Tappar muskler

M

MarianneS

Har ett 15 årigt varmblod (aldrig gått på trav) som är ganska så välutbildad och lättjobbad, men det finns ett stort problem.

Jag tog över henne i somras med tanken att vi skulle rida lite för instruktör och bara ha kul. Men hon tycker inte det... När vi rider ett pass i paddocken så känner man hur tråkigt hon tycker att det är, misstänker att tidigare ägare mest stuttit och nött runt. Hon är inte det där typiska "sur märren" som slår med svansen etc utan man bara känner hur less hon är. För när vi kommer ut i skogen är det en helt annan häst, hon beter sig som hon aldrig sett ett träd eller ett fält förut, hon blir jätteglad och pigg. :D

Problemet är att hon tappar hals och ryggmuskelatur när vi inte "jobbar" utan mest bara lullar runt i skogen. För min egen del känner jag att bara ha henne om skogsmulle är helt OK, vi har kul där också. Men det som oroar mig är tappet av muskler, vad gör det för henne? :confused: :confused:

Behöver lite feedback på att jag inte skadar min häst på något sätt samt tips på träningsmöjligheter i skog och mark som fortfarande håller min häst glad!

Sv: Tappar muskler

Men du kan ju jobba lite i skogen också. Ta lite åt gången. några minuter här och några minuter där. Så hinner hon inte tröttna. Det finns ju massor av platser i skogen som passar för den typen av dressyrövningar. Dessutom kan du se till att hon jobbar på ordentligt med ryggen i backar och gå gärna där det är svår terräng så att hon får lyfta ordentligt på benen.
Eftersom det är halsen också så är det ju troligt att det är just träningen och kanske även fodret som gör det. Hade det bara varit ryggen så hade jag kollat upp så att sadeln är lagom och ligger rätt. Annars hade det kunnat bero på för trång bom i sadeln. Han sett flera (bland annat på ridskola:eek:) som har fått nerslitna ryggmuskler på grund av för trång sadel.

Det skadar ju inte att kolla ändå, men jag tror kanske att träningen är problemet, speciellt om du själv känner det.

Kombinera skogsridning och dressyr ! :) Själv har jag ingen tillgång till varken padock eller ridhus, så ja, man tager vad man haver :)

Rid henne i form när ni är ute, klättra, rid i terrängen samtidigt som du jobbar med hals och rygg ! Ta ett par minuter då du rider på en volt på fälten och jobbar henne! Rid i åttor, tempoväxlingar osv.

lycka till! :idea:

Går ju helt utmärkt att rida dressyr i skogen :) Rider mest ute i skogen för har inte tillgång till ridbana så ofta. Sen tror jag inte det är spec kul för hästen att nöta runt där så ofta heller... Tkr inte jag heller i och för sej.
På min förra häst ett varmblod, red vi nästan jämt dressyr i skogen efter hans skada och han muslade sig väldigt fint på det i överlinjen, sen hade han inte styrkan att orka gå på en volt, men hade inte tränat de musklerna på 4-5 månader så..
Iaf bara för att man rider i skogen behöver man inte bara lulla runt, kräver att hästen ska lyssna och kunna koncentrera sig och samla sig, flytta åt sidan mm även ute i skogen. Varvar mer krävande jobb och skritt stunder på långa tyglar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 527
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar