tappar form och koncentration på fyrkantspåret och vid uteritt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

ImFabulous

Nu ska jag försöka förklara mitt lilla problem så gott jag kan.

Min häst är en ridtravare, och har varit under ryttare i mer än 10 år. (han är 17)
Han är nyligen igångsatt efter en tids promenadridande (ca 2ggr/vecka pga tidsbrist) Nu rids han 6 dagar i veckan, jag rider ut, klättrar, jobbar från marken med longering/tömkörning, mycket cavalettibommar osv.

När jag rider i trav i paddocken rider jag nästan bara på böjda spår. Detta på grund av att han "tappar" sig själv på raka spår. Hans rygg sjunker ner, skallen åker upp i vädret, han blir väldigt lång och ryckig.
Samma sak händer om vi rider på ett rakt spår ute i naturen, på t ex en stig.

På volter och böjda spår bär han sig bra (förhållandevis, med tanke på den längre viloperioden, tappad kondition, och tappad muskulatur)

I skritt och galopp händer det nästan aldrig. Det kan hända någon enstaka gång att galoppen blir korsgalopp eller att skritten liknar någon tölt/passgång :P

Vad tror ni, hästfolk ? Varför - och vad göra? :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 919
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 330
Senast: Ajabaja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar