Tappar bjudning

V

veroa

nu har min häst börjat tappa bjudningen i dressyren:crazy: , hade superbjudning när jag köpte han för ca 8 månadersen.. jag har nog varit lite ensidig och tränat mycket på "tråkiga" saker (´gissar jag på) han bjuder fortfarande bra i hoppningen.

Hästen ifråga är helt felfri, med det menar jag att han har inte ont eller något.

Finns det nån rolig övning som kan göra han lite piggare och gladare i just dressyrträningen? :confused:

Tacksamm för svar!:bump: :banana:

Sv: Tappar bjudning

Omväxling och mycket beröm med många skrittpauser.

Vilka övningar som är bra är olika från häst till häst. När du tränar övningar som är svåra och jobbiga för hästen, var noga med att växla mellan övningar som är lätta.

Ligg inte och mal, rid korta pass. Varför inte ta med lite sockerbitar i fickan och ge efter hästen har lyckats med något jobbigt.

Var också noga med att hästen får tillräckligt med vila. Träning bryter ned och vila bygger upp, både för kroppen och knoppen. Om hästen känner sig trött i musklerna eller huvudet är det svårt för den att känna framåtbjudning.

Öva lite dressyr när du rider ut.

Ovan är i alla fall mitt recept.

Lycka till//LG

Min c-ponny kan lätt tappa bjudningen på bana så jag tränar mest dressyr ute i skogen, dessutom så börjar jag alltid med att trava i över tempooch rejsa lite i galoppen när jag rider på bana för att få igång "motorn" dvs. bakbenen.

LillaGeisha skrev:
Omväxling och mycket beröm med många skrittpauser.

Vilka övningar som är bra är olika från häst till häst. När du tränar övningar som är svåra och jobbiga för hästen, var noga med att växla mellan övningar som är lätta.

Ligg inte och mal, rid korta pass.
Var också noga med att hästen får tillräckligt med vila. Träning bryter ned och vila bygger upp, både för kroppen och knoppen. Om hästen känner sig trött i musklerna eller huvudet är det svårt för den att känna framåtbjudning.

Öva lite dressyr när du rider ut.

Ovan är i alla fall mitt recept.

Lycka till//LG

Håller med, jättebra tips.
Trådskaparen: Noga också med dig själv - att du tänker framåt och inte rider med handbromsen i - hjälperna förhållande och framåtdrivande måste vara koordinerade - motstridiga hjälper så tappar du bjudningen hos hästen!

Du kan ju alltid jobba med bommar/calaletti om hästen tycker det är roligt :) Gör sånt som är lätt och roligt :) Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 602
Senast: Novali01
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar