Tappar manen!?

gicageli

Trådstartare
Hej allihopa!

Min häst har börjat tappa sin redan tunna man :confused:

Han är sedan i höstas konvalescent för en senskada och skrittas bara. Han får fri tilllgång på hösilage av bra kvalitet 4 ggr per dag och 2 gånger per dag får han dessutom lusern, mineraler, betfor och lite krafft grund samt morötter. Han har inte täcke med hals.

Någon som har en aning om varför de plötsligt kan börja tappa man såhär? Vi ska på återbesök hos veterinären på fredag så jag ska fråga henne då men tänkte höra om någon varit med om något liknande fram tills dess?

Sv: Tappar manen!?

Jag har en häst som tappar ca 40% av sin man varenda jäkla höst:crazy:
Man och pannlugg det är som att när vinterpälsen skall sättas så öppnar sig hårrötterna och man kan dra av hårtussar.

Så här har hon gjort varenda höst sedan hon kom till mig som 3 år(idag 9 år)
Hon kliar sig inte utan det är som om håret bara fälls som päls.
Lagom till att hela vinterpälsen sitter på plats slutar hon tappa manen och den börjar växa ut och bli så där tjock och fin.. lagom tills den skall tappas igen.

Jag har testat ALLT.. och enligt vet finns det inget att göra mer än att försöka få henne att sätta så lite vinterpäls som möjligt.

När hon fäller sin man är de så här tunn

Bilder31juli2010020.jpg

Innan så här tjcok.

En viss skillnad=)

ridtur003.jpg

Sv: Tappar manen!?

Ja det är precis så, manen bara faller av som om den också fäller nu, stora tussar lostnar och som sagt den är väldigt tunn redan från början. Han kliar sig inte. Hm oj så fin din häst är! Men då har inte vet haft något tips? Min kommer ju snart sakna man helt på halva halsen :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 210
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 347
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025