Tappar kontrollen över hästen!

K

KiiiWiii

Hejsan!
Jag skulle mer än gärna vilja ha hjälp med mitt problem!
Joo det är så att under denna hösten har jag ridit 2 olika hästar som båda har blivit likadana resultat på!

Fidelio: ca 160cm hög, pigg, väldigt stark i ridningen
Estafania: ca 168cm hög, framåt, otroligt snäll, lätt, välutbildad!

Jag började rida Fidelio... hade haft en hopplektion på honom innan som hade gått jätte bra! men så kom det en dressyr lektion (jag har alltså ridit i 3 år så inget avancerat direkt) allt fungerade hyfsat, han var lite väl snabb i traven men fungerade ändå! Problemet kommer alltså i galoppen, galoppfattningen går jätte bra men sen börjar han öka, och öka tills jag tappar kontrollen nästan helt! han bara sprang, sprang nästan över flera av de andra i gruppen. min ridlärare står i mitten och upprepar "ta och ge" men jag försöker men får inget resultat! han bara springer!! han blir starkare om man drar i tyglarna så det var inget alternativ! tillslut så släppte jag tyglarna så de blev helt lösa DÅ saktade han av till trav.....

Estafania är en välutbildad häst! tävlad i hoppning osv... Ridläraren säger att hon är jätte lätt! allting går jätte bra tills galoppen (såklart)!
Fattar galopp och hon börjar springa... inte lika snabbt och okontrollerat som fidelio men ändå så jag känner mig osäker! alltså jag kunde ju hålla henne på spåret men galoppen gick ju så fort att jag knappt kunde sitta i sadeln! ridläraren sa att hon var pigg för att hon inte gått på länge, men jag ville ändå kunna kontrollera det! fick snabbare stopp på henne men är ju förbannad.....

Kan någon SNÄLLA hjälpa mig med detta problem? när jag frågar min ridlärare svara hon "du låser dig klara"??? är oerhört tacksam för svar!:bump:
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Skulle gissa på att du kniper åt med benen, försök slappna av i dom... Mitt sto betedde sig så om någon blev för spänd i benen, sprang snabbare och snabbare i både trav och galopp.
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Skulle gissa på att du kniper åt med benen, försök slappna av i dom... Mitt sto betedde sig så om någon blev för spänd i benen, sprang snabbare och snabbare i både trav och galopp.

Kan det vara så tro? :) hoppas du har rätt! jag ska tänka på det nästa gång det händer! tack så jätte mycket för hjälpen! :bow:
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Jag tänkte på precis samma sak vid beskrivningen ovan. Fråga din ridlärare om hur du ska kunna hitta en bra sits och balans så att du slipper hålla dig kvar med benen.
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Jag har haft precis samma problem som du.
Och som andra redan nämnt så knep jag med knäna i galoppen. Både knep med knäna och drog upp skänklarna/hälarna

Nu har jag inte det problemet längre.
Tänk på skänkelläget och att faktiskt verkligen trampa ner med hälarna
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Försök o slappna av o va "tung som en sten" i sadeln, långa ben o var stolt =) O Säg till din ridlärare att du vill galoppera på en stor volt tills du blir säkrare i sadeln!
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Tänk att det har hon aldrig nämnt för mig? :o
Detta ska jag definitivt tänka på! Det där med att sitta ner, alltså tungt i sadeln försöker jag ;)
Men kan sitsen spela så stor roll i det hela? eller klart den gör, men hur?
men tack för alla svar!:rofl:
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Jag har ridit på ridskola i två år och inte stött på det problemet. Men nyligen har jag börjat ta privatlektioner på väldigt välutbildade hästar som bara rids av duktiga ryttare och där händer samma sak för mig. Den instruktören säger samma sak till mig, jag kniper för mycket.

De "vanliga" ridskolehästarna är vana vid detta eviga knipandet och har slutat reagera på det, därför märker inte heller min ridskolelärare att jag gör det.

Jag är väldigt glad att jag blivit uppmärksammad på detta nu, så jag kan försöka träna bort det.
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Kniper man med benen, tar hästen det som att du driver på, och ökar därmed tempot. Lutar man sig för mycket bakåt (de flesta lutar sig instinktivt antingen framåt eller bakåt när de känner att de tappar kontrollen. Går förstås att träna bort isf.) kan man driva på genom sittbenen.
Det låter så enkelt, och är ofta bra mycket svårare, men: sitt tungt och rakt ;)
 
Sv: Tappar kontrollen över hästen!

Jag har ridit på ridskola i två år och inte stött på det problemet. Men nyligen har jag börjat ta privatlektioner på väldigt välutbildade hästar som bara rids av duktiga ryttare och där händer samma sak för mig. Den instruktören säger samma sak till mig, jag kniper för mycket.

De "vanliga" ridskolehästarna är vana vid detta eviga knipandet och har slutat reagera på det, därför märker inte heller min ridskolelärare att jag gör det.

Jag är väldigt glad att jag blivit uppmärksammad på detta nu, så jag kan försöka träna bort det.

Vad skönt att höra att man inte är den enda :D Tänk om det hade varit så "lätt" att lösa problemet :D måste tänka lite hur jag gör nästa gång det händer! :D Tack för svaret!:rofl::bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Ajaj
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp