused: Men kanske att han lättare tappade pälsen han satte?

Borsta och ge kisse ett bad :D det hjälper väldigt mycket med fällningen.

Sedan, hur gammal är han? Det kan ju vara dags för en seniorkoll om han är lite äldre.

Bra foder är ju viktigt oavsett. Vissa katter fäller jämt medans andra fäller vår och höst. Vi hade tre innekatter förut, två långhåriga och en korthårig. Den ena långhåriga (en maincoon) la tussar som såg ut som tovad ull överallt (särskilt när de hade åkt tvättmaskin :angel:), den andra långhåriga (bondkatt) fällde lite grann i två veckors perioder vår och höst medans den tredje, korthåriga (också bondkatt och halvsyster med den långhåriga) fällde massor jämt. En enda klapp genererade flygande katthår i en kvart typ.

Usch det här påminner om jag verkligen behöver köra Furminator nu, små korta hårstrån flyger överallt och är ick när det kommer in i mun och näsa och ögon och är riktigt svåra att pilla bort. Särskilt när man har en katt som kräver gos och stryker sig mot ansiktet konstant.

Hej! Har blivit med sambo, och där kom en katt med på köpet. Jag vet inget alls om katter så det här är kanske en fruktansvärt dum fråga, men kan deras foder påverka hur mycket päls de tappar? Vad behöver de extra isåfall för att hålla kvar den bättre? För nu flyger det hår sågort man tittar på han, i princip. Men det kanske ska va så?:confused: som sagt jag är helt ny på kattområdet :p
Jag hade sett över fodret (samt avmaskat om inte det är gjort nyligen).
Vår ena adoptivkatt fällde i princip året om när den kom. Då satte vi den på foder med extra omega 3 och den blev jättefin och glansig, samt fäller numera bara två gånger om året. :) Blev otrolig skillnad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 311
Senast: Hazel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama