Tappar Jätte mycket hår på insidan av båda bakbenen

V

Vikkan

Hej!

Igår när jag stod och borstade min häst så märkte jag att han hade tappat jätte mycket hår på insidan av bakbenen. Man kunde dra bort stora tussar av hår, så nu ser det ut som om man har rakat honom en bit på insidan av benen. Man kan då se att en del av benet är ljust medans de hår som är kvar är svarta. Han har aldrig fällt så här förut.
Vad kan det vara?

Tack på förhand:bow:

MVH Vickan

Sv: Tappar Jätte mycket hår på insidan av båda bakbenen

Hej! Hur gammal är din häst? Sätter den mkt vinterpäls?

Jag har nämligen uppstäckt samma fenomen på vårt 23-åriga halvblod; främst på insidan av frambenen, mellan bakbenen och på båda sidor om magen långt bak. Nu har det dock börjat växa ut sommarpäls på dessa kala fläckar.

Pratade med en bekand som oxå har en gammal pålle som sätter väldigt mkt vinterpäls (precis som våran) och hennes häst har råkat ut för samma sak. Hon (som varit med i "hästsvängen" länge) har sett detta förut och menade att det kan vara så med gamla hästar; de liksom fäller i omgångar, olika mkt på olika delar av kroppen.

Mina hästar har fällt konstigt i år. Först rasade den långa vinterpälsen, och kvar blev ett ulligt hår. Nu rasar ullet, och fram komemr sommarpälsen. Mina är både unga och äldre.

Min pålle är en 20-årig varmblodsvalack, han fällde sin vinterpäls ganska fort, han brukar inte ha problem med fällning, men så såg jag det där på benen, men nu när jag var där så hade det blivit lite mörkare i huden och jag kände att han hade lite hår. :bump: Sen har han två små fläkar på ena bakbenet där pälsen är borta., där går det också at dra bort lite hår.

MVH Vickan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 701
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 184
Senast: mackan
·
Z
Hästvård Hej, jag tänkte höra om någon annan varit med om något liknande som hände mig igår. Jag skulle ta in min häst från hagen som ligger en...
Svar
12
· Visningar
8 530
Senast: Varmblod90
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 303
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka