Tappar inte vinterpälsen :S

M

min_pontus

Hejsan! Har 2 minishettisar hemma, ett sto och sonen som är vallack! Vallacken har inte tappat sin vinterpäls än. Bara på halsen och benen.. Vad är det som är fel? Har får B-vitaminer men dom har dock inget bete, kan det bero på det eller?
Hoppas att ngn kan hjälpa mig..

Mvh Ida...

Sv: Tappar inte vinterpälsen :S

Det jag lärt mig i år (har hållt på med hästar i 19 år) är att B-vitamier är inte lönt att ge hästen vid fällning och pälssättning. Det är PROTEINER som behövs. Hur ser foderstaten ut? kan vara så att han behöver mer proteiner.
Började ge min min häst Lusern i februari då hon tappat hull o hon var den som bytte till sommarpäls först av alla hästar hemma. Dom andra började få lusern senare o fällde senare oxå. Kan tillägga att alla våra hästar är klippta mer eller mindare o då brukar det ta längre tid för dom att fälla upplever jag..
Finns en artikel om detta på om det var agria eller något liknande..

Jag hade kollat om dom hade mask.

vet en häst som fortfarande hade vinterpäls kvar. hon var den enda bland 20 hästar.

Den gav dom vitamininjektioner , men utan resultat. och den var dubbel avmaskad också. så det sluta med att klippa av pälsen.

sen kan shettisar vara sånna, vi har haft uppfödning. och vet med mig att det var alltid några som var lite sega. sen har ju vädret också varit underligt. sommar 2 dagar sen nästan vinter 3 dagar osv.

Det optimala är att öka proteingivan rejält INNAN fällningen börjar. Att börja nu är lite för sent för att ge effekt i pälsfrågan. Du kan be din veterinär skriva ut Beviplex-injektioner, antingen som du ger själv i muskeln, eller att veterinären ger.
Ta träckprov och avmaska om det behövs, det brukar sätta fart på fällningen om det är mask som är problemet.

jag har en häst som inte tappar och jag kan tillägga att jag gav en massa protein hela vintern plus mer under fällning och han har den kvar! (inte all då men mycket), dessutom gav jag b-vitamin också men utan resultat. stoet mitt hon har tappat men inte vallacken, dessa två har fått samma foderstat och går nu på samma bete.
jag undrar också varför de blir så??

Vissa shetlandsponnyer tar ju lite mer tid på sig att fälla. Så fort det blir riktigt varmt så sätter det nog igång ska du se, annars kan du ringa ut veterinär och ge en beviplexinjektion.

jag har en häst som inte tappar och jag kan tillägga att jag gav en massa protein hela vintern plus mer under fällning och han har den kvar! (inte all då men mycket), dessutom gav jag b-vitamin också men utan resultat. stoet mitt hon har tappat men inte vallacken, dessa två har fått samma foderstat och går nu på samma bete.
jag undrar också varför de blir så??

Hur gammal är vallacken?

delvis kl

Vad kan man ge för proteinrikt foder nästa vinter, som samtidigt inte får vara för mycket för en liten ponny?

Här är det också problem med pälsfällningen, har gett en flaska bio-vimin och en flaska b-vitamin under feb, mars och början av april, men det hjälpte inte vidare mycket.
Läste längre upp i tråden att någon rekommenderade lusern.

delvis kl

Vad kan man ge för proteinrikt foder nästa vinter, som samtidigt inte får vara för mycket för en liten ponny?

Här är det också problem med pälsfällningen, har gett en flaska bio-vimin och en flaska b-vitamin under feb, mars och början av april, men det hjälpte inte vidare mycket.
Läste längre upp i tråden att någon rekommenderade lusern.

jag har gett min lusern hela vintern och han tappar ingen päls på de iaf. jag undrar mer vad det kan bero på? min har aldrig gjort såhär förr..

Mask, löss protein och ev mineralbrist

Men vet du då att det protein du ger hästen via lusernen räcker till. Har du ingen analys så vet du ju inte det och kan trotts luserngiva stå med proteinbist.

Hej, hur går det med pälsen? har han tappat något eller har du kommit på vad det är?
Jag ska veterinär besiktiga en shetlandsponny imorron som jag ev ska köpa, hon har oxå hela vintermunderingen kvar, men väldigt blank och fin i övrigt. Jag tänkte fråga vetr. vad det kan vara och vad som bör göras.

Vet trodde det berodde på för lite proteiner, blev inget köp iallafall, ponnyn var 3:e graden halt vid böjprov på två ben, vi fullföljde inte ens hela besiktningen då veterinären avrådde oss att köpa på en gång.

Vid Cushings tappar hästen heller aldrig pälsen.

Hm , våra två ponnyer är likadana , avmaskade med träckprov som visade mask. Fått foderjäst , bra hö etc men de släpper ändå inte all päls visst de fäller lite men de har vart jätte konstiga i år . De två större har jätte fina tunna glansiga pälsar medans de små ser ut som vet inte vad :S
Jätte konstigt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: Corax
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare